• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4367 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت

تحريم تنباكو؛ تولد مكتب سامرا

رضا مختاري‌اصفهاني

فتواي فقيه شيعي مقيم سامرا، ميرزاحسن شيرازي كه با عنوان حجت‎الاسلام نيز شناخته مي‎شود، در تحريم استعمال توتون و تنباكو «بأي نحو كان» تنها جنبشي بزرگ عليه سلطنت قاجاري را رقم نزد، بلكه او با اين فتوا از مكتب جديد فقهي – سياسي شيعه رونمايي كرد. اين مكتب را كه با مكتب اصفهان و نجف و بعدها قم تفاوت داشت، مي‎توان در دوره‎هاي پس از او نيز در ميان برخي فقيهان شيعه رديابي كرد. مكتب سامرا را مي‎توان به تقدم و ترجيح مسائل خارجي بر مسائل داخلي بازشناخت. آنگاه كه ميرزاي‌شيرازي نسبت به واگذاري امتياز توتون و تنباكو به يك شركت بريتانيايي واكنش نشان داد، بيشتر دغدغه‎اي از جنس تسلط كفار بر امور مسلمين داشت.

چنانكه روايت شده، او از آنچه بعد از فتوايش در ايران رخ داد و فتوايش به جنبشي عليه نهاد سلطنت تبديل شد، رضايت نداشت. مكاتباتش با ناصرالدين‎شاه قاجار نيز دلالت بر چنين معنايي دارد. در كنار اينها مي‎توان نپذيرفتن سيدجمال‎الدين اسدآبادي توسط او پس از وقايع تحريم تنباكو را قرار داد كه نشان از سيره و روش سياسي ميرزاي‌شيرازي دارد. شايد بتوان احتراز مكتب سامرا از مسائل داخلي را حاصل نگراني از ايجاد اختلاف در جامعه اسلامي و تضعيف مقام پادشاه شيعه دانست. به ويژه مملكت شيعه را كه در ميانه خلافت سني عثماني و دولت‎هاي مسيحي روسيه و بريتانيا آسيب‎پذير مي‎كرد. همچنين مسائل داخلي مي‎توانست فقيهان را از امور ديني بازدارد. آنچه در اين باره لازم بود گفته شود، از باب نصيحت ائمه مسلمين و موضع ارشادي بود.

شايد بر مبناي همين سيره بود كه ميرزاي‌شيرازي حوزه نجف را وانهاده و در سامرا، شهري با اكثريت سني، حوزه علميه شيعي را بنا نهاده بود. مكتب سامرا اما بي‎عقبه بود. ميرزامحمدتقي شيرازي به راه ميرزاي بزرگ رفت. او در هنگامه نزاع مشروطه و مشروعه سكوت پيشه كرد. او نه جانب سيدمحمدكاظم طباطبايي يزدي، مخالف مشروطه را گرفت و نه از مراجع ثلاث نجف، خراساني، مازندراني و طهراني كه هوادار مشروطه بودند، حمايت كرد. او در اين ميانه در سامرا به دور از جنجال‎ها به تربيت شاگردان مبرز همت گماشت. در ماجراي اولتيماتوم روس و انگليس براي اخراج مورگان شوستر اما از موضع آخوند خراساني در مقابله با اين اقدام پشتيباني كرد. ميرزاي دوم چنين موضعي را در هنگامه اشغال عراق توسط بريتانيا نيز اتخاذ كرد.

او با صدور فتواي جهاد عليه بريتانيايي‎ها بزرگ‌ترين انقلاب عراق را كه به انقلاب 1920 معروف است، رقم زد. ميراث‎دار دو ميرزاي شيرازي اما نه مقيم سامرا و نجف كه مقيم مشهدالرضا بود. حاج‎آقا حسين طباطبايي‌قمي به عنوان برجسته‎ترين شاگرد ميرزامحمدتقي شيرازي سيره سياسي استادش را دنبال كرد. او در دوره سلطنت رضاشاه موضعي ارشادي داشت و اعتراض او به تبديل كلاه پهلوي به شاپو از باب تشبه مسلمين به كفار بود.

نكته آنكه قمي پيش از اين نه‌تنها با سياست اتحاد لباس مخالفت نكرده بود كه به روايت سيدمحسن امين، فقيه شيعي و صاحب كتاب اعيان‎الشيعه، اقدامات رضاشاه را در جهت تنظيم مملكت مي‎دانست. اعتراض آيت‎الله قمي به رضاشاه نيز ملايم بود و با اعلام ممنوعيت بازگشت به مشهد، تن به اقامت اجباري در عراق داد. آنچه در مسجد گوهرشاد رخ داد، اگرچه بخشي از آن در اعتراض به رفتار حكومت با قمي بود، اما او خود موضعي در اين باره نداشت. جالب اينكه او در عراق نه در نجف كه در كربلا اقامت گزيد كه شايد مي‎خواست همچون اسلافش دور از مسائل سياسي و ادامه‎ دهنده مكتب سامرا باشد. قمي اما در دوره اقامت در كربلا در هنگامه جنگ جهاني دوم فتوايي براي مقابله با بريتانيايي‎ها در عراق صادر كرد. در اين فتوا بر وحدت مسلمين و احتراز از تفرقه در ميان «اخوان مومنين» تاكيد شده بود.

در واقع ميرزاي‌شيرازي با فتواي تحريم تنباكو سنگ ‎بناي يك مكتب فقهي- سياسي را نهاد كه اخلافي مهم چون ميرزاي دوم و طباطبايي‌قمي داشت. آنان نيز اين ميراث را در حوزه‎هاي علميه پادار كردند. هر چند برخي ميراث‎داران در همه موارد از مكتب سامرا پيروي نكردند، اما چارچوب اصلي همان بود كه ميرزاي بزرگ با سيره عملي خود بنيان گذاشت. شايد بر مبناي همين سيره بود كه سيدحسن تقي‎زاده در نظريات متقدم خود جنبش تحريم تنباكو را نه يك جنبش پيشرو كه جنبشي فناتيك مي‎دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون