• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

ظريف بعد از تركمنستان به هند رفت

توافق براي توسعه همكاري‌ها با عشق‌آباد

محمدجواد ظريف، وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران كه صبح امروز براي سفري يك روزه به عشق‌آباد پايتخت تركمنستان رفته‌ بود، ضمن ديدار با همتاي تركمن خود، رشيد مردوف با رييس‌جمهور تركمنستان، قربانقلي بردي محمداف ديدار و گفت‌وگو كرد و در جلسه هيات‌هاي مشترك سياسي و اقتصادي دو كشور شركت كرد. ظريف عصر دوشنبه، عشق‌آباد را به مقصد دهلي‌نو ترك كرد. بر اساس بيانيه وزارت خارجه هند قرار است صبح سه‌شنبه ديداري ميان وزراي خارجه جمهوري اسلامي ايران و سوشما سوارج، وزير خارجه هندوستان برگزار شود.

وزير امور خارجه كشورمان صبح دوشنبه در ديدار با «قربانقلي بردي محمداف» رييس‌جمهور تركمنستان در خصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه و مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي گفت‌وگو و تبادل نظر كرد. در اين سفر همچنين نشست مشترك هيات‌هاي رسمي ايران و تركمنستان به رياست محمدجواد ظريف و رشيد مردوف وزيران امور خارجه دو كشور و با حضور نمايندگان وزارتخانه‌هاي نفت، راه و نيرو از ايران و بخش‌هاي ذي‌ربط تركمنستاني دوشنبه در محل وزارت خارجه اين كشور برگزار شد. در اين نشست پس از گفت‌وگو و تبادل نظرهاي فني و كارشناسي، در خصوص مهم‌ترين مسائل اقتصادي و تجاري موجود بين دو كشور تفاهمات و پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي حاصل شد.

بعد از ديدار ظريف با همتاي تركمنستاني خود، وزير امور خارجه تركمنستان، رشيد مردوف سفر همتاي ايراني خود به تركمنستان را بسيار مهم و به موقع ارزيابي كرد و افزود: «تركمنستان داراي اراده سياسي براي گسترش همه‌جانبه روابط با ايران است.»

ظريف نيز با اشاره به ديدار صبح امروز خود با قربانقلي بردي محمد‌اف رييس‌جمهور تركمنستان اظهار داشت: «مشتركات ما بيش از همسايگي است و جمهوري اسلامي ايران براي گسترش بيش از پيش روابط دو كشور دوست و همسايه آمادگي كامل دارد.» همكاري در مجامع و سازمان‌هاي بين‌المللي، مسائل منطقه‌اي به ويژه در خصوص افغانستان، برگزاري كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور، سفر رييس‌جمهور تركمنستان به ايران، همكاري‌هاي ترانزيتي و ريلي، همكاري در حوزه انرژي و برق، اتباع زنداني در دو كشور و درياي خزر از جمله موضوعات و محورهاي گفت‌وگوي دو مقام بود.

محمدجواد ظريف در پايان سفر خود به تركمنستان اظهار داشت: «ديدارهاي خوبي با رييس‌جمهوري و وزير امور خارجه اين كشور داشتم و در اين ديدارها درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي صحبت كرديم.»

وزير امور خارجه با بيان اينكه روابط ايران و تركمنستان به عنوان دو كشور همسايه و دوست نزديك بسيار گسترده است، تصريح كرد: «امروز توافق كرديم همكاري‌ها در همه حوزه‌ها از جمله حمل و نقل، انرژي، ترانزيت، همكاري‌هاي تجاري و مبارزه با مواد مخدر و ساير حوزه‌ها با سرعت بيشتري گسترش يابد.»

وي بر توسعه روابط فرهنگي دو كشور تاكيد كرد و گفت: «همكاري‌هاي ايران و تركمنستان در حوزه فرهنگي به نفع دو كشور و مردم منطقه است و بايد پيشرفت كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون