• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4357 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ ارديبهشت

هيچ‌كس خاطرات كارگردان «آني هال» را نمي‌خواهد

دست رد ناشران به سينه وودي آلن

ترجمه: بهار سرلك

 

 

هاليوود روي‌اش را از وودي آلن برگردانده است. ستاره‌هايي كه روزي براي حضور در فيلم‌هاي او سر و دست مي‌شكاندند حالا مي‌گويند از همكاري با او پشيمان هستند. كمپاني آمازون هم قرارداد توزيع چند فيلمش را فسخ كرد.

حالا آلن هيبتش را در رشته ديگري از سرگرمي از دست داده است: صنعت نشر.

طبق گفته‌هاي مديران اجرايي چهار انتشارات معتبر، سال گذشته آلن بي‌سروصدا سعي در فروش كتاب خاطراتش داشت اما با نگاه سرد ناشران يا دست رد آنها به سينه‌اش مواجه شد. پيش از شكل‌گيري جنبش «من هم»، با توجه به چهره فرهنگي آلن، كتاب خاطراتش، ناشران را به رقابتي تنگاتنگ واداشت و پيشنهادهاي شش يا هفت رقمي طلب مي‌كرد. اما زماني كه اتهام آزار و اذيت جنسي دخترش - ديلان فارو - نزديك به سه دهه گذشته دوباره نقل شد، پيشرفت اين كارگردان در حرفه‌اش با مانعي جدي روبرو شد و به نظر مي‌رسد كسي چشم به راه انتشار كتاب خاطرات او نباشد.

مديران چند انتشارات مي‌گويند سال گذشته نماينده آلن با رفتن به دفتر آنها درباره كتاب خاطرات اين نويسنده مذاكره مي‌كرد اما اين ناشران عمدتا به واسطه تبليغات و حواشي منفي‌اي كه همكاري با آلن پيش مي‌آورد، پيشنهاد قرارداد نمي‌دادند. حتي برخي ناشران از خواندن كتاب كه ظاهرا تكميل است، امتناع كرده‌اند. اين مديران مي‌گويند هيچ ناشري را سراغ ندارند كه پيشنهاد بستن قرارداد را مطرح كرده باشد؛ اگر هم‌چنين اتفاقي افتاده باشد در خفا بوده و به نظر نمي‌رسد مجلات و روزنامه‌ها به خبر آن ميدان بدهند. وقتي صحبت از چالش‌هاي همكاري با آلن در شرايط كنوني مي‌شود، برخي مديران اين همكاري را «سمي» توصيف مي‌كنند. آنها تاكيد مي‌كنند كه در عين اينكه آلن چهره فرهنگي‌اش را حفظ كرده است اما مخاطرات مالي انتشار كتاب خاطرات او رعب‌آور است.

تك‌تك اين مديران از ضبط شدن گفته‌هاي‌شان امتناع كردند و به درك محرمانه بودن روند كار نماينده ادبي و ناشران در مورد پروژه‌هاي در حال توليد يا امضا نشده اشاره كردند. دافنه مركين، نويسنده و منتقد ادبي امريكايي كه مدت‌هاست آلن را مي‌شناسد، مي‌گويد آلن به كتاب خاطراتش به عنوان پروژه‌اي كه مدتي است روي آن كار مي‌كند، اشاره كرده بود. همچنين مركين درباره اين كتاب با ويراستاراني كه مي‌شناسد، صحبت كرده است. او اين كتاب را نخوانده است بنابراين نمي‌داند كدام جنبه‌هاي زندگي آلن را دربرمي‌گيرد و آيا نويسنده در آن اشاره‌اي به اتهامات و پيامدهاي بعد از آن مي‌كند يا خير؟

پرس‌وجوهاي خبرنگاران نيويورك‌تايمز از كمپاني و روابط عمومي آلن بي‌جواب مانده است. لتي آرونسن، خواهر و تهيه‌كننده او و رابرت وايد فيلمساز كه مدافع آلن هستند مي‌گويند از وجود چنين كتابي بي‌اطلاع هستند.

The New York Times

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون