• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4365 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت

انرژي

بلاروس بابت نفت آلوده روسيه خسارت خواست

رييس‌جمهور بلاروس اعلام كرد هزينه خسارت ناشي از نفت آلوده‌اي كه از خط لوله دروژباي روسيه دريافت شده، عظيم است و اين كشور خواستار جبران خسارت از سوي مسكو است. الكساندر لوكاشنكو اظهار كرد: در حال حاضر ما سرگرم ارزيابي خسارت هستيم. آسيبي كه به خط لوله و تجهيزات موجود در خط لوله شامل پمپ‌هاي تاسيسات و نظير آن وارد شده، عظيم است. وي گفت: اين هزينه ممكن است به صدها ميليون دلار بالغ شود و وي اميدوار است كه روسيه منكر اين هزينه‌ها نشود. بر اساس گزارش رويترز، روسيه جريان نفت را از طريق خط لوله دروژبا كه از طريق بلاروس به اروپاي شرقي و آلمان مي‌رود اواخر ماه ميلادي گذشته به دليل آلودگي نفت خام متوقف كرد.

اين امر محدوديت عرضه در بازار جهاني را تشديد كرد و پالايشگاه‌هاي اروپايي را براي تامين نفت مورد نيازشان با مشكلاتي مواجه ساخت. بحران آلودگي نفت روسيه، روابط ميان مسكو و مينسك را تيره كرده است زيرا بلاروس نخستين كشوري بود كه آلودگي نفت روسيه را اعلام كرد و هشدار داد اين نفت ممكن است به تجهيزات پالايشگاهي آسيب وارد كند. اين نفت به كلريد ارگانيك آلوده شده كه براي افزايش توليد نفت مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما سطح بالاي آن خطرناك بوده و ممكن است به تجهيزات پالايش آسيب بزند. ميزان مواد شيميايي موجود در نفت خام روسيه، بالاتر از حد مجاز بوده است.

نفت خاورميانه گران‌تر شد

پالايشگاه‌هاي نفت در سراسر آسيا براي جبران از دست دادن نفت ايران و ونزوئلا ناچار شده‌اند نفت توليدكنندگان خاورميانه از ابوظبي گرفته تا عمان را با قيمت بالاتري خريداري كنند. پلتفرم معاملات الكترونيكي اس‌اند پي گلوبال پلاتس نشان داد محموله‌هاي نفتي كه در جولاي بارگيري مي‌شوند، مانند موربان و داس، تا روز جمعه ۸۰ سنت تا ۸۵ سنت در هر بشكه گران‌تر از قيمت فروش رسمي خريداري شدند. اين بالاترين اختلاف قيمت نسبت به قيمت پايه براي اين گريدهاي نفتي در سه سال گذشته محسوب مي‌شود.

قيمت خريد پيشنهادي براي نفت آپر زاكوم ۶۵ سنت بالاتر از قيمت فروش رسمي بود اما قيمت گريد نفتي Umm Lulu تغيير نداشت و همچنين ۹۵ سنت گران‌تر از شاخص قيمت بازار معامله شد. پيشنهاد خريد بالاتر در حالي روي داده كه شركت ملي نفت ابوظبي هفته گذشته قيمت فروش رسمي خود را بالا برده بود. خريداران آسيا كه بزرگ‌ترين منطقه واردكننده نفت در جهان است، در مواجهه با تحريم‌هاي امريكا عليه صادرات نفت ايران و ونزوئلا تلاش مي‌كنند نفت مورد نياز خود را به هر طريق تامين كنند.

اين تحريم‌ها نفت سنگين حاوي سولفور بالا را كه پالايشگاه‌هاي آسيايي براي پالايش آنها تجهيز شده‌اند با كمبود عرضه مواجه كرده است. اختلالات غيرمنتظره در روند صادرات نفت روسيه و نيجريه و همچنين نگراني‌ها نسبت به متاثر شدن صادرات نفت ليبي از جنگ داخلي، نيز به تب خريد محموله‌هاي نفت دامن زده است. بهاي معاملات آتي نفت عمان ۳.۱۰ دلار در هر بشكه نسبت به نفت دوبي كه شاخص قيمت خاورميانه است، گران‌تر شده است كه بالاترين اختلاف قيمت از سپتامبر گذشته محسوب مي‌شود كه بازارها از چشم‌انداز تحريم‌هاي امريكا عليه صادرات نفت ايران به وحشت افتاده بودند. بر اساس گزارش بلومبرگ، رشد اختلاف قيمت ميان نفت برنت كه قيمت پايه بازار جهاني است و نفت خاورميانه نيز در افزايش علاقه به گريدهاي نفتي خاورميانه سهيم بوده است. اختلاف قيمت نفت دوبي با معاملات نفت برنت روز جمعه به ۳ دلار در هر بشكه رسيد كه بالاترين اختلاف در هفت ماه گذشته بود.

ضرورت نوسازي در خطوط لوله نفت ايران

معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران بر ضرورت نوسازي و افزايش ظرفيت خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده كشور تاكيد كرد. عليرضا صادق‌آبادي گفت: با توجه به نقش حياتي خطوط لوله در انتقال انرژي و نيز عمر بالاي خطوط، لازم است به نوسازي و ايجاد ظرفيت‌هاي جديد در اين صنعت توجه جدي داشت. وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون پروژه‌هاي مهمي از جمله احداث خط لوله كنارگذر تهران و خط لوله رفسنجان - سيرجان در اين زمينه در دست اجراست، افزود: لازم است نوسازي خطوط لوله و تجهيزات با انجام عمليات‌هايي نظير پيگراني، آزمايش خطوط، تعمير و... نيز در دست اجرا قرار گيرد.

بنا بر اعلام شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، صادق آبادي با تاكيد بر لزوم افزايش بهره‌وري اين شركت در هر دو بخش سخت‌افزاري و نرم‌افزاري تاكيد كرد: خوشبختانه با درايت و سرعت عمل مدير و كاركنان شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران در سراسر كشور در اين حادثه براي انتقال نفت و فرآورده در سطح كشور، مشكلي جدي ايجاد نشد. وزارت نفت از طريق شركت تابعه ذي‌ربط مكلف است نسبت به نوسازي و توسعه شبكه خطوط لوله انتقال نفت خام و ميعانات گازي و فرآورده‌هاي نفتي و تامين منابع مالي سهم دولت در توسعه پالايشگاه‌ها و زيرساخت‌هاي تامين، ذخيره‌سازي و توزيع فرآورده اقدام كند. حوادث خطوط لوله بيشترين پتانسيل آلودگي را در آب و خاك داشته و بيشترين مخاطرات محيط زيستي و ضرر را در كشور مي‌توانند به وجود آورند. در چند سال گذشته در بخش خطوط لوله مشكلات و حوادث بسياري اتفاق افتاده اما وزارت نفت اعلام كرده كه با برنامه‌ريزي براي ايمني خطوط لوله مانند كنترل خوردگي، تعويض و بازسازي و عمليات تعمير و نگهداري توانسته اين مشكلات را حل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون