• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4372 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳۱ ارديبهشت

كمك به استارت‌آپ‌ها

كتايون سپهري

اخيرا طرح نوآفرين به منظور حمايت از كسب ‌و كار‌ها در هيات دولت به تصويب رسيد. به نظر مي‌رسد اين طرح بسيار مترقي است. در آيين نامه طرح نوآفرين در تعريف استارت آپ‌ها چند شرط بيان شده است؛ اول آنكه سرمايه‌شان به 250 ميليون تومان نرسيده و درآمدشان نيز كمتر از 500 ميليون تومان باشد. اين طرح در جهت كمك به مجموعه افرادي است كه ايده‌هاي خلاقانه دارند اما ايده‌ها همچنان به مرحله‌اي نرسيده كه بتوان به صورت شركت مجزا به ثبت برسند. برخي از تيم‌هاي استارت‌آپي هستند كه به دنبال استفاده از خدمات شركت‌هاي دانش بنيان هستند به همين دليل است كه بعضا مشاهده مي‌شود اين شركت‌ها همچنان استارت‌آپ باقي مي‌مانند، مدل درآمدي ندارند و هنوز در تلاش ترسيم يك مدل كسب و كار هستند. وقتي استارت آپ‌ها بدون طي فرآيند زماني به صورت شركت ثبت مي‌شوند، بايد ليست بيمه داشته و دارايي‌هاي خود را ارايه دهند. در حالي كه همچنان به مدل واحدي در كسب و كار خود نرسيده‌اند. اين طرح در اين مرحله مي‌تواند به كمك استارت آپ‌ها بيايد و موانع بر سر راه آنها را از بين ببرد. بنابراين اگر شركتي ثبت شده اما هنوز سرمايه به 250 ميليون تومان نرسيده و درآمدشان نيز به 500 ميليون نرسيده، طرح نوآفرين با كنار زدن بوركراسي عريض و طويل باعث مي‌شود تمركز‌ها بر كار اصلي استارت آپ‌ها كه همان بررسي مدل كسب و كار و ارايه مدل درآمدي است، معطوف شود. علاوه بر اين طرح نوآفرين كمك مي‌كند استارت‌آپ‌ها بزرگ شده و از حالت استارت آپ در آيند و بر طبق يك مدل تجاري به فعاليت بپردازند. طبيعي است با بزرگ شدن هر كسب و كاري، ماليات دهي و بيمه نيز به مدل كسب و كار شركت‌ها اضافه مي‌شود. اما تا زماني كه شركت‌ها، همچنان استارت آپ هستند، نياز به حمايت دارند كه...

اين طرح مي‌تواند در اين راستا گام‌هاي موثري بردارد و به كسب و كارها اين امكان را بدهد كه وقت‌شان را براي حسابرسي و موضوعات ديگري نگذارند و صرفا بر كار خود تمركز كنند.

نكته ديگري كه در اين طرح وجود دارد، اين است كه تسهيل جذب سرمايه‌گذار مي‌تواند قدري از دلمشغولي‌ها را مرتفع كند و جسارت براي دنبال كردن ايده‌ها را بالا برد.

نكته ديگر در استفاده از شرايط بهتر توسط استارت‌آپ‌ها است. بسياري از كسب و كارهايي كه با عنوان شركت ثبت شده‌اند در حالي كه همچنان استارت آپ هستند، به دليل استفاده از معافيت‌ها و شرايطي است كه شركت‌هاي دانش بنيان از آنها استفاده مي‌كنند.

در پايان نيز لازم است نكاتي در خصوص نرخ كارآفريني زنان و تاثيري كه اين طرح مي‌تواند بر آن بگذارد، گفته شود. نرخ كارآفريني زنان در جهان ‌بين 10 تا 11 درصد است. در ايران آخرين آماري كه از زنان كارآفرين نسبت به كل جمعيت كارآفرينان كه توسط سازمان ديدبان جهاني ايران در سال 1396 منتشر شد، 11 درصد بود. سال گذشته اين نرخ به 10.5 درصد رسيد. احتمالا در استارت آپ‌ها نيز كسب و كارهايي كه زنان راه‌اندازي كرده‌اند، با همين درصد جلو مي‌رود. در صورتي كه در كشور عمان نرخ كارآفريني در زنان 35 درصد است. پايين بودن نرخ كارآفريني زنان بستگي زيادي به سبك آموزش مهارت‌هاي زندگي و مهارت‌هاي نرم كه در مدارس تدريس مي‌شود‌، دارد. از سوي ديگر بايد اعتماد به نفس و ريسك‌پذيري و استفاده از فرصت‌هاي برابر كسب و كار را دختران‌مان از سن‌هاي پايين ياد بگيرند تا خودباوري بيشتري داشته باشند.

با توجه به اينكه در طرح نوآفرين به بحث‌هاي جذب سرمايه نيز اشاراتي شده، شايد اين طرح بتواند مقداري ريسك‌پذيري در زنان ايجاد كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون