• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4368 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ ارديبهشت

انرژي

انتقال نفت عربستان از خط لوله شرق متوقف شد

شركت سعودي آرامكو عربستان از توقف فعاليت خط لوله انتقال نفت شرق به غرب واقع در غرب رياض در پي حمله هواپيماهاي بدون سرنشين به ايستگاه‌هاي پمپاژ نفت اين كشور خبر داد. به گزارش رويترز، پس از حمله‌هاي هواپيماهاي بدون سرنشين به ايستگاه‌هاي پمپاژ نفت عربستان در فاصله ۳۲۰ كيلومتري غرب رياض، شركت دولتي نفت سعودي آرامكو اعلام كرد كه براي بررسي خسارت‌ها به‌طور موقت، فعاليت خط لوله نفتي شرق به غرب اين كشور موسوم به پترولاين را متوقف كرده است. پيرو حمله‌هاي روز سه‌شنبه و حمله به دو نفتكش عربستاني در بندر فجيره در امارات متحده عربي، كابينه عربستان‌سعودي بلافاصله پس از ديدار با ملك سلمان، پادشاه اين كشور، در بيانيه‌اي رسمي مدعي شدند كه حمله‌هاي خرابكارانه تاسيسات نفتي عربستان تنها اين كشور را هدف قرار نمي‌دهد بلكه امنيت عرضه نفت و اقتصاد جهاني را نيز به مخاطره مي‌اندازد. در همين حال، خبرگزاري دولتي عربستان در بيانيه‌اي ديگر به نقل از خالد الفالح، وزير انرژي عربستان، اعلام كرد كه حمله هواپيماهاي بدون سرنشين به ايستگاه پمپاژ نفت كه نفت خام را از استان نفت‌خيز در منطقه شرق به بندر ينبع در امتداد سواحل درياي سرخ منتقل مي‌كند، رخ داده است. مسوولان وزارت انرژي، صنايع و منابع معدني عربستان نيز مدعي شدند كه حمله‌هاي يادشده به تاسيسات نفتي اين كشور منجر به آتش‌سوزي‌هايي شد كه اكنون متوقف شده است و همچنين خسارت‌هايي جزيي به يكي از ايستگاه‌هاي پمپاژ نفت وارد شد، اما تاثيري بر توليد و صادرات نفت عربستان نداشته‌اند. خط لوله موسوم به پترولاين به‌طور عمده نفت خام توليدي در ميدان‌هاي شرق عربستان را به بندر ينبع در شمال تنگه باب‌المندب در درياي سرخ منتقل مي‌كند. خبر حمله به تاسيسات نفتي عربستان سبب شد قيمت شاخص نفت خام برنت درياي شمال در پايان معاملات روز سه‌شنبه (۲۴ ارديبهشت ‌ماه) با بيش از يك دلار افزايش به ۷۱ دلار و ۲۴ سنت براي هر بشكه برسد. حمله‌هاي دو روز پيش در فاصله ۳۲۰ كيلومتري غرب رياض و همچنين حمله به چهار كشتي در بندر فجيره در امارات متحده عربي، نگراني‌ها درباره امنيت فعاليت‌هاي نفتي در منطقه حاشيه خليج‌فارس را افزايش داده است.

بازار نفت اوپك داغ‌تر مي‌شود

سوشما سوارج، وزير خارجه هند به همتاي ايراني خود اعلام كرد دهلي‌نو درباره خريد نفت از ايران پس از انتخابات ۲۳ مه تصميم مي‌گيرد. محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان دوشنبه هفته جاري به هند سفر كرد كه يكي از بزرگ‌ترين خريداران نفت ايران است. وي اين ديدار را مثبت و سازنده ارزيابي كرد. پايگاه خبري لايو مينت به نقل از دو منبع آگاه از مذاكرات نوشت: وزير خارجه هند در اين ديدار به همتاي ايراني خود اعلام كرد هند پس از برگزاري انتخابات ۲۳ مه، باتوجه به ملاحظات بازرگاني، امنيت انرژي و منافع اقتصادي، درباره خريد نفت از ايران تصميم خواهد گرفت. هند نوامبر گذشته از امريكا براي واردات نفت ايران معافيت 6 ماهه دريافت كرده بود با اين حال واشنگتن ماه گذشته اعلام كرد معافيت‌ها از تحريم‌ها عليه صادرات نفت ايران را تمديد نخواهد كرد. دهلي‌نو ۲۳.۶ ميليون تن نفت خام ايران را در سال مالي منتهي به مارس ۲۰۱۹ خريداري كرد. ايران سومين صادركننده بزرگ نفت به هند پس از عراق و عربستان‌سعودي است.اوپك در گزارش ماهانه خود پيش‌بيني كرد تقاضا براي نفت اين گروه به دليل رشد آهسته‌تر توليد رقيبانش شامل توليدكنندگان شل امريكا، امسال بالاتر از حد انتظار خواهد بود. گروه اوپك پلاس كه متشكل از اوپك، روسيه و شماري از توليدكنندگان غيراوپك است، قرار است ماه ميلادي آينده در وين براي بازنگري توافق كاهش توليد خود ديدار كنند. اين گروه توافق كرده‌اند توليدشان را به مدت 6 ماه به ميزان ۱.۲ميليون بشكه در روز محدود كنند. اوپك برآورد خود از ميزان رشد عرضه نفت غيراوپك در سال ۲۰۱۹ را كاهش داد و اعلام كرد رشد سريع توليد نفت شل امريكا ملايم‌تر شده است. اوپك پلاس به‌دليل نگراني از كندي روند رشد اقتصادي كه ممكن است به اشباع عرضه در بازار نفت منجر شود، امسال دور جديدي از كاهش عرضه را به اجرا گذاشت، اما فعلا تقاضا ضعيف نشده و اوپك برآورد خود از رشد مصرف جهاني نفت را تغييري نداده و در ۱.۲۱ ميليون بشكه در روز حفظ كرد. با اين حال در گزارش اوپك آمده است كه ذخاير نفت در اقتصادهاي توسعه‌يافته پس از كاهش در فوريه، در مارس رشد كرد كه تحول نگران‌كننده‌اي براي اين گروه محسوب مي‌شود. طبق اين گزارش، اگر اوپك با نرخ آوريل به توليد نفت ادامه دهد، جهان در سال ۲۰۱۹ با كمبود عرضه مواجه مي‌شود. سهم اوپك از كاهش توليد توافق شده، ۸۰۰ هزار بشكه در روز است اما اين گزارش نشان داد توليدكنندگان اوپك بسيار بيشتر از ميزان توافق شده توليدشان را محدود كرده‌اند. توليد اوپك در آوريل برمبناي ماهانه ۳۰۰۰ بشكه در روز كاهش داشت و به ۳۰.۰۳۱ ميليون بشكه در روز رسيد. عربستان‌سعودي به كاهش داوطلبانه بيشتري مبادرت كرد تا افزايش توليد در نيجريه، عراق و ليبي جبران شود.

واردات نفت كره‌جنوبي از ايران افزايش يافت

آمار گمركي نشان داد واردات نفت كره‌جنوبي از ايران در آوريل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷درصد رشد كرد. آمار گمركي كره‌جنوبي نشان داد اين كشور در ماه ميلادي گذشته ۱.۴۵ ميليون تن نفت خام يا معادل ۳۵۳ هزار و ۲۲۳ بشكه در روز نفت ايران را در مقايسه با ۱.۲۴ ميليون تن در آوريل سال گذشته خريداري كرده است. واردات نفت كره‌جنوبي از ايران در ژانويه تا آوريل به ۳.۸۷ ميليون تن يا معادل ۲۳۵ هزار و ۵۳۳ بشكه در روز رسيد كه در مقايسه با ۴.۷ ميليون تن در مدت مشابه سال گذشته ۱۷.۴ درصد كاهش نشان داد. كره‌جنوبي نوامبر گذشته از امريكا براي واردات نفت ايران معافيت 6 ماهه دريافت كرده بود با اين حال واشنگتن ماه گذشته اعلام كرد معافيت‌ها از تحريم‌ها عليه صادرات نفت ايران را تمديد نخواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون