• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان:

جواني تا 35 سالگي تمديد شد

گروه اجتماعي| افزايش بازه سن جواني به «۱۸ تا ۳۵» خبري بود كه روز گذشته از سوي معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام شد و خيلي زود با عنوان «تغيير سن جواني» در ميان خبرهاي رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي جا باز كرد. محمد مهدي تندگويان به ايسنا گفته است: «درخواست تغيير بازه سن جوانان ابتدا از معاونت امور جوانان به شوراي عالي جوانان ارسال شد و بعد از انجام فرآيند قانوني، اين درخواست در معاونت حقوقي رياست‌جمهوري بررسي و پس از موافقت از سوي شوراي عالي جوانان ابلاغ شد.»

تغيير سن جواني مدت‌ها است كه از سوي معاونت جوانان در حال پيگيري است. اسفند ماه سال گذشته بود كه تندگويان در مورد اهداف مورد نظر براي تغيير سن جواني به ايلنا گفت: ‌«در برخي كشورها ممكن است سن جواني از ۳۵ سال بيشتر باشد؛ البته ما در اين خصوص دو مشكل ديگر هم داشتيم؛ يكي اينكه در ايران كف سن جواني ۱۵ سال و سقف آن ۲۹ سال بود و عملا سن ۱۵ تا ۱۸ سال رده‌اي بود كه ما نمي‌توانستيم هيچ كاري براي جوانان انجام دهيم و در واقع آنها نمي‌توانستند وارد عرصه قانوني كار و اشتغال شوند. درخواست كرديم كه كف سن جواني به ۱۸ و سقف آن به ۳۵ سال برسد كه در حقيقت گستره خدماتي كه به جوانان مي‌دهيم افزايش يابد و بهتر بود كه يك بازه‌اي را در نظر بگيريم كه كاملا توانمند باشند و بتوانند وارد بازار كار شوند. با توجه به مدل تحصيلاتي كه در ايران داريم و بحث امر سربازي، اگر كسي بخواهد تا مقطع دكتري تحصيل كند و بعد وارد پروسه سربازي شود عملا وارد ۲۹ سالگي مي‌شود كه در اين مقطع ما نمي‎توانيم به آنها خدماتي بدهيم تا وارد بازار كار و اشتغال شوند. بنابراين ما درخواست كرديم با توجه به مدل اشتغال در كشورمان و با توجه به افزايش اميد زندگي در ايران كه در حقيقت وزارت بهداشت و سازمان بهزيستي گزارش آن را داده‌اند و همچنين افزايش سن ازدواج درخواست كرديم رنج سن جواني افزايش يابد.»

به گفته او طي چهل سالي كه از انقلاب مي‌‎گذرد تا به حال در كشور و در مقاطع مختلف سه يا چهار مرتبه رنج سني جواني تغيير كرده و عددهاي متفاوتي داشته است. حالا نوبت به تعيين عدد جديد رسيده است تا مسائل مربوط به بازار كار و سن ازدواج را بهتر بتوان كنترل كرد: «موضوع ازدواج هم يكي از موضوعات مهم است، در حال حاضر ميانگين سن ازدواج در كشور ما در حال رسيدن به سن ۳۰ و ۳۱ سال است و اگر ما مي‌خواستيم سن جواني را تا ۲۹ سال حفظ كنيم افرادي كه در رنج سني بعد از ۲۹ سال ازدواج مي‌‎كردند تحت پوشش خدمات جوانان قرار نمي‌گرفتند و اين يكي از مشكلات ما در كشور بود. يكي از برنامه‌ها و اهداف ما تلاش براي كاهش ميانگين سن ازدواج است، ولي واقعيت امروز اجتماع مي‌گويد به هر حال اين سن افزايش پيدا كرده است.»

تندگويان پيش‌تر توضيح داده بود كه مرجع تصميم‌گيري براي تشخيص سن جوانان در كشور شوراي عالي جوانان است. وقتي به تصويب شوراي عالي برسد و بعد از ابلاغ معاون اول به عنوان رييس ستاد عملا در همه دستگاه‌ها و نهادهاي نظارتي و آماري اين سن بايد به عنوان رنج سن جواني لحاظ شود. آنچه ديروز توسط تندگويان اعلام شد در مرحله اول بيشتر روي عضويت‌هاي تشكل‌هاي جوانان تاكيد دارد. او روز گذشته گفت: ‌«اعضاي تشكل‌هايي كه تا كنون يك بار نسبت به تمديد مجوز خود اقدام كرده‌اند و بين ۲۹ تا ۳۵ سال سن دارند، با تغيير اين بازه سني مي‌توانند بار ديگر مجوز خود را تمديد كنند؛ با اين وجود اين مصوبه شامل حال تشكل‌هايي كه بيش از دو بار مجوز خود را تمديد كرده‌اند، نمي‌شود. همچنين با توجه به انتخابات پيش رو مجامع استاني و مجمع ملي جوانان، از اين پس جواناني كه تا ۳۵ سال سن دارند مي‌توانند نسبت به كانديداتوري خود اقدام كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون