• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4373 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱ خرداد

از جايزه آنتروباس تا قدرداني از يك گوينده راديو

مريم نشيبي و افتخار معلم بودن

گروه هنر و ادبيات

 

 

برگزاري مراسم يك جايزه معتبر ادبي، اكران يك فيلم‌سينمايي ايراني در امريكاي شمالي، سفر سراميك ايران به فرانسه و قدرداني از يك گوينده قديمي راديو، خبرهايي هستند كه مي‌خوانيم.

جايزه ‌معتبر براي شاعر ناشنوا

جايزه معتبر فوليو كه يكي از گران‌ترين جوايز ادبي در سطح جهان است، امسال به مجموعه شعري از يك شاعر ناشنوا به نام «ريموند آنتروباس» رسيد. اين شاعر بريتانيايي- جاماييكايي موفق شد با مجموعه‌ شعري به نام «پايداري» برنده اين جايزه شود. گفتني‌ است كه «آنتروباس» براي نگارش مجموعه شعرش از تجربيات خانوادگي و سختي‌هاي دوران تحصيلش استفاده كرده است. رييس هيات داوران اين جايزه بيان كرد: «ما هشت كتاب از ژانرهاي مختلف را انتخاب كرديم و در نهايت همگي ‌به اتفاق ‌مجموعه شعر تاثيرگذار «آنتروباس» را كه براي خلق آن از تجربياتش به عنوان يك ناشنوا و فرهنگ بريتانيايي و جاماييكايي‌اش استفاده كرده انتخاب كرديم. اين اثر كتابي بي‌نهايت بااحساس و در عين حال جسورانه است.‌»

«نبات» به امريكاي شمالي رفت

علاقه مردمان كشورهاي ديگر به توليدات سينمايي ايران رو به افزايش است و آثار سينماي ايران حالا ديگر به يكي از پرطرفدارترين‌ها در سطح جهان مبدل شده است. در ادامه حضور موفق سينماي ايران در سطح دنيا به تازگي فيلم سينمايي «نبات» ساخته پگاه ارضي كه در بخش بازار جشنواره جهاني فجر به نمايش درآمد، در نخستين حضور بين‌المللي خود در كنار فيلم «خانه پدري» ساخته كيانوش عياري از ۳ تا ۷ ژوئن (۱۳ تا ۱۷ خرداد) در هفته فيلم‌هاي ايراني مستقل در لس‌آنجلس امريكا نمايش داده خواهند شد. همچنين اكران اين فيلم در امريكاي شمالي و كانادا نيز در حال برنامه‌ريزي نهايي است و از ميان كشورهاي آسيايي نيز لبنان اولين كشوري است كه «نبات» را اكران عمومي خواهد كرد.

هنر ايراني در قطب سراميك فرانسه

نمايشگاه جاده ابريشم كه از سال ٢٠١٧ در شهر «اوباين» نزديك به مارسي فرانسه برپا شده امسال نيز تمركز خود را روي سفال و سراميك گذاشته و به معرفي شيوه توليد اين هنر در ايران پرداخته كه با استقبال فرانسوي‌ها نيز مواجه شده است. گفتني است كه هنر سفالگري در ايران، براساس اسناد تاريخي موجود، قدمتي دوازده‌هزارساله دارد.

مجلسي در ستايش يك قصه‌گوي راديويي

نام مريم نشيبي هم‌اكنون به عنوان نامي ماندگار در تاريخ راديو به ثبت رسيده است؛ گوينده‌اي كه سال‌هاست در امر قصه‌گويي براي كودكان و خردسالان فعال است. خبر خوب اينكه جمعي از دست‌اندركاران راديو به جهت پاسداشت زحمات گوينده برنامه «شب به خير كوچولو» گرد هم آمدند. مريم نشيبي نيز در اين مراسم كه با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسي برگزار مي‌شد، حاضر شد و از پوستر خود در جمع مهمانان ويژه مراسم رونمايي كرد. او در اين مراسم گفت كه من خانم معلم بودم و تاج الهي به سر دارم پس به قدر كافي از افتخار لبريزم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون