• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

همه آنچه بايد در مورد گزينه هدايت تيم ملي دانست

ويلموتس؛ سياستمدار، گلزن، اخراجي

سامان سعادت

 

 

بعد از آن همه گمانه‌زني و مطرح شدن اسامي بزرگي نظير زيدان و كلينزمن، گويا قرار است نيمكت تيم ملي ايران به يك بلژيكي سياستمدار برسد؛ مارك ويلموتس پنجاه ساله. ديروز رسانه‌هاي بلژيكي از عقد قرارداد اين مربي با فدراسيون فوتبال ايران خبر دادند؛ قراردادي به ارزش 1.5 ميليون دلار. هرچند در داخل هنوز هيچ‌كس خبر حضور ويلموتس را روي نيمكت تيم ملي تاييد يا تكذيب نكرده است، اما به نظر مي‌رسد پروسه سپردن يوزها به گلزن سابق شياطين سرخ اروپا تمام شده است و تا چند روز آينده شاهد حضور سرمربي جديد تيم ملي در ايران براي نهايي كردن قرارداد خواهيم بود.

مارك ويلموتس متولد سال 1969 است. او فوتبال حرفه‌اي‌اش را از سال 1987 و باشگاه سنت ترويدنس كشورش آغاز كرد و در 30 بازي 9 گل براي تيمش به ثمر رساند. ويلموتس دو سال بعد راهي تيم مشلان در بلژيك شد كه از لحاظ قدمت و افتخار، وضعيت بهتري نسبت به تيم سابقش داشت. ويلموتس در فاصله 3 سال حضور در اين تيم در 87 بازي 22 گل به ثمر رساند و همچنين عنوان قهرماني ليگ بلژيك را در فصل 89-88 همراه با اين تيم به دست آورد و سپس راهي يكي از بزرگ‌ترين تيم‌هاي كشورش يعني استاندارد ليژ شد. ويلموتس دوران باشكوهي را با اين تيم پشت سر گذاشت و در 136 بازي موفق به زدن 67 گل شد. موفقيت ويلموتس در استاندارد ليژ سران باشگاه شالكه را مجاب كرد تا اين مهاجم بلژيكي را استخدام كنند. ويلموتس چهار سال در شالكه حضور داشت و همراه با اين تيم قهرمان جام يوفا در فصل 97-96 شد. ويلموتس با پيراهن شالكه 131 بازي انجام داد و در مجموع 31 گل به ثمر رساند. اين بازيكن در سال 2000 راهي بوردو در كشور فرانسه شد و در 38 بازي 11 گل براي اين تيم به ثمر رساند. او يك سال بعد دوباره به شالكه بازگشت و تا پايان دوران حرفه‌اي‌اش در اين تيم باقي ماند. مهاجم گلزن بلژيكي در انتهاي فصل
2003-2002 در حالي كه قهرماني جام حذفي آلمان را نيز با شالكه به دست آورده بود، كفش‌هايش را آويخت و بازنشسته شد.

ويلموتس در مدت پا به توپ بودنش در مستطيل سبز، 70 بار پيراهن شياطين سرخ اروپا را بر تن كرد و موفق شد 28 گل براي كشورش به ثمر برساند. ويلموتس با اين 28 گل در رده پنجم بهترين گلزنان ملي تاريخ بلژيك قرار گرفت. او اولين گلش را براي تيم ملي بلژيك در سال 92 و در بازي دوستانه مقابل فرانسه به ثمر رساند و آخرين گلش را نيز در جام جهاني 2002 و در جريان پيروزي تيمش مقابل روسيه وارد دروازه حريف كرد. ويلموتس در جام جهاني 2002 در هر سه بازي گروهي تيمش مقابل تيم‌هاي ژاپن و تونس و روسيه موفق به گلزني شد تا هم به عنوان كاپيتان و هم به عنوان بهترين گلزن، نقش زيادي در صعود تيمش به دور حذفي داشته باشد. هرچند آنها در يك هشتم مقهور برزيل خوب آن سال و قهرمان نهايي رقابت‌ها شدند و از گردونه رقابت‌ها كنار رفتند؛ با اين حال ويلموتس موفق شد روي نيمكت تيم رويايي جام، جايي براي خودش دست‌وپا كند.

ويلموتس درست يك سال بعد از بازنشستگي و در سال 2004 رو به عرصه مربيگري آورد و دوباره از تيمي آغاز كرد كه فوتبال حرفه‌‌اي‌اش را در آن پايه‌ريزي كرده بود. يعني سنت ترويدنس. البته او دو سال بعد از سمتش اخراج شد. ويلموتس در فاصله سال‌هاي 2009 تا 2012 به عنوان دستيار ديك ادوكات و جرج ليكينز در تيم ملي بلژيك مشغول به فعاليت شد و در سال 2012 به دنبال خروج ليكينز از جمع شياطين سرخ، ويلموتس به عنوان يك مربي جوان هدايت اين تيم را بر عهده گرفت. دوران حضور ويلموتس روي نيمكت بلژيك مصادف شد با روي كار آمدن طلايي‌ترين نسل تاريخ فوتبال بلژيك. آنها با كمك هم در جام جهاني 2014 حاضر شدند و نتايج قابل قبولي نيز كسب كردند. ويلموتس با تيمي متشكل از آينده‌دارترين ستاره‌هاي فوتبال جهان شامل هازارد، دي‌بروينه، لوكاكو، كورتوآ، فرتونگن، كمپاني، ويتسل و چندين و چند بازيكن فوق‌العاده ديگر موفق شد با 9 امتياز كامل از گروه 8 مسابقات، جايي كه تيم‌هاي الجزاير، روسيه و كره‌جنوبي حضور داشتند به عنوان تيم نخست صعود كند. آنها در يك هشتم امريكا را از پيش رو برداشتند اما در يك‌چهارم مقابل مسي و يارانش شكست خوردند و از جام كنار رفتند؛ با اين حال بلژيكي‌ها كاملا از سرمربي خودشان راضي بودند و حتي او را به عنوان بهترين مربي سال 2014 بلژيك انتخاب كردند. ويلموتس در يورو 2016 نيز به همراه بلژيك حضور يافت. بلژيك در گروهي كه در آن تيم‌هاي ايتاليا، ايرلند و سوئد حضور داشتند، بعد از ايتاليا به عنوان تيم دوم راهي دور حذفي شد. در دور حذفي ابتدا مجارستان را با 4 گل شكست داد اما در يك چهارم در كمال ناباوري مغلوب ولز و هنرنمايي شاهزاده‌ ولزي يعني گرت بيل شد و از جام كنار رفت. حذف به همراه بهترين تيم تاريخ بلژيك آن هم مقابل ساده‌ترين قرعه ممكن روي كاغذ انتقادات را از ويلموتس به اوج رساند و فدراسيون فوتبال بلژيك مجبور به قطع همكاري با اين مربي شد. ويلموتس در سال 2017 هدايت تيم ساحل عاج را با ماموريت رساندن اين تيم به جام جهاني 2018 به عهده گرفت. ويلموتس در انجام وظيفه‌اش ناموفق بود و يك سال بعد از ساحل عاج نيز كنار گذاشته شد تا در اخراج هت‌تريك كرده باشد.

كارنامه فوتبالي ويلموتس مخصوصا در عرصه مربيگري بسيار نوسان داشته است و روي كاغذ نمي‌توان او را مربي موفقي به حساب آورد؛ البته او در سال 2003 در انتخابات مجلس سناي بلژيك شركت كرد و به دليل محبوبيتي كه داشت موفق شد راهي مجلس شود اما در سال 2005 او از سمتش استعفا كرد و دوباره به فوتبال بازگشت. البته اگر قرار باشد او در تيم ملي ايران مشغول به فعاليت شود، به نظر مي‌رسد دوران فعاليت سياسي‌اش بيشترين كمك را به او خواهد كرد چرا كه ويلموتس جانشين كسي خواهد شد كه موفق شد با سياست 8 سال تمام در راس كادرفني تيم ايران بنشيند و همواره چهره‌اي موفق از خودش به نمايش بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون