• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4365 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت

صادرات يك‌ميليارد دلاري محصولات نساجي

مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: سال گذشته 312 هزار تن انواع محصولات حوزه صنايع نساجي و پوشاك به ارزش يك ميليارد و 93 ميليون دلار از كشور صادر شده كه در مقايسه با سال پيش از آن از نظر ارزشي و وزني به ترتيب 6 درصد و 26 درصد رشد داشته است. «افسانه محرابي» مي‌گويد: از بين مجموعه‌هاي مختلف صنايع نساجي بيشترين حجم صادرات پارسال مربوط به انواع «كفپوش» به ارزش 417 ميليون دلار و به وزن 80 هزار تن بوده است. به گفته اين مقام مسوول، پارسال همچنين 397 هزار تن كالاهاي نساجي و پوشاك به ارزش يك ميليارد و 120 ميليون دلار وارد كشور شد. اين ميزان واردات در مقايسه با سال 96، از نظر ارزشي 32 درصد كاهش و از نظر وزني 35 درصد افت داشته است.

محرابي يادآور شد: بيشترين ميزان واردات مربوط به انواع الياف به ارزش 541 ميليون دلار و به وزن 223 هزار تن به ثبت رسيد. مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت اظهار داشت: مقدار توليد كاغذ چاپ، تحرير و روزنامه در كشور قابل توجه نيست كه دليل اصلي اين موضوع وجود دستگاه‌هاي متعدد در سياستگذاري آن است. او مي‌گويد: بهبود توليد در اين زمينه نيازمند همكاري ساير بخش‌هاي دولتي از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت جهاد كشاوزي در تسهيل واردات چوب و توسعه زراعت درختان سريع‌الرشد و نيز همكاري مجلس شوراي اسلامي است. محرابي ادامه داد: اكنون بيش از 100 واحد توليدي در كشور در زمينه توليد انواع كاغذ و مقوا مجوز فعاليت صنعتي دارند. او افزود: پارسال 153 هزار تن كاغذ تيشو (محصولاتي مانند دستمال كاغذي) در كشور توليد شد كه علاوه بر تامين نياز داخلي، نزديك به 10 هزار تن آن نيز صادر شد. مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: همچنين سال گذشته 725 هزار تن كاغذهاي بسته‌بندي (لاينر و فلوتينگ) در كشور توليد شد كه علاوه بر تامين نياز داخل، نزديك به 180 هزار تن آن صادر شد. او خاطرنشان كرد: وزارت صنعت با همكاري وزارت ارشاد در تلاش است تا با اجراي اقداماتي از افزايش قيمت كاغذ و در نتيجه كتاب جلوگيري كند؛ در اين زمينه مسووليت تنظيم و كنترل قيمت كاغذ با كارگروه ساماندهي كاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان براي كاغذهاي چاپ و تحرير حوزه صنعتي است. برخي فعالان حوزه نساجي و پوشاك ايران هشدار مي‌دهند، چنانچه مشكل تامين مواد اوليه و نقدينگي مورد نياز صنعت نساجي و پوشاك حل نشود، ظرفيت‌هاي پيش‌بيني شده تحقق نمي‌يابد و اين امر پيامد رونق واردات و قاچاق را به همراه خواهد داشت.

صنعت نساجي و پوشاك سالانه نيازمند معادل دوميليارد و 500 ميليون دلار مواد اوليه، تجهيزات و ماشين‌آلات است كه با احتساب مواد اوليه‌اي كه در داخل تامين مي‌شود، اين نياز به حدود چهار ميليارد دلار مي‌رسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون