• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

برخيز و اول بكش (198) فصل هجدهم

سپس بارقه‌اي دميد فرجام يك ترور هدفمند

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

تمام اسراييلي‌ها بدون آنكه آسيبي ببينند از تونس فرار كردند. سر پليس محلي هم به خاطر تماس‌هاي پي‌در‌پي و گزارش‌هاي جعلي كه ماموران عملياتي قيصريه از مسابقه ناوگان خودروهايي كه از همسايگي خانه ابوجهاد به سمت مركز شهر در حركت بودند، دريافت مي‌كردند شلوغ شده بود. پليس تونس- دقيقا جهت مخالفي كه تروركنندگان در پيش گرفته بودند، در پيش گرفت. پليس، جاده‌ها را بست و ده‌ها خودرو را بازرسي كرد. سه ساعت بعد، آنها فولكس‌واگن و پژو‌هايي را كه اجاره شده بود در كنار ساحل پيدا كردند.

بعداز‌ظهر روز بعد، يكي از خبرنگاران از شامير درباره دخالت اسراييل در كشتن هدفمند (ابوجهاد) پرسيده بود كه او خيلي خشك پاسخ داد: «من هم آن را از راديو شنيده‌ام.»

ابوجهاد چند روز بعد با تشريفات نظامي به خاك سپرده شد. او را شهيد ناميدند. ياسر عرفات پشت سر تابوت همراه با بيوه ابوجهاد، انتصار و بزرگ‌ترين پسرش، جهاد، جنازه را تشييع مي‌كرد.

در همان حال هم اسراييلي‌ها كشتن ابوجهاد را يك موفقيت عظيم خواند. موشه نسيم گفت: «رابين از من به خاطر آنكه او را ترغيب كرده بودم، تشكر كرد. او به من گفت: «شما نمي‌توانيد حدس بزنيد كه چقدر حق با تو بود. مردم مرا تشويق مي‌كنند، دست‌هايم را مي‌گيرند، ابراز لطف مي‌كنند. چه حس خوشي به ملت داده‌ايم. اين شور اخلاقي بالا چقدر براي نيروي بازدارنده ما لازم بود.»»

در واقع، مرگ ابوجهاد، براي ساف يك تندباد بود. ابوجهاد يك فرمانده چابك و تيز بود و بدون او، فتح فقط قادر شده بود كه تعداد اندكي عمليات عليه اسراييل انجام دهد.

اما علت اصلي و فوري كشتن او اين بود كه انتفاضه آرام بشود و طبق آن معيار، ترور ابوجهاد، اسراييل را به اين هدف نرساند. در اصل، كشتن هدفمند دقيقا اثر معكوس گذاشت. حذف ابوجهاد، به ‌شدت رهبري ساف را تضعيف كرد اما كميته‌هاي مردمي در قلمروهاي اشغالي را كه رهبران واقعي قيام بودند، تقويت كرد و هنوز اسراييل براي موج‌هاي مخالفان يا موج‌هاي رو به فزاينده محكوميت‌هاي بين‌المللي پاسخي نداشت.

اكنون بسياري از اسراييلي‌هايي كه در عمليات شركت جسته بودند، با كمي دقت و بصيرت كه به آن نگاه مي‌كنند، اظهار تاسف مي‌كنند. برخي معتقدند كه حضور قوي ابوجهاد اثر بازدارنده و هوشمندانه‌اي بر عرفات داشت و اينكه صداي او بعد از تاسيس تشكيلات خودگردان فلسطين در سال 1994 بسيار سودمند واقع مي‌شد. اگر ابوجهاد با شخصيت كاريزماتيك و ستودني‌اش زنده مي‌بود، حماس نمي‌توانست موقعيت خود را تحكيم كند و بر بخش اعظمي از مردم فلسطين تسلط يابد.

آمنون ليپكين- شاهك كه در زمان ترور سرپرست وقت آمان بود و بعدا رييس ستاد كل شد، گفت: «در يك دنياي ايده‌آل اگر ما مي‌دانستيم كه زمان كوتاهي بعد از حذف ابوجهاد، ساف مسير ديپلماتيك را پي مي‌گيرد، در آن صورت شايد ما كه به خانه‌اش هجوم برده بوديم اول با او درباره تمايلاتش به مصالحه با اسراييل به مذاكره مي‌نشستيم و فقط در آن زمان بود كه تصميم مي‌گرفتيم كه او را بكشيم يا نه. در يك دورنما، غيبت او در يك بعد وسيع واقعا محسوس است. او مي‌توانست مشاركت تاثير‌گذاري در فرآيند صلح داشته باشد.»

پايان فصل هجدهم

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است

نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون