• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

نماينده دادستان در نخستين جلسه دادگاه بانك سرمايه :

سيد هادي رضوي: داماد شريعتمداري‌ام نه نتانياهو

متهم ۱۰۷ ميليارد تومان صرف عيش و نوش كرده است

قاضي مسعودي‌مقام، رييس شعبه سوم دادگاه رسيدگي به جرايم اخلالگران در نظام اقتصادي در ابتداي جلسه رسيدگي به اتهامات تعدادي از متهمان پرونده بانك سرمايه كه روز گذشته برگزار شد، اعلام كرد در اين جلسه به اتهامات ۲۱ نفر از اركان اعتباري بانك سرمايه و ۸ نفر از مديران اين بانك رسيدگي مي‌شود.

به گفته او، در رابطه با 3 نفر از اعضاي هيأت مديره بانك سرمايه آقايان بخشايش، توسلي و كاظمي رأي صادر شده است. رأي حسين هدايتي هم صادر شده كه تا چند روز ديگر اعلام مي‌شود.

قاضي مسعودي با اشاره به اتهامات محمدهادي رضوي ادامه داد:«نماينده دادستان ابتدا اتهامات هادي رضوي و احسان دلاويز را قرائت مي‌كند و سپس اتهامات ۸ نفر از مديران اين بانك را قرائت مي‌كند.» او از متهمان خواست تا از مسائل حاشيه‌اي پرهيز كنند و گفت كه بيان سوابق و خوشنامي‌ها در رسيدگي ما بي‌تأثير است و سعي شود، دفاعيات حقوقي باشد.

بعد از آن قهرماني، نماينده دادستان در جايگاه قرار گرفت تا كيفرخواست آقاي سيدهادي رضوي و احسان دلاويز را قرائت كند و گفت: «كيفرخواست پرونده ناظر بر اتهامات منتسب بر سيدمحمدهادي رضوي و احسان دلاويز مرتبط با فساد بانك سرمايه قرائت مي‌شود. يكي از دريافت‌كنندگان تسهيلات از بانك سرمايه، آقاي سيدمحمدهادي رضوي است كه موفق شده از طريق شركت‌هاي آينده‌سازان و ره‌پويان كوثر ۶۰ و ۲۰ ميليارد تومان به نام شركت‌هاي فوق و بدون توديع وثيقه تسهيلات دريافت كند و از طريق شركت شايگان تجارت آتيه با ۳ فقره ضمانتنامه ۲۷ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان بدون اعتبارسنجي و توديع وثيقه دريافت كند و اقدام به خريد گوشت و مرغ از شركت پشتيباني دام استان تهران كرده سپس در بازار به فروش رسانده و بانك مذكور را با چالش جدي مواجه كرده است.»

قهرماني گفت:«همچنين سيدمحمدهادي رضوي اقدام به خريد چندين ملك در نقاط مرغوب تهران كرده است كه ملك موسوم به صبا را در خيابان اندرزگو به مبلغ ۱۹ ميليارد تومان خريداري كرده و در اسفند ماه سال ۹۴ قصد داشته تا از طريق گران‌نمايي به مبلغ ۱۲۰ ميليارد تومان بدهي خود را به بانك سرمايه تسويه كند و در اين خصوص از شخصي به نام محسن پارساييان كمك مي‌خواهد و كارشناسان فوق پيرو تباني به ميزاني بيش از ۴ برابر ارزش واقعي ملك يعني ۱۲۵ ميليارد تومان ارزيابي مي‌كنند در حالي كه چند ماه پيش از ارزيابي از قبال تسهيلات بانك سرمايه اين ملك را خريداري كرده بود و براي خوش خدمتي محسن پارساييان ۳۰۰ ميليون تومان پاداش پرداخت كرده است.»

به گفته او، متهم سيدهادي رضوي ۱۲۰ ميليارد تومان به بانك سرمايه بدهكار بوده و از طريق گران‌نمايي ملك مذكور به مبلغ ۱۲۵ ميليارد تومان از بانك سرمايه ۵ ميليارد تومان طلبكار شده و چندين چك بابت طلب خود از بانك سرمايه دريافت و بابت طلب خود به شهرداري ارايه كرده است.

نماينده دادستان ادامه داد:«در خصوص ملك صبا در خيابان اندرزگو كه اقدام به تهاتر كرده است اين ملك حسب ارجاع بازپرس ناحيه ۳۶ تهران به مبلغ ۷۱ ميليارد تومان ارزيابي شده و هيأت كارشناسي سازمان بازرسي و كميته تحقيق و تفحص مجلس، ملك را ۲۶ ميليارد و ۳۰ ميليارد تومان ارزيابي كرده‌اند.»

به گفته او، متهم سيدهادي رضوي از مجراي پرداخت رشوه به مديران بانك سرمايه بدون توديع وثيقه حدود ۱۰۷ ميليارد تومان را در سال ۹۱ تا ۹۴ از شبكه بانكي خارج و صرف عيش و نوش، سفرهاي خارجي، خودروهاي لوكس و ملك كرده است.

قهرماني در ادامه به تشريح مشخصات و عناوين اتهامي متهمان پرداخت و گفت:«متهم سيدمحمد هادي رضوي متهم به مشاركت در اخلال عمده در نظام اقتصادي كشور از طريق تحصيل مال از طريق نامشروع به مبلغ ۱۰۷ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان آزاد با قرار وثيقه است كه اتهامات ديگري دارند كه در دادگاه صالح رسيدگي خواهد شد.»

او ادامه داد:«نظر به مراتب فوق و مستندات قانوني، انتساب اتهامات فوق به نامبردگان محرز و مسلم است و تعيين مجازات قانوني مورد استدعاست همچنين جرايم ذكر شده در محدوده قضايي شهر تهران ارتكاب يافته است.»

در ادامه قاضي ضمن تفهيم اتهام به محمدهادي رضوي گفت:«شما متهم به مشاركت در اخلال عمده در نظام اقتصادي از طريق تحصيل مال نامشروع در قالب ۵ فقره تسهيلات بانكي به ميزان يك هزار و ۷۵ ميليارد ريال هستيد، آيا اتهامات را قبول داريد؟»

متهم محمدهادي رضوي با رد اتهامات وارده گفت:«از برگزاري دادگاه علني خوشحالم و از شما مي‌خواهم كه بدون ترس و لرز مطالبم را بگويم. اتفاقات عجيبي در پرونده من رخ داده كه حواشي است و شايد در پرونده مهم باشد. ظاهرا خيلي دوست دارند، بگويند محمدهادي رضوي داماد شريعتمداري است ولي من كه داماد نتانياهو نيستم. من از دادگاه مي‌خواهم فارغ از داماد فلاني پرونده من بررسي شود.»

اين متهم محمدهادي رضوي در بخش ديگري از سخنانش خطاب به رياست دادگاه گفت:«آقاي مسعودي‌مقام، بانك سرمايه ۳۱ بدهكار كلان دارد كه بدهي‌هايشان ۳۰۰ ميليارد، ۴۰۰ ميليارد و ۱۰۰۰ ميليارد است، بدهي من كجاي اين ارقام قرار دارد؟! ليست اسامي اين ۳۱ بدهكار توسط هيأت تحقيق و تفحص مجلس اعلام شده است كه اصلا اسم من در آنجا نيست. مگر بدهي من چقدر بوده است، حدود ۸۰ ميليارد تومان.»

اين متهم خطاب به نماينده دادستان گفت:«آقاي قهرماني شما مي‌گوييد كه بنده با مديران بانكي تباني كرده‌ام، اگر من تباني كرده بودم مي‌توانستم تسهيلات بسيار بيشتري بگيرم و گران‌نمايي‌هاي بالاتري هم داشته باشم.»

او در رابطه با گران‌نمايي خانه واقع در خيابان اندرزگو گفت:« ابتدا لازم است از آقاي مسعودي‌مقام بابت حوصله و سعه‌صدرشان تشكر كنم كه به حرف‌هاي من با حوصله گوش مي‌كنند چون من كلا آدم عصبي مزاجي هستم و از خداوند خواسته‌ام كه به من كمك كند، بتوانم با حوصله از خود دفاع كنم يا دائم دعا مي‌كردم كه مبادا آقاي قهرماني چيزي بگويد و من را عصباني كند و من از عدل خارج شوم اما درباره خانه خيابان اندرزگو بايد بگويم كه بنده بيش از ۵ ماه با مديران بانكي نامه‌نگاري كردم كه بياييد اين ملك را ارزيابي كنيد و به عنوان وثيقه آن را تعيين تكليف كنيد و پس از ۵ ماه بالاخره هيأت مديره اعلام كرد كه ما اين ملك را ارزيابي مي‌كنيم. آقاي قاضي، بدهي من در سال ۹۳ حدود 8۰-7۰ ميليارد تومان بوده كه حدود ۲۲ ميليارد آن را نقدا در حساب بانك پرداخت كرده بودم.»

رضوي اضافه كرد:«بنده كارم توليد سالن‌هاي آمفي‌تئاتر و سالن‌هاي كنفرانس رسانه‌اي است و تصميم داشتم اين ملك را به(بانك سنتر) و بيمه تبديل كنم. اين ملك يك ملك بي‌ارزش نبوده است كه مثلا بگويم در جهرم يك ملك را به عنوان وثيقه معرفي كرده‌ام بلكه وثيقه من برِ خيابان اندرزگو كه يكي از خيابان‌هاي شلوغ و جزو خيابان‌هاي پولداري تهران بوده، واقع شده است.»

متهم خطاب به قاضي دادگاه گفت:«آقاي قاضي، من استرس دارم كه مبادا براي من اتفاقي بيفتد و حتي در چندين نوبت اين مطلب را هم اعلام كرده‌ام چون دايما به من مي‌گفتند كه مبادا بخواهي چيزي را بگويي.»

اين متهم با بيان اينكه اميدوارم بقيه متهمان شجاعت داشته باشند و اين مساله را بگويند، گفت:«من فايل صوتي شوهر خانم شيخي را كه به كارمند من زنگ مي‌زند و مي‌گويد چرا رضوي با من نمي‌بندد را ارايه مي‌كنم. من از آقاي قهرماني مي‌ترسم.»

او ادامه داد:«آقاي قهرماني گفت كه اسناد را به من بده و من هر حرفي زدم، مدارك را خدمت شما ارايه كردم و عجيب است بعد از اين حرف‌ها اسناد از پرونده بيرون كشيده مي‌شود. مدارك پرونده براي چه بايد دست آقاي علي محمدي باشد و در دفتر آقاي قهرماني ورق مي‌زند و بيرون مي‌كشد.»

محمدهادي رضوي تصريح كرد:«آقاي قهرماني به هم مي‌ريزد كه چه شد و اذعان قطعي دارد كه اين ملك ۳۰ ميليارد است و رضوي خلاف كرده است. زمين بر اندرزگو و مغازه زير ۱۵۰ ميليارد تومان نيست چطور مي‌شود كه ۳۰ ميليارد تومان ارزيابي مي‌شود. مي‌گويند كه ملك رضوي را ۳۰ ميليارد تومان برمي‌داريم و يك ملك ديگر براي مابقي بدهي‌ها برمي‌داريم. در آخر كيفرخواست اين حقير نوشته شده كه آقاي رضوي در املاك و گران‌نمايي تخصص دارد.»

او خطاب به قاضي گفت:«آقاي قاضي چطور به كسي تهمت مي‌زنند؟ من التماس مي‌كردم كه دادگاه علني برگزار شود و چه جايي بهتر از اينجا كه من داد خود را بزنم و مداركم را ارايه كنم.»

او خطاب به رييس دادگاه گفت:«يك بار نشد بگويند رضوي بيا حرفت را بزن، شايد حرف من درست باشد، مگر مي‌شود من همه افراد را خريده باشم. چون او داراي اسم و رسم است. يك آقا با ۴۰۰ ميليارد بدهي به آلمان فرار مي‌كند. اما من با اينكه ممنوع‌الخروج نبودم، نرفتم چون كلاهبردار نبودم. آقاي قهرماني مي‌گويد لاشه پول‌ها را در سينماي خانگي وارد كردم. اين حرف درست نيست و با افتخار مي‌گويم در سريال شهرزاد هزينه كرده‌ام و ريزكرد هزينه‌ها مشخص است.»

رضوي ادامه داد:«حالا اين رضوي كيست كه سر زبان‌ها افتاده است به طوري كه شبكه VOA امريكا 3 ويژه برنامه براي مسخره كردن درست مي‌كند. چون زورشان آمده براي مدافعان حرم جشنواره برگزار كردم. حالا طوري شده است حرف از قاچاق خودرو مي‌شود، مي‌گويند كار داماد فلاني است.»

در ادامه قهرماني، نماينده دادستان در جايگاه حاضر شد و خطاب به سيدمحمدهادي رضوي گفت:«شما مي‌گوييد از بانك مركزي استعلام داريد. به من بگوييد شما چطور از بانك استعلام مي‌گيريد؟ همچنين بگوييد بانك مركزي چگونه وظيفه دارد، استعلامات را پاسخ دهد؟ ما از بانك مركزي استعلام كرديم كه تسهيلات در جاي خود استفاده نشده است. بانك مركزي به استعلام خيلي‌ها پاسخ نمي‌دهد چطور به استعلام شما پاسخ مي‌دهد؟ قد و اندازه آقاي رضوي وام ازدواج بوده و بيش از اين صلاحيت نداشت. آقاي شياني منفي منفي‌هاي گزارش را حذف مي‌كند و ۷ ميليارد را تصويب مي‌كند، چرا آقاي شياني گزارش منفي را حذف مي‌كند؟

او ادامه داد:«شما پنهان‌كاري مي‌كرديد و شگرد رضوي اين است كه فكر مي‌كند او را آدم مهمي مي‌دانند در حالي كه ما شما را تنها شما را به عنوان يك مفسد اقتصادي مي‌شناسيم. بارها مصوبات آقاي رضوي تجديد شده و همه امضاها و تسهيلات مشاركت مدني است در حالي كه مي‌گويد اينگونه تسهيلات نگرفته است. آقاي رضوي به بانك نامه مي‌زند كه به جاي وثيقه ملكي از من سپرده بگيريد و بانك هم قبول مي‌كند و او سپرده‌اي مي‌گذارد كه آقاي محمد امامي(همدست او) تأمين مي‌كند. آقاي رضوي بعد از گرفتن تسهيلات ملكي مي‌خرد سپس ملك را به عنوان وثيقه مي‌گذارد و پول امامي را باز پس مي‌گيرد كه اين شگرد او بوده است.»

بعد از آن قاضي مسعودي‌مقام، ختم جلسه را اعلام كرد و گفت كه جلسه بعدي دادگاه ساعت ۹ صبح روز دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۹۸ ساعت برگزار خواهد شد.


قاضي مسعودي مقام:

رأي حسين هدايتي هم صادر شده كه تا چند روز ديگر اعلام مي‌شود.

محمدهادي رضوي، متهم بانك سرمايه:

من از آقاي قهرماني مي‌ترسم

ظاهرا خيلي دوست دارند بگويند محمدهادي رضوي داماد شريعتمداري است ولي من كه داماد نتانياهو نيستم. من از دادگاه مي‌خواهم فارغ از داماد فلاني پرونده من بررسي شود.

يك بار نشد بگويند رضوي بيا حرفت را بزن، شايد حرف من درست باشد، مگر مي‌شود من همه افراد را خريده باشم. چون او داراي اسم و رسم است. يك آقا با ۴۰۰ ميليارد بدهي به آلمان فرار مي‌كند اما من با اينكه ممنوع‌الخروج نبودم نرفتم چون كلاهبردار نبودم.

من استرس دارم كه مبادا براي من اتفاقي بيفتد.

من كلا آدم عصبي مزاجي هستم و از خداوند خواسته‌ام كه به من كمك كند، بتوانم با حوصله از خود دفاع كنم يا دائم دعا مي‌كردم كه مبادا آقاي قهرماني چيزي بگويد و من را عصباني كند و من از عدل خارج شوم.

‏قهرماني، نماينده دادستان:

نظر به مراتب فوق و مستندات قانوني، انتساب اتهامات فوق به نامبردگان محرز و مسلم است و تعيين مجازات قانوني مورد استدعاست.

قد و اندازه آقاي رضوي در حد وام ازدواج است.

شگرد رضوي اين است كه فكر مي‌كند او را آدم مهمي مي‌دانند در حالي كه ما شما را تنها شما را به عنوان يك مفسد اقتصادي مي‌شناسيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون