• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

هشدار گزارش جهاني مواد مخدر سال 2018:

كوكايين و ترياك ركورد شكستند

گروه اجتماعي|طبق آخرين گزارش جهاني مواد مخدر كه تابستان سال 97 توسط دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) ارايه شد، اعتياد دارويي، تهديدي جدي براي بهداشت عمومي و نيروهاي انتظامي در سراسر جهان محسوب شده و اين گزارش هشدار مي‌دهد كه مواد مخدر اپيوئيدي (مشتق از ترياك) بيشترين آسيب را ايجاد كرده‌اند چنانكه 76 درصد مرگ وميرهاي ناشي از سوءمصرف مواد مخدر مربوط به مصرف مخدرهاي به دست آمده از ترياك است.

اين گزارش ضمن هشدار درباره افزايش سوءمصرف داروهاي اعتياد آور از جمله فنتانيل و ترامادول در قاره امريكا، آفريقا و آسيا و ورود اين داروها به شبكه قاچاق و توزيع غيرقانوني در بازار تقاضاي مصرف‌كنندگان غيرقانوني مخدرها و داروهاي غيرمجاز و همچنين توليد غيرقانوني اين داروها در كارگاه‌هاي پنهان مرتبط با شبكه‌هاي قاچاق، در توضيح وضعيت توليد، توزيع و كشفيات مواد مخدر و روانگردان در فاصله سال‌هاي 2016 تا 2017 اعلام كرد: «ميزان كشفيات داروهاي مخدر در سال 2016، حدود 87 تن بود كه معادل همين مقدار هم هروئين كشف شد. كشف داروهاي مخدر؛ عمدتا ترامادول، در آفريقاي غربي و مركزي و شمال آفريقا، 87 درصد كل كشفيات جهان در سال 2016 بود. كشورهاي آسيايي كه پيش‌تر بيش از نيمي از اكتشافات جهاني را به خود اختصاص داده بودند، در سال 2016 فقط موفق شدند 7 درصد كل اكتشافات جهاني را گزارش كنند .توليد جهاني كوكايين در سال 2016 با حدود 1410 تن به بالاترين سطحي رسيد كه تا كنون گزارش شده است. بيشتر كوكايين جهان از كلمبيا مي‌آيد در حالي كه آفريقا و آسيا به عنوان مراكز قاچاق و مصرف كوكايين پا به عرصه ميدان گذاشته‌اند. علاوه بر اين، از سال 2016 تا 2017 توليد جهاني ترياك با 65 درصد افزايش به 10 هزار و 500 تن رسيد كه بالاترين ميزان تخمين زده شده از سوي سازمان ملل متحد از زمان شروع نظارت بر توليد جهاني ترياك در آغاز قرن بيست و يكم است. افزايش چشمگير كشت خشخاش و بهبود تدريجي محصول دهي در افغانستان موجب شد تا توليد ترياك در سال 2017 در افغانستان به 9000 تن برسد. يافته‌هاي گزارش جهاني مواد مخدر 2017 نشان مي‌دهد كه بازارهاي مواد مخدر در حال گسترش هستند و توليد كوكايين و ترياك ركورد شكسته كه اين نشان‌دهنده چالش‌هاي متعدد در جبهه‌هاي متعدد است.»

در ادامه اين گزارش آمده است: «در سال 2016، حشيش بيش از ديگر مواد در دنيا استفاده شد و192 ميليون نفر از جمعيت جهان، حداقل يك بار در سال 2016 اين ماده را استفاده كردند. علاوه بر اين، تعداد كل مصرف كنندگان حشيش همچنان رو به افزايش است و به نظر مي‌رسد در دهه منتهي به سال 2016 سوءمصرف حشيش تقريبا 16 درصد افزايش داشته است. علاوه بر اين، مخدرهايي همچون هروئين و كوكايين كه از سال‌هاي بسيار دور هم در دسترس بوده‌اند، همچنان مورد اقبال رو به افزايش هستند و پا به پاي مواد روانگردان جديد NPS و داروهاي اعتيادآور مصرف مي‌شوند. اتفاق نگران‌كننده اين است كه جريان رو به رشد توليد داروهاي اعتيادآور با تركيبات ناشناخته و پيچيده براي جلب سوءمصرف‌كنندگان معتاد به دارو، همراه با قاچاق و مصرف همزمان انواع مواد مخدر، معضل اعتياد را در سطح بي‌سابقه‌اي دچار پيچيدگي خواهد كرد.»

بخش ديگري از اين گزارش درباره تعداد مصرف‌كنندگان تفنني و دايمي مواد اعتياد آور است كه مي‌گويد: «در سال 2016، حدود 275 ميليون نفر؛ معادل 5.6 درصد از جمعيت 15 تا 64 ساله جهان، حداقل يك بار در سال مواد مخدر مصرف كرده‌اند و يافته‌هاي اين گزارش نشان مي‌دهد كه مصرف مواد مخدر و آسيب‌هاي مرتبط با آن در ميان جوانان نسبت به افراد مسن بالاتر است. نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد كه سال‌هاي آغاز نوجواني؛ 12 تا 14 سالگي، تا سال‌هاي پاياني و پيش از دوره جواني؛ 15 تا 17 سالگي، دوره خطر بحراني براي شروع سوءمصرف مواد مخدر است و امكان دارد اين بحران در ميان جوانان؛ در گروه سني 18 تا 25ساله، به اوج برسد. حشيش، يكي از مخدرهاي رايج بين جوانان است با اين حال مصرف مواد مخدر در ميان جوانان، در هر كشور متفاوت است و بستگي به شرايط اجتماعي و اقتصادي جمعيت دارد. اما در مجموع، بيشترين سوءمصرف افراطي مواد مخدر در ميان جوانان، در محافل شبانه عمومي و خصوصي و همچنين در ميان كودكان خياباني براي مقابله با دشواري‌هاي نوع زندگي گزارش شده است. در عين حال، سوءمصرف مواد مخدر در گروه سني بالاي 40 سال، نسبت به جمعيت جوان، با سرعت بيشتري در حال افزايش بوده اما اين مساله، از سوي دولت‌ها كمتر مورد توجه قرار گرفته است.»

اين گزارش در ارايه آخرين اطلاعات درباره مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در جهان مي‌افزايد: «در سراسر جهان، مرگ مستقيم ناشي از سوءمصرف مواد مخدر از سال 2000 تا سال 2015 حدود 60 درصد افزايش يافته چنانكه در سال 2000 فقط 27 درصد موارد مرگ، مربوط به سوءمصرف مواد مخدر بود اما در سال 2015 اين عدد به 39 درصد افزايش يافته است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون