• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4359 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ ارديبهشت

نتانياهو پس از ماه‌ها آتش‌بس، بي‌رحمانه به غزه حمله كرد

جنگ كسب‌ و‌كارمن است

ايران خواستار اقدام فوري سازمان‌هاي بين‌المللي شد

ميثم سليماني

 

به نظر مي‌رسد ماه عسل آتش بس‌هاي طولاني مدت
ميان نيروي مقاومت با اسراييل در فلسطين به پايان رسيده است. براي ماه‌ها بود كه اسراييلي‌ها و شخص نتانياهو به عنوان نخست‌وزير اين رژيم در باد آتش‌بس‌هايي خوابيده بودند كه توانست نمايشي از امنيت را به سرزمين‌هاي اشغالي ارايه دهد اما اين دوره به پايان رسيده است. تنش‌هاي يك روزه طي ماه‌هاي اخير تبديل به عادت شده بود و مصر مي‌توانست از ابزارهاي ميانجيگرانه خود براي حل موضوع استفاده كند. اما حالا شواهد نشان از تغيير فضا دارد. آسمان سرزمين‌هاي اشغالي پرشده از موشك‌هاي مقاومت كه مناطق صهيونيستي را مورد هدف قرار مي‌دهد. اين اقدامات در پاسخ به حملات جنگنده‌هاي اسراييلي است كه طي حدود 72 ساعت گذشته مناطق غيرنظامي غزه را مورد هدف قرار دادند و تاكنون گفته مي‌شود بيش از 18 تن از شهروندان فلسطيني در نتيجه اين حملات اسراييلي‌ها به شهادت رسيدند كه از جمله آنها يك كودك 14 ماهه بوده است. اكثر حملات جنگنده‌هاي صهيونيستي به مناطق غيرنظامي در نوار غزه بوده است كه برعكس اسراييلي‌ها هيچ پناهگاهي براي خود در برابر اين حملات ندارند. با وجود آنكه رژيم صهيونيستي تلاش كرد تا به وسيله پناهگاه‌ها و انواع و اقسام پدافندهاي ضدهوايي از جان شهروندان محافظت كند، اما موشك‌هاي مقاومت نه‌تنها آثار تخريبي فراواني داشته بلكه تا لحظه تنظيم اين خبر 5 نظامي و غيرنظامي اسراييلي كشته و 115 نفر ديگر زخمي شدند. بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم اسراييل وعده داده است كه حملات گسترده‌اي را به نوار غزه انجام دهد و در همين راستا كابينه امنيتي اسراييل نيز روز گذشته دستور تشديد حملات به نوار غزه را صادر كرد. بنيامين نتانياهو در مناطق همجوار غزه وضعيت فوق‌العاده اعلام كرد. زيرا اكنون اسراييلي‌ها علاوه بر حملات موشكي نگران آن هستند كه نيروهاي مقاومت دست به حمله زميني در مرزهاي نزديك با غزه بزنند.

به گزارش الجزيره روز يكشنبه جنگنده‌هاي اسراييلي و قايق‌هاي جنگي اسراييلي به مناطق مختلفي از غزه حمله كردند و از طرف مقابل نيز ده‌ها موشك از نوار غزه به جنوب اسراييل شليك شد. در ميان قربانيان فلسطيني اين حملات يك مادر باردار و يك كودك 14 ماهه بودند كه تصاوير آنها در فضاي مجازي بارها دست به دست شد و واكنش‌هاي بسياري به دنبال داشت. اين در حالي است كه نتانياهو كه علاوه بر پست نخست‌وزيري مسووليت وزارت جنگ اسراييل را نيز برعهده دارد، به ارتش دستور داده تا به حملات گسترده‌تر عليه حماس ادامه دهد. نتانياهو همچنين دستور داده است كه نيروها در اطراف نوار غزه به وسيله تانك، توپخانه و نيروهاي پياده‌نظام تقويت شوند. نتانياهو همچنين تهديد كرد كه حماس نه‌تنها مسوول حملات خود عليه اسراييل است بلكه مسووليت حملات جهاد اسلامي نيز برعهده اين گروه است و هزينه آن نيز بسيار سنگين خواهد بود.

به گزارش الجزيره حماس و جهاد اسلامي در چارچوب يك اتاق عمليات مشترك مشغول رهبري عمليات عليه اسراييل هستند. آنها متعهد شدند، واكنش‌ها به حملات اسراييل به نوار غزه را گسترش دهند و اعلام كردند كه واكنش ما به اقدامات اسراييل بسيار گسترده و دردناك‌تر از تجاوزهاي آنها خواهد بود.

تا زمان تنظيم اين گزارش هنوز هيچ چشم‌اندازي براي پايان جنگ وجود ندارد و حتي برخي نگران كشيده شدن اين عمليات و درگيري به فاز زميني هستند، در حال حاضر منابع اسراييلي انتظار دارند كه اين جنگ چند روز به طول انجامد. رسانه‌هاي اسراييلي گزارش دادند كه طي دو روز بيش از 400 موشك به شهرها و مناطق مختلف در سرزمين‌هاي اشغالي از سمت غزه شليك شده كه اسراييلي‌ها مدعي شدند كه توانسته‌اند حدود 250 موشك را ساقط كنند. اما برخي رسانه‌ها مانند يديعوت آحارونوت گفته‌اند بيش از 600 موشك از نوار غزه به سمت مناطق صهيونيست‌نشين شليك شده است.

رسانه‌هاي فلسطيني نيز گزارش دادند كه جنگنده‌هاي اسراييلي حدود 150 حمله انجام دادند كه حمله‌هاي خمپاره‌اي و توپخانه‌اي بيش از 200نقطه غيرنظامي در نوار غزه را مورد هدف قرار دادند كه از جمله آنها ساختمان‌هاي مسكوني، مغازه‌ها و موسسات رسانه‌اي بوده است.

طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطين بيش از 80 فلسطيني در حملات زخمي شدند. ابوعباس يكي از شهروندان ساكن غزه كه در حال جمع‌آوري خرده‌شيشه‌هاي شكسته بر اثر حملات هوايي اسراييل بود به خبرنگار الجزيره گفت: بمباران‌ها بسيار زياد بود و همه همسايگان به‌شدت ترس و وحشت داشتند و هركس به دنبال اقوام و فرزندان خود بود اما تخريب‌ها و غبار به حدي بود كه هيچ‌كس نمي‌توانست حتي چند متري خود را به خوبي ببيند.

يكي از ساختمان‌هاي تخريب شده در عمليات يكشنبه‌شب دفتر خبرگزاري آناتولي تركيه در غزه مورد هدف جنگنده‌هاي اسراييلي قرار گرفت. وزارت امورخارجه تركيه نيز در واكنش به اين اقدام طي بيانيه‌اي اعلام كرد: ما از جامعه جهاني مي‌خواهيم كه به سرعت در راستاي كاهش تنش‌ها كه به دليل رفتار نامتناسب اسراييل در منطقه افزايش يافته است اقدام كند.

البته ارتش اسراييل زير بار آن نرفته كه يك مادر باردار 37ساله و نوزاد 14‌ماهه را به شهادت رسانده است. آنها عامل اين اتفاق را فلسطيني‌ها مي‌دانند.

نيكولاي ميلادينوف هماهنگ‌كننده ويژه سازمان ملل متحد در روند صلح خاورميانه از تمام گروه‌ها خواست تا بلافاصله به تفاهم چند ماه قبل بازگردند. او گفت: من عميقا نگران يك تنش و درگيري ديگر در غزه هستم. افكار و دعاهاي من در كنار خانواده‌ها و دوستان كساني است كه در اين درگيري‌ها قرباني شدند و آرزو مي‌كنم افرادي كه زخمي شدند زودتر بهبود پيدا كنند.

همچنين مركز اطلاع‌رساني فلسطين خبرداد گردان عزالدين قسام شاخه نظامي حماس اعلام كرده است كه يك خودروي نظامي اسراييلي را مورد هدف قرار داد.گفته مي‌شود كه اين خودروي نظامي به وسيله موشك‌هاي نقطه‌زن و هدايت‌شونده كورنت منهدم شده است و موشك دقيقا به هدف اصابت كرده است.

از سوي ديگر مصعب پريم سخنگوي جنبش جهاد اسلامي فلسطين تاكيد كرد كه مقاومت وارد مرحله جديدي از مقابله با تجاوزات دشمن صهيونيستي شده است و ممكن است اين دور از درگيري‌ها به جنگي ديگر در غزه منجر شود.

اين شرايط در حالي است كه به نظر مي‌رسد اسراييلي‌ها در حال تقويت نيروهاي خود در مرز با غزه هستند. به گزارش فارس به نقل از سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي آمده است كه اسراييل قصد دارد نقاط بيشتري را مورد هدف قرار دهد از همين رو براي آمادگي بيشتر تيپ جولاني در نزديكي غزه مستقر شده است. همچنين گفته مي‌شود كه ارتش رژيم صهيونيستي خود را براي سناريوي احتمالي حمله موشكي آماده مي‌كند.


ايران خواستار اقدام فوري سازمان‌هاي بين‌المللي شد

سخنگوي وزارت امور خارجه حمله وحشيانه رژيم صهيونيستي به نوار غزه در فلسطين اشغالي را كه منجر به شهيد و مجروح شدن ده‌ها نفر از شهروندان فلسطيني از جمله زنان و كودكان شد، شديدا محكوم كرد و گفت: در پرتو حمايت نامحدود امريكا از اين رژيم و سكوت شرم‌آور برخي از دولت‌هاي اسلامي، سلسله جنايات صهيونيست‌ها در اراضي اشغالي فلسطين پاياني ندارد. موسوي ضمن تجليل از مبارزات مشروع و مقاومت صبورانه مردم مظلوم فلسطين در برابر رژيم اشغالگر قدس و تاكيد بر حق مشروع فلسطينيان در دفاع از خود در برابر جنايات رژيم صهيونيستي، خواستار اقدام فوري سازمان‌ها و مجامع منطقه‌اي و بين‌المللي در جلوگيري از تداوم تجاوزات اين رژيم عليه مردم بي‌دفاع و بي‌گناه فلسطين شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون