• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

مجيد تخت‌روانچي با اشاره به جنگ رواني امريكا عليه ايران:

«گروه بي» براي درگيري در منطقه ما زمينه‌سازي مي‌كند

«مجيد تخت‌روانچي» سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك در گفت‌وگو با شبكه «سي‌ان‌ان»، گزارش‌هاي منتشر شده مبني بر اعزام نيروهاي امريكايي به منطقه غرب آسيا را «جنگ رواني» خواند و گفت: «ما قصد نداريم براي ايجاد درگيري در همسايگي‌مان تلاش كنيم، چرا كه هيچ كس از چنين درگيري سود نخواهد برد، جز يك تعداد محدودي كه قبلا درباره آن صحبت كرده‌ام، شامل تعدادي در واشنگتن و برخي هم در همسايگي ما.»

وي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات اخير «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا كه تهديد كرده بود، «اگر ايران اقدامي صورت دهد، اتفاق خطرناكي خواهد افتاد»، گفت: «من نمي‌دانم منظور رييس‌جمهور امريكا از اين جمله چه بوده، بايد از خودش بپرسيد. اما ايران روابط بسيار خوبي با همسايگانش دارد. ما در خليج‌فارس هستيم و نه در خليج مكزيك. بنابراين، اين سوالات بايد از كساني پرسيده شود كه از هزاران مايل آن طرف‌تر به منطقه ما آمده‌اند. ما اينجا هستيم و از منافع‌مان در همسايگي‌مان حفاظت مي‌كنيم و همچنين حافظ امنيت در منطقه خليج‌فارس هم هستيم.»

بر اساس ترجمه خبرگزاري فارس، ديپلمات ارشد ايران در سازمان ملل در پاسخ به اين سوال كه «شما در حال افزايش ذخاير آب سنگين و اورانيوم غني‌ شده خود هستيد، دليل آن چيست»، گفت: «دليل آن اين است كه برجام و توافق هسته‌اي نتيجه سال‌ها مذاكره فشرده ميان ايران و تعدادي كشور بود. زماني كه سال گذشته دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا از اين توافق خارج شد، شركاي ما از ما خواستند كه براي خروج از برجام عجله نكنيم و ما اين كار را انجام داديم و به مدت يك سال صبر كرديم و بسيار هم صبور بوديم اما متاسفانه بعد از يك سال به اين نتيجه رسيديم كه تحولات در راستاي تامين منافع ايران، بر اساس آنچه در برجام توافق شده بود، نيست. بنابراين ما تصميم گرفتيم به مدت 60 روز تنها به دو مورد از تعهدات ذيل برجام پايبند نباشيم و منتظر خواهيم ماند تا ببينيم طي 60 روز آينده چه اتفاقي خواهد افتاد.»

مجري «سي‌ان‌ان» در ادامه پرسيد: «آيا ايران به دنبال سلاح اتمي است» كه روانچي پاسخ داد: «خير، اين [تسليحات هسته‌اي] بر خلاف اصول دين ماست و مقام معظم رهبري فتوايي مبني بر حرام بودن تسليحات هسته‌اي صادر كرده‌اند. تسليحات هسته‌اي در دكترين دفاعي ايران هيچ جايي ندارد.»

اين ديپلمات ارشد ايران در پاسخ به سوالي درباره «پيش‌شرط‌هاي احتمالي ايران براي گفت‌وگو با رييس‌جمهور امريكا» گفت: «سياست فشار حداكثري و گفت‌وگوي متقابل هرگز با يكديگر جمع نمي‌شوند. آنها نمي‌توانند انتظار داشته باشند كه ايران پيشنهادي را بر اساس فشار بپذيرد. در عين حال سياست فشار حداكثري مشكلاتي را براي مردم ايران به وجود آورده است. ما نمي‌توانيم گفت‌وگو را بر اساس زور، تهديد و ارعاب بپذيريم.» در ادامه اين مصاحبه، مجري «سي‌ان‌ان» سوالي درباره برخي گزارش‌ها كه مدعي نقش ايران در حادثه‌ فجيره شده بود، پرسيد كه سفير ايران تاكيد كرد: «ايران قطعا هيچ نقشي در اين حادثه نداشته است. ما در اين خصوص تاسف خود را ابراز كرده‌ايم. بايد تحقيقات جامعي در رابطه با اين اتفاق انجام شود، چراكه اين اتفاقي است كه امنيت حمل و نقل دريايي در منطقه خليج‌فارس را به خطر انداخته است و اين مساله براي ايران نيز اهميت بسزايي دارد. ايران خواستار تحقيقاتي جامع در اين خصوص است. اين اتهامات از جانب كساني در واشنگتن مطرح مي‌شود كه در گوش رييس‌جمهور امريكا زمزمه مي‌كنند و يك سري افراد در منطقه ما كه آنها را تيم «B» مي‌ناميم، از جمله بنيامين نتانياهو [نخست‌وزير رژيم صهيونيستي]، «بن سلمان» [وليعهد سعودي]، «بن زايد» [وليعهد امارات عربي متحده]، كساني هستند كه اين دروغ‌ها را با هدف تحريك سايرين منتشر و براي يك درگيري در همسايگي ما زمينه‌سازي مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون