• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4369 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ ارديبهشت

برخيز و اول بكش (200) فصل نوزدهم

انتفاضه - ماموريت ارتش چري

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

مشخصات انتفاضه با دو حركت فلسطيني‌ها عليه اشغال اسراييل نمود يافته بود: مخالفت انبوه مردمي و حركت‌هاي تروريستي عليه سربازان و شهرك‌نشين‌هاي اسراييلي.

در سال 1986، ژنرال ايهود باراك، كه در آن زمان رييس فرماندهي مركزي‌ اي‌دي‌اف بود، همراه با رييس بخش عمليات‌هاي ستاد كل، ژنرال مئير داگان، يك واحد كاملا مخفي به نام دودووين (در عبري به معناي گيلاس) برپا كردند تا با تروريست‌ها در كرانه باختري مبارزه كنند. اين واحد حالا به مرحله عمل رسيده بود.

جنگجويان اين واحد مستعربين، عر‌ب‌نما، بودند كه تحت پوشش كار مي‌كردند و كاملا در داخل قلمروهاي فلسطيني‌ها مي‌رفتند و افرادي را كه در فهرست تحت تعقيب بودند، مي‌زدند. هسته دودووين شامل فارغ‌التحصيلان نخبه واحدهاي
‌اي‌دي‌اف علي‌الخصوص كماندوهاي نيروي دريايي، بودند.ارتش چري (گيلاس) قابليت‌هاي استثنايي و عملياتي خوبي داشتند كه آنها را از آموزش‌هاي طولاني و طاقت‌فرسايي كه ديده بودند، ازجمله دستورالعمل‌هاي ويژه براي آنكه با قلمروهاي اعراب، پوشش و تكنيك‌هاي تغيير چهره به دست آورده بودند. آنها قابليت‌هاي بي‌همتايي در ناپديد شدن در زماني كه در ميان توده‌هاي مردم و نيز محيط دشمن فلسطيني بودند داشتند، حتي در دهكده‌هاي كوچكي كه توجه فوري را جلب مي‌كرد.اين تيم چري بود كه در قالب تيم خبري اي‌بي‌سي پديدار شده بود و نظار داكدوك را در سلفيت ربود.پيش از عمليات، افراد انتخاب شده براي اين ماموريت –كه يكي از آنها در كانادا متولد و بزرگ شده بود و ديگري در ايالات‌متحده– چندين روز تحت آموزش شديد در استوديوهاي تلويزيوني دولتي اسراييل در بيت‌المقدس قرار گرفته بودند. آنها ياد گرفته بودند كه يك تيم خبري چگونه كار مي‌كند، چطور يك مصاحبه اجرا مي‌شود، چگونه دوربين مورد استفاده قرار مي‌گيرد و چگونه صدابردار ميكروفن را نگه مي‌دارد. ايستگاه‌هاي تلويزيون اسراييل هم به آنها تجهيزات را قرض دادند. شين بت مسوول جعل علائم و لوگو اي‌بي‌سي و كارت خبرنگاري شد.

بعد از آنكه تيم جعلي خبري تلويزيوني داكدوك را برداشت و سلفيت را ظاهرا به سمت بالاي تپه براي مصاحبه، ترك كرد، خودروي ون آنها به ظاهر توسط ايست بازرسي معمول‌ اي‌دي‌اف نگه داشته شد اما در واقع يك عمليات ديگر چري بود. اين افراد جوان تحت تعقيب را دستبند زدند و او را براي بازجويي به شين بت تحويل دادند.شامير از اينكه از او براي تاييد عمليات سلفيت سوال نكرده بودند، عصباني شده بود و از آن لحظه به بعد سريعا استفاده از پوشش جعلي رسانه‌اي –«به ويژه، به ويژه رسانه امريكايي»- را ممنوع كرد. سرگرد يوري بار لو، افسر مسوول كه در سال 1986 يكي از افرادي بود كه تيم چري را درست كرده بود، سعي كرد تا شامير را آرام كند و توضيح دهد كه چرا از حيله شبكه خبري اي‌بي‌سي استفاده شد.بار لو گفت، «آقاي نخست‌وزير، ما متوجه شديم كه او (نظار) به‌دنبال فرصتي براي مصاحبه است. ما فهميديم كه اين آسان‌ترين راه براي بيرون آوردن او از دهكده است بدون آنكه باعث اغتشاش شويم.»بار لو مي‌گويد كه او براي اثبات حرفش كه چگونه اين كار به سهولت صورت گرفته، نوار ويديو «تيم» را آورد و «به تدريج مي‌توانستيد ببينيد كه چهره لاك‌پشتي شامير از هم باز مي‌شود و حتي اينكه متوجه مي‌شديد از آن خوشش آمده است.»شامير لبخندي زد. او گفت، «ما گاهي اوقات در عمليات زيرزميني مجبور بوديم تغيير چهره بدهيم.» اما او سريعا از آن حالت نوستالژي خارج شد و دستورش را تكرار كرد. «گذشته‌ها گذشته. اما از حالا به بعد به هيچ‌وجه از پوشش رسانه‌اي استفاده نكنيد.»

بار لو گفت، «جناب نخست‌وزير ما الان در ميانه يك عمليات ديگر با استفاده از همان پوشش هستيم. من از شما خواهش مي‌كنم كه استفاده از اين روش عملياتي را به‌طور قطعي ممنوع نكنيد.»شامير بعد از لحظه‌اي مكث گفت، «بسيار خوب، اما من استفاده از پوشش روزنامه‌نگاران امريكايي را ممنوع مي‌كنم.»

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است

نه اعتقاد مترجم و روزنامه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون