• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4365 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ ارديبهشت

خبرخوان

تراكنش‌هاي همه بانك‌ها ماهانه به سازمان ماليات گزارش مي‌شود

با ابلاغ بانك مركزي، همه بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري موظفند بر اساس درخواست سازمان امور مالياتي فهرست حساب‌هاي بانكي و اطلاعات مربوط به همه تراكنش‌هاي بانكي (درون بانكي و بين بانكي) موديان را به صورت ماهانه در اختيار سازمان امور مالياتي قرار دهند. بر اساس قانون بودجه سال 98، به منظور افزايش شفافيت تراكنش‌هاي بانكي، مبارزه با پولشويي و جلوگيري از فرار مالياتي، بانك مركزي مجاز است ظرف مدت يك ماه پس از لازم‌الاجرا شدن اين قانون حساب‌هاي بـانكي اشـخاص حقيقي فاقد شماره ملي و افراد حقوقي فاقد شناسه ملي را مسدود كند. بر اين اساس، همه بانك‌ها و موسسات مالي و اعتباري موظفند بر اساس درخواست سازمان امور مالياتي فهرست حساب‌هاي بانكي و اطلاعات مربوط به همه تراكنش‌هاي بانكي (درون بانكي و بين بانكي) موديان را به صورت ماهانه در اختيار سازمان امور مالياتي قرار دهند. بانك مركزي با تصويب شوراي پول و اعتبار، براي شفافيت تراكنش‌هاي بانكي به صورت يكسان يا متناسب با سطح فعاليت اشخاص حقيقي از نظر عملكرد مالي حد استان‌هاي (سقفي) را تعيين كند و انتقال وجه با مبلغ بالاتر از حد آستانه (سقف) را براي اشخاص حقيقي از طريق همه تراكنش‌هاي بانكي (درون‌بانكي و بين بانكي) و سـاير ابزارهاي پرداخت، مشروط به درج (بابت) و در صورت نياز به ارايه اسناد مثبته كند. اشخاص حقيقي كه از حسـاب بانكي خود استفاده تجاري مي‌كنند، مي‌توانند با دريافت شناسه (كد) اقتصادي و اتصـال حساب بانكي خود به شناسه (كد) اقتصادي، از شمول مفاد اين جزء مستثني شوند.

ابراز اميدواري وزير اقتصاد تركيه نسبت به بهبود اوضاع مالي كشور

وزير اقتصاد تركيه ابراز اميدواري كرد كه با دو دوره سه‌ماه ركود و اثر منفي حداقلي از بحران مالي خارج شود. به گزارش رويترز، «برات البرايك» وزير اقتصاد تركيه، روز يكشنبه ابراز اميدواري كرد كه اقتصاد اين كشور بتواند بر آثار بحران ارزي سال گذشته ميلادي فائق آيد. او در گفت‌وگو با شبكه خبري سي‌ان‌ان ترك با اشاره به عملكرد اين كشور در زمان بحراني مالي سال ۲۰۰۸ گفت: «اميدواريم تركيه با دو دوره سه‌ماهه ركود و اثر منفي حداقلي از اين مرحله خارج شود.»

اقتصاد تركيه در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ ركود يك‌ساله سه درصدي را شاهد بود. اقتصاددانان انتظار دارند اين ركود تا دو دوره ديگر ادامه داشته باشد.

 

توليد نفت در مناطق سيل‌زده خوزستان به حالت عادي بازگشت

توليد نفت در مناطق سيل‌زده به حالت عادي بازگشته و تنها در تعداد محدودي از چاه‌ها به دليل از بين رفتن جاده‌هاي ارتباطي يا آب‌بردگي لوله‌ها، توليد همچنان متوقف است.

اگرچه وقوع سيل سبب شد تا توليد نفت در منطقه غرب كارون به دليل همپوشاني تاسيسات نفتي با تالاب هورالعظيم با افتي نسبي همراه شود اما توليد در مناطق ديگر خوزستان در جريان بوده و آب گرفتگي نيز با سرعت بيشتري كنترل شد. همين امر سبب شد تا در مجموع، توليد نفت در روزهايي كه برخي چاه‌ها به دليل جلوگيري از بروز مخاطرات زيست محيطي بسته شده بود، كاهش پيدا نكرده و برنامه توليد محقق شود. «احمد محمدي» مديرعامل شركت مناطق نفتخيز جنوب در همين زمينه گفت: توليد نفت در مناطق نفتخيز جنوب در جريان است و با وجود آنكه براي توليد نفت از هيچ يك از چاه‌ها مشكلي نداشتيم اما براي حفظ محيط زيست، اقدام به بستن برخي چاه‌ها كرديم. او افزود: اكنون آب در بيشتر مناطق فروكش كرده و اغلب چاه‌هاي بسته شده، وارد مدار توليد شده‌اند. البته تعداد محدودي از چاه‌ها به دليل از بين رفتن جاده‌هاي ارتباطي يا آب‌بردگي لوله‌ها همچنان امكان توليد ندارند كه اقدامات تعميري در دستور كار قرار گرفته است. محمدي با اشاره به اينكه آب‌گرفتگي در تاسيسات نفتي رفع شده، تاكيد كرد: همچنان در بخش‌هايي مردم با مشكلات ناشي از سيل درگير هستند. او ادامه داد: در راستاي مسووليت‌هاي اجتماعي، بحث اسكان مردم سيل‌زده در دستور كار قرار دارد و هر جا كه از طرف ستاد بحران اعلام شود، وارد عمل مي‌شويم. «كريم زبيدي» عضو هيات‌مديره شركت ملي نفت ايران نيز در گفت‌وگو با ايرنا، با اشاره به اينكه خبر جديدي از توليد نفت در ميدان آب تيمور و منصوري در دست نيست، گفت: توليد نفت در ميدان اهواز 5 آغاز شده است. او ادامه داد: به دليل آب‌گرفتگي برخي تاسيسات در غرب كارون، در اين منطقه همچنان افت توليد داريم اما اين كاهش توليد از مناطق و چاه‌هاي ديگر جبران مي‌شود.

 

تغيير برنامه پالايشگاه‌هاي امريكا

در پي تحريم‌هاي نفتي امريكا عليه ايران و ونزوئلا، نفت خام ترش سنگين پالايش شده توسط پالايشگاه‌هاي امريكا گران‌تر شده است. حالا پالايشگاه‌ها مجبورند برنامه‌هاي خود را براي سرمايه‌گذاري بيشتر در واحد‌هاي پالايش نفت خام سنگين تغيير دهند. به گزارش رويترز، پالايشگاه‌هاي امريكا براي 2020 طرحي دارند: استفاده از عمليات‌هاي پيچيده براي به حداكثر رساندن سود با ساخت محصولاتي كه مطابق با قوانين بين‌المللي كاهش محتواي سولفور در نفت خام هستند. ولي پس از يك سري تغييرات غير منتظره در بازار، نفت خام ترش سنگين پالايش شده توسط پالايشگاه‌هاي امريكا گران‌تر شده است و اميد سوددهي را حتي قبل از عملي شدن آن، نااميد كرده است. حالا پالايشگاه‌ها مجبورند برنامه‌هاي خود را براي سرمايه‌گذاري بيشتر در واحد‌هاي پالايش نفت خام سنگين تغيير دهند.

قوانين جديد سازمان بين‌المللي دريانوردي، كشتي‌هاي سراسر جهان را ملزم كرده از ابتداي 2020 نفت خام داراي سولفور كمتر از 0.5 درصد را استفاده كنند. سوخت فعلي كشتي‌ها محتواي سولفور بالاتري دارد. انتظار مي‌رفت اين اقدام نفت خام سنگين را ارزان كند چون اكثر پالايشگاه‌هاي جهان به نفت خام سبك‌تر روي آورده‌اند كه سوخت كم سولفور‌تري توليد مي‌كند. اين به نفع پالايشگاه‌هاي امريكاست كه توانايي بيشتري براي پالايش نفت خام سنگين دارند. در عوض عرضه نفت خام سنگين به خاطر تحريم‌هاي ونزوئلا و مشكلات خط لوله در كانادا و كاهش توليد اوپك كاهش يافته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون