• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4353 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ ارديبهشت

عمود خيمه؛ همچنان گمشده جريان اصولگرايي

به همان اندازه كه اصلاح‌طلبان درگير رايزني براي چگونگي ورود به انتخابات هستند و گاهي در مورد حضور، حضور مشروط يا ارايه فهرست انتخاباتي اظهارنظري مي‌كنند، اصولگرايان بيش از هر چيز غيرتشكيلاتي و پراكنده ورود به اين كارزار مهم را آغاز كرده‌اند. چنانچه موتلفه كار انتخاباتي را در حزب شروع كرده اما خبري از باقي تشكيلات همچون جمنا، جامعه روحانيت مبارز، پايداري و... نيست. بعد از حضور سيد ابراهيم رييسي بر راس قوه قضاييه نيز خبري از شوراي وحدت نيست و مشخص نيست بعد از جدا شدن رييسي آنها تصميم گرفته‌اند با محوريت چه كسي يا چه كساني كار انتخابات را پيش ببرند. برخي از حضور محسن رضايي و محمدباقر قاليباف مي‌گويند و برخي نام سعيد جليلي را بر زبان مي‌آورند. اما هيچ واكنش رسمي در اين زمينه وجود ندارد و تنها محسن كوهكن، سخنگوي جبهه پيروان امام و خط رهبري كه دبيركلي آن با محمدرضا باهنر است به تازگي به خبرآنلاين گفته «اگر يك جريان سياسي بخواهد نتيجه خوبي از كارش بگيرد به هيچ عنوان هيچ فردي را با هر وزني كه هست نبايد حذف كند چون اينجا بحث همگرايي است.» با اين حال عمود خيمه اصولگرايي هنوز مشخص نيست و هنوز هيچ نشده صداي اختلاف از درون اردوگاه اصولگرايي شنيده مي‌شود. حسن بيادي، دبيركل جمعيت آبادگران جوان از نزديكان قاليباف در مصاحبه‌‌اي با «ايلنا» صحبت‌هاي انتخاباتي را با حمله به «علي لاريجاني» آغاز كرده است. بيادي در پاسخ به اين سوال كه با تصويب قانون ممنوعيت نمايندگي بيش از 3 دوره لاريجاني چقدر مي‌تواند به حضور در مجلس اميدوار باشد، گفته «مديريت مجلس در دور گذشته و اين دوره داراي ايرادات جدي بوده و هست و از نتيجه خوبي برخوردار نبوده و ديگران و حتي بعضي از اعضاي هيات رييسه، عامل اصلي اين نابساماني و دوگانگي را تصميمات فردي و برخوردهاي شخصي آقاي علي لاريجاني مي‌دانند.»

او معتقد است اگر اين قانون تصويب شود لاريجاني براي حضور در مجلس شانسي ندارد چه رسد به رياست‌جمهوري! بيادي معتقد است كه علي لاريجاني دچار افت در همه مسائل سياسي شده‌ و دليل آن را نداشتن مشاوران و كارشناسان امين مي‌داند.

در عين حال بيادي معتقد است طرفداران محمود احمدي‌نژاد به نسبت ساير شخصيت‌هاي سياسي كه احتمال حضورشان در انتخابات مجلس وجود دارد، طرفداران منسجم‌تري دارد. بيادي اما از آن دست فعالان سياسي اصولگرا است كه احتمالا معتقد است مردم از جريان‌هاي سياسي عبور كرده‌اند چرا كه معتقد است «انتخابات آينده از پيچيده‌ترين رقابت‌هاي سياسي بين مردم و آنان خواهد بود بنابراين حناي صف‌بندي‌ گروهاي سياسي بسيار كمرنگ شده است.»

فارغ از راي آوردن يا نياوردن علي لاريجاني در انتخابات مجلس بايد ديد او در انتخابات دوم اسفند شركت خواهد كرد يا نه؟ اين پرسش در مورد محمدرضا عارف نيز مطرح است كه آيا بار ديگر او سرليست اصلاح‌طلبان خواهد بود يا نه.

«برنا» از علي اصغر يوسف‌نژاد در مورد احتمال تكرار رقابت دوگانه لاريجاني- عارف پرسيده و او نيز پاسخ داده كه «بايد منتظر باشيم تا ببينيم اين دو تقاضاي كانديداتوري براي رياست مجلس خواهند كرد يا خير. هنوز هيچ‌يك اعلام آمادگي نكرده‌اند. عموما دو هفته مانده به انتخابات فراكسيون‌ها، روش‌هاي مختلف را بررسي مي‌كنند. ممكن است يكي از روش‌ها مورد توافق باشد كه همين شرايط بماند كمااينكه در سال دوم اين اتفاق افتاد. اگر فراكسيون‌ها باهم توافق كنند، تركيب سهميه‌بندي مي‌شود؛ كاري كه در سال دوم انجام شد اما در سال سوم توافق نكردند و عارف در رقابت با لاريجاني شركت كرد.» همچنين به نظر مي‌رسد برخي اصولگرايان خارج از مجلس با طرح استاني شدن انتخابات چندان موافق نيستند؛ كما اينكه پرويز سروري، عضو شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي به «تسنيم» گفته اين طرح به نفع سرمايه‌داران است. او معتقد است كه گردش نيروي انساني با استاني شدن انتخابات در مجلس از بين مي‌رود. از ديگر كنش‌هاي اصولگرايان در آستانه انتخابات، انتخاب دبيركل جبهه پيشرفت، رفاه و عدالت است. سيد شهاب‌الدين صدر به عنوان دبيركل جبهه پيشرفت، رفاه و عدالت با اكثريت آرا مجددا به عنوان رييس دوره جديد انتخاب شد. همچنين براي انتخاب نواب رييس نيز به ترتيب سيدابوالقاسم رئوفيان (دبيركل حزب اسلامي ايران زمين) با كسب 8 راي به عنوان نايب‌رييس اول و حسن بيادي (دبيركل جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي) با كسب 7 راي به عنوان نايب‌رييس دوم جبهه انتخاب شدند. محمدجواد محمدي نوري (دبيركل جمعيت جوانان انقلاب اسلامي) با كسب 8 راي به عنوان دبيراول و علي كيهانيان (دبيركل جمعيت حاميان انقلاب اسلامي) با كسب 6 راي به عنوان دبيردوم و مجيد افشاري (دبيركل انجمن اسلامي فارغ‌التحصيلان امريكا) نيز به عنوان خزانه‌دار جبهه انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون