• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4373 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ خرداد

خبر

ظريف: امريكا بازي بسيار بسيار خطرناكي آغاز كرده است

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان روز سه‌شنبه در مصاحبه اختصاصي با شبكه خبري سي‌ان‌ان تاكيد كرد تا زماني كه امريكا به ايران احترام نگذارد، هيچ شانسي براي مذاكره بين دو كشور وجود نخواهد داشت. به گزارش تسنيم، ظريف در اين مصاحبه اظهار داشت: «ايران با امريكا مذاكره نخواهد كرد، مگر اينكه واشنگتن از طريق رعايت تعهداتش ذيل برجام نشان دهد كه براي ايران احترام قائل است.» وي در خصوص تحركات اخير امريكا در منطقه نيز تصريح كرد: «امريكا با تقويت حضور نظامي خود در منطقه بازي بسيار بسيار خطرناكي را آغاز كرده است. اعزام اين همه تجهيزات نظامي به منطقه‌اي كه خود آبستن حوادث زيادي است، اقدامي بسيار خطرناك محسوب مي‌شود و امريكا بايد در اين زمينه بسيار محتاطانه‌تر رفتار كند.» وزير امور خارجه كشورمان در خصوص خروج يك‌جانبه امريكا از برجام نيز خاطرنشان كرد: «ما در قضيه برجام با حسن نيت رفتار كرديم و مايل نيستيم با كساني كه عهد خود را مي‌شكنند، مذاكره كنيم.» ظريف در پايان تاكيد كرد: «ايران هرگز در‌برابر تهديدها سر تعظيم فرود نخواهد آورد. ايران هرگز تحت فشار مذاكره نخواهد كرد. شما نمي‌توانيد ايراني‌ها را تهديد كنيد و از آنها انتظار مذاكره داشته باشيد. راه انجام اين كار [مذاكره با ايران] احترام است و نه تهديد.»

حمله پهپادهاي يمني به فرودگاه نجران عربستان

جنبش انصارالله يمن سه‌شنبه از حمله‌اي پهپادي به فرودگاه نجران عربستان خبر داد. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري المسيره يمن، جنبش انصارالله اعلام كرد كه يگان پهپادي اين جنبش با پهپاد قاصف كي-2 فرودگاه نجران در جنوب غرب عربستان را هدف قرار داد. المسيره به نقل از يك منبع در يگان پهپادي انصارالله گزارش داد، در اين عمليات يك انبار اسلحه در فرودگاه نجران هدف قرار گرفت و موجب آتش‌سوزي در آنجا شد. اين حمله پس از آن انجام شد كه ائتلاف عربي ضد يمن مدعي شد، دو موشك بالستيك انصارالله را بر فراز شهرهاي الطائف و جده در نزديكي شهر مكه واقع در غرب عربستان رهگيري و ساقط كرده است. انصارالله در واكنش به اين ادعاي ائتلاف عربي هرگونه ارتباط خود با اين حمله را تكذيب كرد. انصارالله دهم ژانويه گذشته از قاصف- كي ۲ رونمايي كرده و با استفاده از آن عملياتي را عليه رژه نظامي در پايگاه هوايي العند در استان لحج در جنوب يمن آغاز كرد. خبرگزاري رسمي عربستان (واس) نيز ادعا كرد: «نيروهاي وابسته به انصارالله در عملياتي قصد داشتند با يك فروند پهپاد نظامي يك زيرساخت شهري را در شهر نجران هدف قرار دهند.»

پيشتازي هشدار‌دهنده عوام‌گرايان در انتخابات پارلمان اروپا

رهبران اتحاديه اروپا در حالي كه دو روز به آغاز انتخابات پارلماني اروپا زمان باقي است، ضمن هشدار در مورد روي‌كار آمدن پوپوليست‌ها براي بسيج طرفداران خود به منظور شركت در انتخابات، به تقلا افتاده‌اند. دولت‌هاي اروپايي نگرانند كه نمايش عالي احزاب پوپوليست بدبين به اتحاديه اروپا در جريان انتخابات، تصميم‌گيري در بروكسل را مختل كند. نتايج نظرسنجي‌ها از پيشگامي احزاب ملي‌گرا و پوپوليست مخالف با يكپارچگي اتحاديه اروپا حكايت دارد؛ روندي كه تمهيدات مربوط به اصلاحات در اين اتحاديه را با تهديد رو به رو مي‌كند. «امانوئل مكرون» رييس‌جمهوري فرانسه اين انتخابات را كه از پنجشنبه هفته جاري آغاز مي‌شود و تا يكشنبه هفته آينده ادامه دارد، مهم‌ترين انتخابات پارلماني اروپا از زمان اولين انتخابات اين پارلمان در سال 1979ميلادي دانسته و هشدار داده كه اتحاديه اروپا با تهديد موجوديتي مواجه است. تعداد شركت كنندگان در انتخابات‌هاي پارلماني اتحاديه اروپا از سال 1979، در هر دوره كاهش يافته و رهبران اين اتحاديه اميدوارند كه دورنماي خروج انگليس از اتحاديه و رسوايي راستگرايان اتريشي، راي‌دهندگان را بسيج كند. «ژان كلود يونكر» رييس كميسيون اروپا نيز در همايشي در وين از اروپايي‌ها خواست در جايي كه ارزش جنگيدن دارد، مبارزه كنند. مردم انگليس و هلند اولين راي‌دهندگاني هستند كه روز پنجشنبه پاي صندوق‌هاي راي مي‌روند و شهروندان 26 كشور ديگر در سه روز بعد از روز پنجشنبه در انتخابات شركت مي‌كنند. انتظار مي‌رود «نايجل فاراژ» رهبر حزب تازه تاسيس «برگزيت» در انگليس كه مخالف اتحاديه اروپاست، گوي سبقت را از ديگر احزاب بربايد، ضمن اينكه پوپوليست‌هاي بدبين به اتحاديه اروپا در ايتاليا در صدر نظرسنجي‌ها قرار دارند. اما در اتريش، «هاينس كريستين اشتراخه» معاون صدراعظم اين كشور درگير رسوايي انتشار يك ويديوي جنجالي از ارتباطش با افرادي در روسيه است؛ امري كه به كناره‌گيري وي از قدرت منتهي شد. اين رسوايي، تلاش‌هاي «سباستين كورتس» صدراعظم محافظه‌كار اتريش را از جذب راستي‌هاي افراطي در دولتي ائتلافي ناتوان كرد. به گفته «مايكل روت» وزير امور اروپايي آلمان، روشن است كه با اين اتفاقات، ملي‌گرايان و پوپوليست‌ها از مسووليت‌هاي دولتي دلسرد نشده‌اند. پوپوليست‌ها اميدوارند كه موفقيت‌هاي «متئو سالويني» معاون نخست‌وزير ايتاليا و «ويكتور اوربان» نخست‌وزير مجارستان در انتخابات‌هاي دو كشور را در جريان انتخابات پارلماني اروپا تكرار كنند. «مارين لوپن» رهبر راست‌هاي افراطي فرانسه كه در جريان انتخابات رياست‌جمهوري 2017 فرانسه رقيب مكرون بود، گفت: اوضاع تغيير كرده است. وي اميدوار است كه از حزب مكرون در انتخابات پارلماني اروپا پيشي گيرد و حزب رييس‌جمهوري فرانسه را به جايگاه دوم سوق دهد. نظرسنجي‌ها در آغاز اين كارزار انتخاباتي حكايت از آن داشته است كه حدود 173 عضو از 751 عضو پارلمان اروپا از ميان گروه‌هاي پوپوليست راست افراطي، مخالفان با اتحاديه اروپا يا ملي‌گرايان انتخاب مي‌شوند. در اين ميان، احزاب اصلي راست ميانه و چپ ميانه كه در سال‌هاي اخير بر سياست‌هاي سراسر اروپايي مسلط بوده‌اند، احتمالا تضعيف مي‌شوند. براساس نظرسنجي‌ها، اين دو گروه ممكن است هر يك 30 كرسي را از دست دهند، به اين معنا كه قادر به تشكيل اكثريت نخواهند بود و احتمالا دست به دامان ليبرال‌ها و سبزها خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون