• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4358 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۵ ارديبهشت

دادستان كل كشور، وزير ارتباطات را تهديد كرد

شبكه جهنمي تلگرام و اينستاگرام كه در دست خارج است و شما سند 2030 را تقويت مي‌كنيد

جاي مخالفان او تغيير كرده است. مخالفان حضور او در مجموعه ساختمان‌هاي خيابان شريعتي ابتدا در چپ سياست ايران خانه داشتند. اين مخالفان اما امروز سوي ديگري قرار دارند و منتها عليه راست سياسي قرار گرفته‌اند. محمدجواد آذري‌جهرمي را همه با لقب «وزير جوان» مي‌شناسند؛ وزير ارتباطات و فناوري اطلاعاتي كه وقتي براي راي اعتماد به مجلس راهي مي‌شد احتمالا از راي اصلاح‌طلبان يا به عبارتي «اميدي‌ها» نگران بود. آنها معتقد بودند كه آذري‌جهرمي بيش از هر چيز سابقه امنيتي و اطلاعاتي دارد و حضورش در اين وزارتخانه مي‌تواند يك امر تخصصي را به امر امنيتي مبدل كند. با اين‌حال «وزير جوان» دهه شصتي توانست در ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ با كسب ۱۵۲ راي موافق، ۱۲۰ راي مخالف، ۷ راي ممتنع و ۹ راي باطله، از مجموع ۲۸۸ راي ماخوذه گرچه پايين‌ترين ميزان راي مثبت را كسب كرد اما توانست اعتماد نمايندگان بهارستان‌نشين را جلب كند. اين وزير جوان اما امروز كه 2 سال است وزارت را تجربه مي‌كند بيش از هر چيز بايد نگران مخالفان جديد باشد؛ كساني كه احتمالا دو سال پيش از بابت آنها هيچ نگراني نداشت. اما ماجراي اين شكايت‌ها و مخالفت‌ها و هجمه‌ها چيست؟

 

هنوز وزير ارتباطات را نديدم كه حضورا دست‌مريزاد بگويم

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظري، دادستان كل كشور كه روز گذشته از مهمانان مراسم توديع و معارفه دادستان تهران بود، در جمع خبرنگاران وزير ارتباطات را تهديد كرد و تلويحا از آخرين فرصت‌هاي آذري‌جهرمي گفت. او در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران گفت: «ما از وزير ارتباطات مي‌خواهيم مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي اجرايي و عملياتي شود. قوه قضاييه نمي‌تواند شاهد استمرار اين شرايط باشد. در هفته‌هاي آينده با جلساتي كه خواهيم داشت در قوه قضاييه تصميماتي گرفته خواهد‌شد و ما از مسوولان درخواست مي‌كنيم قبل از اينكه تصميمات در قوه قضاييه قطعي شود، اصلاحات انجام شود. اگر اصلاحات انجام نشود ما بيشتر از اين نمي‌توانيم تحمل كنيم و برخورد خواهيم كرد.» او البته در جريان سخنراني به مناسبت اين تغيير و تحول در دستگاه قضايي نيز به اين موضوع اشاره كرد و گفت: «پرونده‌هايي داريم كه اگر در مجامع عمومي اعلام كنم شرم‌آور است و علت آن هم رها بودن فضاي مجازي است. نمي‌گوييم فضاي مجازي نباشد بلكه معتقديم بايد مديريت شود و مسووليت آن هم بر عهده وزير ارتباطات است. آقاي وزير ارتباطات بيا با حضور كارشناسي كه من معرفي مي‌كنم در تلويزيون بنشين و پاسخ سوالات ما را بده. چرا نسبت به راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات اقدام نمي‌كنيد؟ چرا مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي را اجرا نمي‌كنيد؟»

منتظري همچنين خطاب به آذري‌جهرمي گفت: «آقاي وزير، طبق مصو‌به شوراي عالي فضاي مجازي شما مكلف بوديد شبكه‌هاي اجتماعي داخلي را تقويت كنيد چرا نكرديد؟ به مردم جواب بدهيد. چرا به شبكه‌هاي اجتماعي خارجي ميدان داديد و پهناي باند زيادي را در اختيار آنها قرار داديد؟ مگر طبق مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي مكلف نبوديد پهناي باند شبكه‌هاي خارجي را محدود كنيد؟ من مدعي مردم هستم و مي‌بينم چه آسيب‌ها و جناياتي ايجاد شده است. بعد از قتل طلبه همداني، جمله وزير عجيب بود و او را حضورا نديدم كه دست مريزاد بگويم. شبكه جهنمي تلگرام و اينستاگرام كه در دست خارج است و شما سخنراني و اجراي سند 2030 را تقويت مي‌كنيد.»

اين جملات نشان داد كه دستگاه قضايي با وجود تغيير و تحول صورت‌گرفته در رو‌در‌رويي با وزير جوان كابينه كه اتفاقا ريشه‌هاي اصولگرايي‌ دارد، آمادگي دارد.

اما جز اظهارات و تهديد عجيب و آشكار دادستان كل كشور آنچه در فضاي مجازي خودنمايي مي‌كرد توييت حميد رسايي، نماينده سابق مجلس بود. رسايي در توييتر خود نوشت: «دادستان امروز خطاب به وزير ارتباطات مواردي از تكاليف قانوني، بايدها و مصوبات را يادآوري كرده و به عنوان مدعي‌العموم از وزير خواسته به همراه كارشناسي كه معرفي مي‌كند در تلويزيون توضيح دهد! آقاي منتظري! شما داد+ستان هستيد نه داد+بزن، وزير عمل نمي‌كند، اقدام قضايي كنيد و داد مردم را بستانيد.»

او نيز با اين توييت در واقع نشان داد كه جرياني بي‌ميل نيست تا وزير جوان كابينه دوازدهم را از سكان مديريت وزارتخانه پايين بكشد؛ جرياني كه اتفاقا هم‌سويي‌هاي فكر و احتمالا عقبه‌ امنيتي و اطلاعاتي دارند.

البته محمد مهاجري، فعال سياسي و رسانه‌‌اي اصولگرا نيز در توييتر خود پيشنهاد داد: «دادستان كل كشور از وزير ارتباطات خواسته به تلويزيون بيايد و در حضور كارشناسي كه ايشان معرفي مي‌كند درباره فضاي مجازي توضيح دهد. آقاي دادستان حفظ جناح نفرماييد. خودتان تشريف ببريد تلويزيون و با آذري‌جهرمي بحث كنيد. مي‌ترسم كارشناس منتخب شما از حرف‌هاي او قانع و مشكل بيشتر شود.»

شكايت‌سازي از وزير

اسفند سال گذشته بود كه بعد از حمله تروريستي به رژه‌ نظاميان در خوزستان تعدادي از مردم اهواز از آذري‌جهرمي شكايت كردند. جواد جاويدنيا، معاون امور فضاي مجازي دادستان كل كشور، گفته بود به دليل «تمكين» نكردن وزير ارتباطات به «تذكرات متعدد»، مدعي‌العموم و دو هزار نفر از مردم اهواز از او به دادسراي كاركنان دولت در تهران شكايت كرده‌اند.

بعد از آن نيز محمدجعفر منتظري، دادستان كل نيز از وزارت ارتباطات ايران انتقاد كرده بود و «خطاب به شخص وزير ارتباطات» گفته بود كه شخص او «بايد جوابگو باشد كه براي پاكسازي فضاي مجازي همكاري نكرده‌اند و مصوبات را اجرا نمي‌كنند.» البته صحبت‌هاي آنها بي‌پاسخ نماند و رييس‌جمهوري در جمع مديران وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و در دفاع از آذري‌جهرمي گفت كه «او به نفع مردم كار مي‌كند» و «وزير كار خودش را با قدرت انجام مي‌دهد».

روحاني همچنين گفت كه «قوه قضاييه به وزير جوان كابينه ما مي‌گويد از او شكايت مي‌كنم اما اين وزير اصلا نمي‌ترسد، كار خود را با قدرت انجام مي‌دهد و يك نفر هم از قوه قضاييه مي‌گويد كه از اين وزير جوان شكايت مي‌كند، خب شكايت كنيد.»

تغيير جريان فكري كه مخالف و منتقد آذري‌جهرمي است جاي پرسش دارد. اينكه چه اتفاقي رخ داده كه اصولگراها حمله به آذري‌جهرمي را در دستور كار قرار داده‌اند. شايد پاسخ به اين پرسش ساده باشد. وزير جوان و اصولگراي كابينه با عقبه امنيتي و اطلاعاتي رويكرد و نگاهي متفاوت از آنها نسبت به فضاي مجازي دارد؛ البته شرايط پيچيده‌تري در ميان نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون