• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4353 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ ارديبهشت

حضور در انتخابات؛ مساله اصلاح‌طلبان اين است

اولين جلسه شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان در سال جديد بعدازظهر ديروز برگزار شد. در اين نشست اصلاح‌طلبان باز هم مباحث انتخاباتي را كليد نزدند.

به گفته پرستو سرمدي از اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري، اين شورا در دور جديد (كه با انتخاب اعضاي جديد هيات رييسه از آبان سال 97 كليد خورد) تاكنون اقداماتي همچون تصويب آيين‌نامه‌ها و فعال كردن كارگروه‌ها را در دستور كار خود داشته و در حال حاضر شاهد فعاليت اين كارگروه‌هاست.

در اين مدت هيات رييسه شوراي عالي جلسات منظم خود را برگزار كرده، در اين جلسات وضعيت فعلي كشور و اصلاح‌طلبان بررسي شده، همچنين قرار است نظرات مختلف در مورد نظرات اعضا در مورد نحوه مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات نيز جمع‌بندي شود.

البته آن‌طور كه سرمدي تاكيد كرده مباحث جلسه شوراي عالي در مورد مسائل داخلي به پايان نرسيده كه اين شورا وارد فاز اجرايي انتخابات شود.پيش از اين فهرستي از كارگروه‌ها، رييس و اعضاي آنها در شوراي عالي منتشر شده‌ بود. فهرست جديدي كه به‌تازگي دراختيار «اعتماد» قرار داده شده است نام چهره‌هاي بيشتري را
در بر دارد. اين كارگروه‌ها كه در دور جديد فعاليت خود را آغاز كردند شامل كارگروه هماهنگي، تدوين راهبرد سياست‌ها برنامه‌ها و مواضع، ارزيابي پايش و داوري و ارتباطات و رسانه است.

الهه كولايي، محمود صادقي و فاطمه راكعي به‌ترتيب روساي سه كارگروه تدوين راهبرد، ارزيابي و رسانه هستند و يدالله طاهرنژاد كه رياست كارگروه هماهنگي را برعهده داشته استعفا داد كه بايد در جلسه جديد جايگزين آن مشخص شود. به جز نام الياس حضرتي كه نامش هم در ميان اعضاي هيات رييسه و هم اعضاي كارگروه‌ها ديده مي‌شود باقي اعضاي هيات رييسه سمتي در اين كميته‌ها ندارند. همچنين نام شهيندخت مولاوردي كه بعد از استعفا از دولت به تركيب اين شورا اضافه شد نيز در ميان اعضاي اين كارگروه‌ها ديده نمي‌شود. عملكرد فراكسيون اميد و دولت مورد حمايت اصلاح‌طلبان روحاني در كنار مانورهاي تبليغاتي اپوزيسيون خارجي عليه اصلاح‌طلبان باعث شده كه اين جريان سياسي در مورد شركت كردن يا شركت نكردن يا چگونگي اين حضور دچار سردرگمي شود و تاكنون صداي واحدي در اين مورد از سه تشكيلات موجود اصلاح‌طلبان شنيده نشود.

با اين حال احمد مازني از اعضاي فراكسيون اميد معتقد است رخوتي در جريان اصلاحات احساس نمي‌شود. او به «اعتمادآنلاين» گفته نبايد از ترس اينكه اصلاح‌طلبان در انتخابات راي نياورند يا ممكن است راي كمتري بياورند از شركت در انتخابات هراس داشت.

او همچنين معتقد است: «جريان اصيل اصلاحات در دل ملت جاي دارد و از پايگاه اجتماعي قوي برخوردار است، آراي بالايي دارد و در انتخابات راي بالايي خواهد آورد؛ تكرارهاي آقاي خاتمي بازهم تاثير خواهد گذاشت.»

مازني با طرح سوالاتي از اين دست كه «جريان اصلاحات كدام حق را توانسته احقاق كند و اين كار را نكرده؟ كدام موضع را توانسته بگيرد و نگرفته است؟ آيا بايد با حاكميت جنگ كند و از در تعارض وارد شود؟» تاكيد دارد از سال 92 تاكنون حاكميت در دست اصلاح‌طلبان نبوده است.

او از جمله كساني است كه معتقد است شركت در انتخابات قطعا به نفع جريان اصلاحات است. مصطفي كواكبيان هم با او هم‌نظر است. كواكبيان ضمن اينكه بيشترين سهم در تصميم‌گيري را براي شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان قائل و منتقد حجاريان است در گفت‌وگو با «افكارنيوز» اين پرسش را مطرح مي‌كند كه «ابتدا اين موضوع بايد به‌طور كامل شفاف شده و پيش از هر چيز پرسيده شود كه ما بايد با چه كسي شرط بگذاريم؟ با شوراي نگهبان؟ با مجلس يا با دولت، بنابراين با شرط و شروط كاري از پيش نخواهيم برد بلكه بايد كاري كنيم كه مسائل اصلاح شود.»

با اين حال عبدالكريم حسين‌زاده، نايب‌رييس فراكسيون اميد در دسته‌اي جا مي‌گيرد كه معتقدند «سرمايه اجتماعي اصلاح‌طلبان از بين رفته چراكه مردم توان پاسخگيري از ليستي كه در سال 94 به آن راي دادند را ندارند.»

او البته به «خبرآنلاين» گفته تصويب لايحه جامع انتخابات كمك بزرگي به تشكيلاتي چون شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان كرده است.

با وجود همه اين گفت‌وشنودها ميان چهره‌هاي اردوگاه اصلاح‌طلبي، احزاب اين جريان سياسي كميته‌هاي انتخابات خود را يك به يك فعال مي‌كنند. محمد نيشابوري، سخنگوي حزب اسلامي كار به «ايسنا» گفته كه پيش از انتخابات بايد چند پارامتر از جمله استاني شدن انتخابات را بررسي كرد و البته تاكيد كرده كه اين حزب هم پيرو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات عمل خواهد كرد. پيش از اين حزب اتحاد ملت و نداي ايرانيان نيز ورود آرام و كم‌حاشيه‌اي به فضاي انتخابات داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون