• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4366 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ ارديبهشت

ويلموتس، گزينه‌اي موقت براي تيم ملي

حسين طالب‌پور اردكاني

 

 

روز گذشته رسانه‌هاي بلژيكي اعلام كردند كه مارك ويلموتس به زودي سرمربي تيم ملي ايران خواهد شد. اينكه خبر توافق يا مذاكره يك مربي با فدراسيون فوتبال ايران را چرا بايد رسانه‌هاي خارجي اعلام كنند و چرا اعضاي هيات رييسه يا رييس فدراسيون فوتبال ايران واكنش روشني در مقابل اين خبرها ندارند را بايد در مطلبي جداگانه به آن پرداخت.

ضعف بنگاه‌هاي خبري در حوزه ورزش و البته ضعف روابط ‌عمومي فدراسيون و عدم شفافيت در خبررساني باعث شده است كه حدس و گمان‌هاي زيادي پيرامون نيمكت تيم ملي شنيده شود و حواشي زيادي ايجاد شود. البته گويا فدراسيون و رييس آن از اين وضعيت ناراضي نيستند و با هر شايعه مي‌توانند مزه دهان افكار عمومي و رسانه‌ها را بفهمند. اما آيا ويلموتس گزينه خوبي براي سرمربيگري تيم ملي ايران است؟

پاسخ اين سوال را نمي‌توان با يك بلي يا خير قاطع داد. اما نگاهي به كارنامه او كه شامل 3 اخراج بوده شايد به ما بفهماند كه با يك مربي طرفيم كه موفق نشده، پروژه‌هايش را به سرانجام برساند. سرمربي اخراجي ساحل عاج نمي‌تواند جانشين مناسبي براي كارلوس كي‌روش باشد. تيم ملي ايران تيمي است كه به دنبال نتايجي بهتر از دوران كي‌روش مي‌گردد و براي اين مهم بايد يك مربي بهتر از كي‌روش را استخدام كند. اما گويا بالا رفتن قيمت ارز فرصت را براي اينكه يك مربي بهتر از كي‌روش داشته باشيم از ما گرفته است.

براي بررسي مارك ويلموتس بايد كارنامه او در تيم ملي بلژيك را مورد بررسي قرار دهيم. براي اينكه بدانيم فوتبالي‌هاي بلژيك در مورد او چطور فكر مي‌كنند در چند شبكه اجتماعي نام مارك ويلموتس را سرچ كرديم و به نتايج جالبي رسيديم. حدود 3سال پيش يك كاربر در شبكه اجتماعي REDDIT در مورد ويلموتس سوالاتي را مطرح كرده و 11 نفر به سوال او پاسخ داده‌اند و نظرشان را در مورد اين مربي گفته‌اند. يكي از كاربران اعلام كرده كه «بلژيك در حال حاضر بهترين نسل خود را در اختيار دارد و به هيچ‌وجه درك نمي‌كنم با تيمي كه بازيكنانش در بهترين تيم‌هاي بهترين ليگ‌ها بازي مي‌كنند چطور مي‌توان اين نتايج را گرفت.» بايد در نظر داشت كه ويلموتس با بلژيك در چند مقطع به تيم رنك يك جهان تبديل شد. كاربر ديگري نظرش را اين طور نوشته:«بلژيك در دوران ويلموتس هرگز موفق نشده به يك «تيم» تبديل شود. بازيكنان هر يك راه خود را مي‌روند و همين موضوع باعث شده تا در تورنمنت‌هاي اخير نتوانيم به عنوان درخوري دست پيدا كنيم. من قبول دارم كه او مربي خوبي است و تاكتيك‌هاي مناسبي را اتخاذ مي‌كند اما نمي‌تواند مقابل قدرت بازيكنان ايستادگي كند.» هوادار ديگري نوشته:«من يك طرفدار بزرگ ويلموتس نيستم و واقعا تاكتيك‌هاي اين مربي را درك نمي‌كنم. او چرا بايد اينقدر روي ادن آزار تمركز كند و ديگر استعدادها و ستاره‌هاي بزرگ تيم را نبيند؟ او بدترين مربي ممكن نيست. اما بلژيك مي‌توانست گزينه‌هاي بهتري را انتخاب كند. باعث شرمساري است كه اين نسل طلايي به عنواني دست نيافته چراكه ويلموتس يك مربي متوسط است.» با خواندن اين نظرات شايد بتوان گفت كه از نظر بخشي از فوتبالي‌هاي كشور بلژيك اين مربي يك مربي متوسط است. با توجه به شرايط موجود شايد ويلموتس بدترين انتخاب نباشد اما آيا تيم ملي ايران نمي‌تواند به گزينه‌هاي بهتري فكر كند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون