• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

مراسم روز ملي فردوسي در خانه هنرمندان برگزار مي‌شود

بزرگداشت حكيم

روز ملي فردوسي براي تمام ايرانيان، تنها روز يك شاعر يا نامدار نيست، بلكه فحواي اين روز ملي با زبان مادري تمام ايرانيان پيوند دارد، چراكه حكيم ابوالقاسم فردوسي‌توسي در قرن چهارم در حالي‌كه زبان رسمي دستگاه‌هاي اداري به زبان عربي تبديل شده بود و حتي زبان فارسي در بين مردم كوچه و بازار داشت به فراموشي سپرده مي‌شد، درفش كاوياني زبان فارسي را به‌تنهايي برافراشت تا بتواند نه‌تنها زبان، بلكه هويت ايرانيان و تمدن كهنسال و پيچيده ايران زمين را زنده نگه دارد. ارزش بي‌بديل راهي كه حكيم توس پيمود، تنها در صرف اموال و عمر سي و پنج ساله او نيست، بلكه تحقيق و پيگيري در تاريخ گذشته ايران پيش از اسلام و حفظ و حراست افسانه‌هاي شفاهي و تدوين منسجم آنهاست. اكنون اين زبان فارسي است كه هويت مردم ايران را از ديگر كشورهاي خاورميانه متمايز و شاخص مي‌كند.

حكيم ابوالقاسم فردوسي‌توسي در سال 329، درست همان هنگام كه رودكي سمرقندي چشم از جهان فرو بست، در روستاي باژ از تابران توس، در خاندان دهقانان ديده به جهان گشود. اين زمان دوران حكومت سامانيان است كه عرق ملي را دوباره در بين ايرانيان زنده كردند. شاهنامه ابومنصوري، تدوين تاريخ ايران به نثر، حاصل همين دوران است. پس از آن دقيقي كه شاعري زرتشتي بود، نظم شاهنامه‌اي را آغاز كرد كه به دليل كشته شدنش، در همان آغاز كار پايان گرفت. فردوسي كه پيش از اين منظومه يوسف و زليخا را سروده بود كه اكنون ديگر در دسترس نيست، داوطلبانه سرودن شاهنامه را بر دوش گرفت تا همان‌طور كه خودش مي‌گويد از اين نامورنامه شهريار، در گيتي به يادگار بماند و جاويدان شود.

اكنون مدرسه مطالعات فرهنگي بهاران خرد و انديشه به پاس رنج سي ساله پدر سخن پارسي، در روز 26 ارديبهشت ماه، اين روز را گرامي خواهد داشت و با همراهي جمعي از مردم و حضور نويسندگان، مترجمان و روزنامه‌نگاران كه رسالت بزرگي در حفظ زبان فارسي دارند، از چند نفر از كساني كه بيش از نيم قرن از عمر خود را در راه پاسداشت حكيم فردوسي‌توسي و اثر شكوهمندش، شاهنامه گام نهادند و كوشيدند، قدرداني مي‌كند. از اين‌رو، حماسه‌خوان ايران، استاد شهرام ناظري، دكتر سعيد حميديان، مصحح شاهنامه و دكتر بهمن نامورمطلق، شاهنامه‌پژوه در اين مراسم حضور خواهند داشت. همچنين از دكتر محمدعلي اسلامي‌ندوشن در غياب ايشان قدرداني خواهد شد. محمد صمديان به نقالي شاهنامه خواهد پرداخت و گروه دف‌نوازان سرمست، قطعه‌اي حماسي را خواهند نواخت.

مراسم پاسداشت پدر سخن پارسي، در خانه هنرمندان ايران، سالن استاد جليل شهناز، در روز پنجشنبه 26 ارديبهشت ماه، جشن كوچك اما ملي خود را برگزار خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون