• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4357 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ ارديبهشت

شهريار با صلح غريبه است

سه اپيزود از اخراج‌هاي علي دايي

بهرام سرگوسرايي

 

 

اخراج علي دايي از تيم سايپا در روزهاي گذشته مهم‌ترين خبر فوتبال ايران بوده است. بعد از مصاحبه جنجالي اين سرمربي عليه مديريت كارخانه سايپا و مديرعامل باشگاه، جلسه فوق‌العاده‌اي در كارخانه سايپا تشكيل شد و در نهايت خروجي اين جلسه اخراج علي دايي بود. اخراج دايي باعث شد روز جمعه او در يك كنفرانس خبري تند و آتشين اظهاراتي عليه مديران سايپا مطرح كند و بايد در روزهاي آينده منتظر تنش بيشتري بين دايي و مديريت مجموعه سايپا باشيم. اما اين اولين‌بار نيست كه علي دايي از يك مجموعه اخراج و اين‌طور وارد چالش مي‌شود. دايي كه شروع كارش به عنوان سرمربي با سايپا بود و موفق شد اين تيم را قهرمان ليگ برتر كند، خيلي زود به نيمكت تيم ملي فوتبال ايران رسيد.

حضور دايي روي نيمكت تيم ملي حواشي خيلي زيادي به همراه داشت. از بين 5 گزينه مطرح شده كه نام دايي بين‌شان نبود، به يك‌باره علي دايي سرمربي تيم ملي فوتبال ايران شد. او شب قبل از انتصابش به اين سمت گفته بود كسي سرمربي مي‌شود كه لابي قوي‌تري داشته باشد. تيم ملي با هدايت دايي بازي‌هاي دلنشيني ارايه نمي‌داد. او در نهايت پس از آن شكست معروف به عربستان توسط شخص رييس‌جمهور از سمت سرمربيگري تيم ملي كنار گذاشته شد. البته در آن زمان چنين چيزي گفته نشد و علي دايي سال‌ها بعد افشا كرد كه حكم اخراجش با فشار رييس‌جمهور امضا شده است.

حضور دايي به عنوان سرمربي در پرسپوليس هم حواشي خيلي زيادي به همراه داشت. علي دايي در اين تيم يك‌بار به نايب‌قهرماني رسيد و موفق شد جام حذفي را هم با اين تيم كه سال‌ها بود جامي را فتح نكرده بود، فتح كند. اما اتفاقات عجيب و غريب مديريتي در پرسپوليس يك جدايي سينمايي را در فوتبال ايران رقم زد. حميدرضا سياسي كه هرگز معلوم نشد چطور به هيات‌مديره پرسپوليس رسيده بود، با دايي وارد چالش شد و يك روز، زماني كه دايي به ورزشگاه درفشي‌فر رفته بود تا تيمش را تمرين بدهد متوجه شد كه او را به زمين تمرين راه نمي‌دهند. به يك‌باره و از سمتي ديگر حميد درخشان وارد زمين تمرين شد و شروع كرد به معرفي خودش به عنوان سرمربي جديد پرسپوليس به بازيكنان. اين شيوه جدايي دايي از پرسپوليس باعث شد كه او بعد از آن همواره در ديدار مقابل پرسپوليس انگيزه خاصي داشته باشد.

اما شيوه جدايي علي دايي از سايپا، دست كمي از جدايي او از پرسپوليس نداشت. او در حالي از سايپا جدا شد كه تنها سه هفته تا پايان مسابقات مانده است و جايگاه سايپا در جدول كاملا خوب و حتي شايد فراتر از تصور مديران اين تيم بود. دايي كه گفته مي‌شود مذاكراتي را هم با مديران تراكتورسازي داشته، خيلي بي‌محابا به مجموعه سايپا حمله كرده است. او پيش‌تر به تعداد زياد كاركنان شركت سايپا هم انتقاد كرده بود كه باعث ناراحتي و انتشار نامه‌اي از سوي كاركنان شده بود. مجموعه سايپا اين‌بار تاب انتقادات دايي را نياورد و او را اخراج كرد. علي دايي در كنفرانس خبري روز جمعه خود گفت: «مي‌دانم چرا نمي‌خواهيم با مردم و سهامداران كارخانه‌ها رو راست باشيم تا آنها هم وضعيت‌شان را بدانند. چرا سايپا به بدهي‌هاي هزار ميلياردي‌اش اشاره نمي‌كند تا مردم و سهامدارانش بدانند. چرا اينها زيرنويس شبكه خبر نمي‌شود ولي خبر اخراج من كه مي‌دانم اين آقا (مدبر) در صدا و سيما با چه كسي صحبت كرده است، عين پلنگ صورتي ۲۴ ساعت مي‌آيد و مي‌رود و زيرنويس مي‌شود! فكر مي‌كنيد نمي‌فهمم؟ به اين خاطر گفتم بعضي‌ها دوست دارند آرامش را از من بگيرند با توجه به جاهايي كه به آن وصل هستند. جاهايي كه پايدار نيستند.» دايي در يكي از شديدترين حملات خودش به مديريت سايپا گفته: «شخصي به نام مصطفي مدبر براي من وجود خارجي ندارد و من چنين شخص حقيقي را نمي‌شناسم. من سردار غفور درجزي‌دورق را مي‌شناسم. در گذشته در يكي از برنامه‌هاي نود، شنيدم كه شخصي با سمت رييس شركت توسعه و تجهيز در حال صحبت است. من تصويرش را نمي‌ديدم اما صدايش را مي‌شنيدم كه برايم آشنا بود. وقتي كه تصوير اين فرد را ديدم، متوجه شدم كه همان سردار غفور خودمان است. حالا چگونه مصطفي مدبر شده است؟ كاش يك نفر از ثبت احوال اينجا بود و سوال مي‌كردم كه آيا يك نفر مي‌تواند به صورت همزمان اسم و فاميلش را عوض كند؟ مگر مي‌شود با عوض كردن شناسنامه، شخصيت و گذشته را هم عوض كرد؟ ديروز نامه‌اي را برايم فرستادند كه به كسي دسترسي نداشتم و امروز هم كه تعطيل است. فردا پيگيري مي‌كنم كه آيا شخصي به نام سردار درجزي‌دورق مي‌تواند اين كار را انجام بدهد يا خير؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون