• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4359 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ ارديبهشت

وزير كشور در همايش استانداران:

مذاكره با امريكا در شرايط فعلي مطلقا منتفي است

صحبت از «امريكا» و «نفت» گويا در دستور كار سخنراني‌هاي قريب به اتفاق مسوولان قرار دارد. هر نشست و همايش و برنامه‌اي كه باشد فرقي ندارد؛ اغلب آنها ترجيح مي‌دهند بخشي از متن سخنراني‌شان را به تمهيد در برابر تمام تصميمات اين كشور اختصاص دهند. شايد به همين دليل است كه بخش اعظم سخنراني عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور در همايش استانداران نيز در همين مورد است.

وزير كشور با بيان اينكه در دنيا با شرايط پيچيده‌ و جديدي روبه‌رو هستيم و رقابت‌ها شديد و بلوك‌بندي‌ها دچار تغيير شده است، گفت: «دخالت امريكا از منظر قلدري و زور، آشكار است. امريكا هم در نهادها و تشكيلات بين‌المللي و هم در پيمان‌ها و تفاهمات جهاني و هم در امور داخلي كشورها، بدعهدي و دخالت مي‌كند.»

رييس شوراي امنيت كشور با مرور سوابق دخالت‌ها و فشارهاي ظالمانه امريكايي‌ها در مورد ايران و بدعهدي امريكا در برجام، حتي تصور مذاكره را در شرايط فعلي معادل فشار بيشتر و گام‌هاي بيشتر عليه ايران دانست و آن را مطلقا منتفي بر شمرد. پيش از اين حسن روحاني در جلسه هيات دولت روز چهارم ارديبهشت گفته‌ بود كه «ما همواره مرد مذاكره و ديپلماسي بوده همان‌طوري كه مرد جنگ و دفاع هستيم. مذاكره در صورتي ميسر است كه همه فشارها برداشته شده، از اقدامات غيرقانوني خود عذرخواهي كنند و احترام متقابل وجود داشته باشد.»

وزير كشور با بيان اينكه دشمنان كينه عميقي نسبت به جمهوري اسلامي دارند، گفت: «بايد مقاومت و استقامت را تقويت كنيم كه آنها به اين نتيجه برسند كه جز پذيرفتن ما و كنار آمدن راه ديگري ندارند.»

رحماني‌فضلي همچنين تاكيد كرد: «فشار امريكا از طريق نفت و با خيال به صفر رساندن فروش نفت ايران است اما جمهوري اسلامي از طرق مختلف تلاش مي‌كند و جلوي آنها خواهد ايستاد.»

او البته علت دشمني‌هاي امريكا با ايران را صرفا سياسي توصيف نكرد و گفت: «دشمنان صرفا با ايران مشكل ندارند، بلكه با اسلام و همه كشورهاي اسلامي مشكل دارند و به دنبال اين هستند كه اسلام واقعي از منطقه برچيده شود.» وزير كشور با اشاره به اينكه دشمنان تلاش دارند در حوزه اقتصادي و مالي، منطقه و كشور ما را سال‌هاي سال عقب بيندازند، تاكيد كرد كه بايد دقت كنيم و با درايت و تدبير امور را به بهترين نحو و با كمترين هزينه ممكن پيش ببريم.

او همچنين با تاكيد بر اينكه بالاترين تدبير، مأيوس كردن دشمنان از تاثيرگذاري تحريم‌هاست، گفت: «توليد، اشتغال و سرمايه‌گذاري در استان‌ها مي‌تواند هسته اصلي اين كار باشد. مهم‌ترين گام در زمينه‌سازي ايجاد اشتغال و افزايش سرمايه‌گذاري‌ها، كنترل اضطراب و استرس و تنش‌هاي جامعه است.»

وزير كشور ادامه داد: «استان‌ها بايد طرح و برنامه براي مقابله با تحريم را داشته باشند و هر يك سهم خود را در اين مسير تعيين كنند و در اين راستا بايد افراد عالم، باانگيزه و سختكوش را پاي كار بياورند تا به نتيجه مطلوب دست يابند.»

او همچنين با تاكيد بر اينكه نبايد بگذاريم رفاقت‌ها بر انجام مسووليت‌ها و وظايف غلبه كند، گفت: «جهت‌گيري‌هاي سياسي و جناحي، رفاقت و مواردي نظير اينها نبايد زمينه‌اي براي كوتاهي در انجام مسووليت‌ها باشد و استانداران بايد با حريت و آزادگي به وظايف خود عمل كنند.»

رحماني‌فضلي با بيان اينكه محور انجام وظايف و مسووليت‌ها؛ قانون، مردم، منافع عمومي و رضاي خداست، گفت كه استانداران الگوي مديران استاني در نحوه عملكرد و برخورد هستند و بايد اصل را بر حل مشكلات كشور بگذارند.

 

اولويت‌هاي اصلي پرداخت خسارت به مردم است

وزير كشور در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع بازسازي مناطق سيل‌زده و برنامه‌هاي وزارت كشور در اين زمينه اشاره كرد و گفت: «اولويت‌هاي اصلي پرداخت خسارت به مردم و بازسازي مساكن و تعمير خانه‌هاست تا مردم هرچه سريع‌تر به روال عادي زندگي برگردند. همچنين تامين اقلام مورد نياز و كالاهاي آسيب ديده مردم مورد توجه است و در نهايت بحث نوسازي و تعمير و بازسازي زيرساخت‌ها و تمهيدات پيشگيري انجام خواهد شد.»

او تاكيد كرد: «همه مراحل ياد شده همگام با هم پيش مي‌رود اما برنامه اين است كه ابتدا مردم در خانه‌هاي خود مستقر شوند. استانداران جلسات متناظر قرارگاه را در استان‌ها برگزار كنند و مصوبات به كميته‌هاي ذيل قرارگاه ارسال شود. همچنين با مسوولان ستادي به صورت مستمر در ارتباط باشند و موضوعات استان خود را پيگيري كنند.»

رحماني‌فضلي يادآوري كرد: «همان‌گونه كه در مرحله مقابله به خوبي عمل كرديم و وحدت و هماهنگي ميان نهادها و دستگاه‌ها به خوبي برقرار بود و همه با تمام امكانات و ظرفيت‌ها پاي كار آمدند، مرحله بعد يعني بازسازي و نوسازي را هم بايد با همين روال ادامه دهيم.»

وزير كشور با اشاره به اينكه اقدامات خوبي در زمينه بازسازي مناطق سيل‌زده در استان‌ها انجام شده است، از استانداران خواست در زمينه اطلاع‌رساني اين اقدامات فعال‌تر عمل كنند و همچنين از ظرفيت صداوسيماي استان‌ها در جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي و همراه‌سازي مردم در بازسازي اين مناطق استفاده كنند.

همچنين رحماني‌فضلي تاكيد كرد كه استانداران بايد در بازسازي‌ها از توان و ظرفيت بخش خصوصي استفاده كنند و ضمن ايجاد بستر فعاليت براي بخش خصوصي، در هزينه‌ها و زمان نيز صرفه‌جويي كنند.

وزير كشور در بخش ديگري به موضوع انتخاب معاونان و فرمانداران اشاره كرد و گفت: «همان‌طور كه در وزارت كشور هر يك از معاونان، مسووليت حوزه‌اي از وظايف و ماموريت‌ها را به طور كامل و همه‌جانبه برعهده دارند و همان‌طور كه بنده به معاونان و استانداران خود اطمينان و اعتماد كامل دارم و با اين پيش‌فرض هر كار و مسووليتي را مي‌پذيرم، استانداران هم بايد اطمينان كامل به معاونان و فرمانداران خود داشته باشند.»

رحماني‌فضلي همچنين به اهميت توجه عملي و واقعي به جلب مشاركت و همكاري مردم در همه حوزه‌ها اشاره كرد و خطاب به استانداران گفت: «به مردم اعتماد كنيم، زمينه مشاركت مردم در همه امور را فراهم كنيم و در اين مسير بخل نورزيم، از مردم كمك بگيريم و تا جايي كه قانون اجازه مي‌دهد بخش خصوصي را در كارها سهيم كنيم؛ چراكه با خلاقيت و ايده‌هاي بهتر و راه‌هاي جديد، به نحو مطلوب‌تري اقدام خواهند كرد.»

او در فراز ديگري از سخنان خود به موضوع برگزاري انتخابات در سال جاري اشاره كرد و گفت: «بي‌طرفي، اجراي مر قانون، سلامت انتخابات، مشاركت بالا و امنيت انتخابات، اصول وزارت كشور در برگزاري انتخابات است و از آن كوتاه نمي‌آييم.»

وزير كشور با بيان اينكه ۴۰سال تجربه در برگزاري انتخابات داريم، افزود: «ان‌شاءالله اين انتخابات باشكوه‌تر خواهد بود و اين بار هم ملت ايران با صلابت به دشمنان نشان خواهد داد كه دشمن موفق نمي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون