• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

عصر جديد كودك آزاري‌ها با «مدلينگ كودكان»

عضو كميته حقوقي انجمن حمايت از حقوق كودكان درباره والديني كه هدفمند و آگاهانه نسبت به انتشار تصاوير كودكان‌شان اقدام مي‌كنند، گفت: والديني كه با هدف مدلينگ كودكان‌شان، درآمدزايي مي‌كنند، فارغ از آسيب رواني، كرامت كودك را خدشه‌دار مي‌كنند و اين موضوع از مصاديق بارز كودك‌آزاري محسوب مي‌شود، چرا كه آنها با خدشه‌دار كردن روحيات كودك، كسب درآمد و صرفا سودجويي مي‌كنند لذا طبق قانون حمايت از كودكان و نوجوانان، اين مساله قابل پيگيري است.

به گزارش ايسنا، هاله سري در نشست «نمايش كودكان در فضاي مجازي؛ آسيب‌شناسي نقض حريم خصوصي كودكان توسط والدين»، مولفه اساسي در بحث حريم خصوصي را رضايت و اراده فرد دانست و يادآور شد: رضايت و اراده، حريم خصوصي را از حريم غيرخصوصي تفكيك مي‌كند، با توجه به اينكه كودكان از آگاهي و اراده كافي برخوردار نيستند، اصل بر عدم رضايت كودكان بر نقض حريم خصوصي‌شان است. اصل بر اين است كه رضايت ندارند و حريم خصوصي‌شان شكسته شود.

اين وكيل پايه يك دادگستري با اشاره به اينكه دايره حريم خصوصي كودكان بسيار گسترده است، تصريح كرد: يكي از مصاديق حريم خصوصي تصاوير افراد است و تصوير كودك مصداق بارز حريم خصوصي اوست، اين در حالي است كه اگر والدين نسبت به انتشار تصاوير كودك‌شان در فضاي مجازي اقدام كنند، حريم خصوصي او را نقض كرده‌اند، اما آيا قانونگذار براي نقض حريم خصوصي مجازاتي در نظر گرفته است يا خير؟

عضو كميته انجمن حمايت از حقوق كودكان ادامه داد: تعدادي قوانين داريم كه به صورت كلي به اين موضوع پرداخته است، در حال حاضر قانون حمايت از كودكان و نوجوانان مصوب سال ۱۳۸۱ كه داراي ۹ ماده است، وجود دارد كه به صورت كلي اشاره شده اگر سلامت و بهداشت رواني كودك مورد آسيب قرار گيرد و هر نوع اذيت و آزاري موجب صدمه اخلاقي و رواني كودك شود، قابل پيگيري قانوني است. در قانون جرايم رايانه‌اي نيز به اين مساله پرداخته شده است كه به صورت كلي اشاره كرده اگر فردي بدون رضايت فرد ديگري نسبت به انتشار تصاوير او اقدام كند و موجب هتك حيثيت و ضرر آن فرد شود، اين كار جرم تلقي مي‌شود.

بنا بر اظهارات سري، بين اشتراك‌گذاري كه والدين در فضاي مجازي انجام مي‌دهند و اشتراك‌گذاري هدفمند تفاوت وجود دارد، قانونگذار و مجريان قانون قصد ندارند كه هر والديني كه نسبت به اشتراك‌گذاري تصوير فرزندشان در فضاي مجازي اقدام مي‌كنند آنها را مجازات كنند، در اين زمينه، هدف آگاه‌سازي خانواده‌ها نسبت به عواقب اين كار است.

وي معتقد است كه مساله و نتيجه‌اي كه پس از انتشار تصاوير كودكان در فضاي مجازي وجود دارد به خطر افتادن امنيت كودكان است، زيرا همان‌طور كه افراد سالم و بيمار در سطح جامعه زندگي مي‌كنند، در فضاي مجازي نيز افراد سالم و بيمار در كنار يكديگر صفحات مجازي را رصد مي‌كنند. افراد بيمار با سوءنيت و اهداف خاصي تصاوير كودكان را پيگيري مي‌كنند و اين مساله براي كودكان بسيار آسيب‌زاست، چرا كه آنها با هدف سوءاستفاده و لذت جنسي عكس‌ها را پيگيري مي‌كنند و اين زنگ خطري براي خانواده‌هاست.

اين وكيل پايه يك دادگستري در ادامه به موضوع كودك‌ربايي در اين زمينه اشاره كرد و افزود: زماني كه تصاوير كودكان‌مان را در فضاي مجازي به اشتراك مي‌گذاريم، در واقع وضعيت زندگي‌مان نيز به اشتراك گذاشته مي‌شود و محله‌اي كه كودك بيشتر رفت و آمد مي‌كند رصد مي‌شود، افرادي كه با سوءنيت در فضاي مجازي حضور دارند، مي‌توانند به راحتي به خواسته خودشان برسند. وي با بيان اينكه شايد در حال حاضر پرونده‌اي با اين موضوع در دادگستري‌ها مطرح نشده باشد، گفت: پيش‌بيني مي‌شود در آينده دادگستري‌ها با پرونده‌هاي اينچنيني روبه‌رو شوند، پس اكنون كه هنوز آمار اين پرونده‌ها افزايش پيدا نكرده است از وقوع اين مسائل در حوزه كودكان پيشگيري كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون