• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

خبر

ظريف در هند:

ايران شريك پايدار و با‌ثبات

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه از روز يكشنبه 22 ارديبهشت ماه به تركمنستان و از آنجا به هندوستان سفر كرد، روز گذشته در صفحه توييترش با انتشار تصاويري از ديدارها و گفت‌وگوهايش با مقامات اين دو كشور نوشت: «گفت‌وگوهاي بسيار عالي در تركمنستان و هند داشتم.» رييس دستگاه ديپلماسي عنوان كرد: «كساني كه در منطقه آسيب پذير ما زندگي مي‌كنند، منافع امنيت ملي واقعي در پيشبرد صلح، ثبات و همكاري دارند.» وي افزود: «ايران دردسترس‌ترين، موثرترين، با ثبات‌ترين و مطمئن‌ترين شريك باقي مي‌ماند.» گفتني است روز گذشته محمدجواد ظريف ديدارهاي رسمي خود با مقام‌هاي هندي را برگزار كرد. به گزارش فارس ظريف پس از ديدار و گفت‌وگو با «سوشما سواراج» همتاي هندي خود در تشريح گفت‌وگوهاي انجام شده، عنوان كرد: جلسه بسيار خوبي بود و درباره آخرين تحولات در بحث برجام و اقدامات ايران توضيحات كافي داده و مواضع ايران تبيين شد. ظريف افزود: ما اين روزها براي شركاي نزديك من‌جمله روسيه مواضع ايران را تبيين كرديم، اينجا در هند نيز اين مواضع تبيين شد. در اين جلسه بحث اهميت اجراي برجام و اينكه ايران بايد از منافع برجام بهره‌مند شود و اقدامات لازم در اين راستا صورت بگيرد، توسط وزير خارجه هند تاكيد شد و ما هم تاكيد كرديم كه جمهوري اسلامي ايران در چارچوب برجام اقدامات (اخير) را انجام داده است.ظريف همچنين در خصوص خرابكاري‌هاي اخير در بندر فجيره امارات گفت: درباره مسائل منطقه و خطراتي كه سياست‌هاي افراد تندرو در داخل حكومت امريكا و در منطقه تلاش دارند تحميل كنند و نگراني‌هايي كه از اقدامات و خرابكاري‌هاي مشكوكي كه در منطقه ما اتفاق مي‌افتد و ما قبلا پيش‌بيني كرده بوديم اين‌گونه اقدامات را صورت خواهند داد كه به تنش دامن بزنند، بحث شد. ظريف بيان كرد: درباره مباحث مربوط به انرژي، استفاده از چابهار و روابط دوجانبه بسيار خوب بين ايران و هند صحبت شد و همچنين درباره ميزان بالاي تجارت بين دو كشور و تلاش ايران و هند براي تداوم اين ميزان صحبت و گفت‌وگو شد.

وي همچنين گفت كه در رايزني با همتاي هندي‌اش درباره موضوع افغانستان و تحولات در اين كشور و مبارزه با تروريسم گفت‌وگوهاي خوبي انجام شد.

 

مخالفت با طرح تشكيل دولت موقت

سخنگوي دفتر رياست‌جمهوري افغانستان روز گذشته با اعلام مخالفت اين دفتر با طرح ارايه شده از سوي بخش عمده كانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري براي تشكيل يك دولت موقت در پايان دوره رسمي دولت فعلي در اول خرداد، درخواست آنها را فاقد وجاهت و پايه و اساس قانوني دانست.

به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، اخيرا از مجموع ۱۸ كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان ۱۲ تن از طرح تشكيل يك دولت موقت در اين كشور از بعد از پايان دوره دولت فعلي در تاريخ ۲۲ مه (اول خرداد) تا زمان برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري حمايت كرده‌اند.

انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان ابتدا براي تاريخ
۲۰ آوريل برنامه‌ريزي شده بود، اما تاكنون دوبار به تعويق افتاده و فعلا تاريخ ۲۸ سپتامبر آتي (ششم مهرماه) براي برگزاري اين انتخابات در نظر گرفته است. بر اساس ماده ۶۱ قانون اساسي افغانستان با توجه به اينكه دوره كاري دولت اين كشور اول خردادماه سال جاري پايان مي‌يابد، قدرت بايد به رييس‌جمهوري جديد اين كشور واگذار شود. با توجه به اينكه انتخابات رياست‌جمهوري افغانستان به حدود پنج ماه ديگر موكول شده، در اين مدت از نظر قانوني خلأ قدرت در اين كشور به وجود خواهد آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون