• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4375 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۴ خرداد

اخبار

ديدار عراقچي با همتاي آلماني در تهران

ينس پلوتنر، مدير كل سياسي وزارت امور خارجه آلمان و مذاكره كننده ارشد اين كشور در برجام كه به تهران سفر كرده است، روز پنجشنبه با سيدعباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه كشورمان ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش ايسنا، در اين ملاقات آخرين تحولات برجام و تلاش‌هاي آلمان براي حفظ آن مورد بحث و بررسي قرار گرفت. عراقچي در اين ديدار با تاكيد بر پايان خويشتنداري جمهوري اسلامي ايران، تعهدات كشورهاي باقيمانده در برجام پس از خروج امريكا از اين توافق را يادآوري و بر ضرورت اجراي اين تعهدات بر اساس چهار بيانيه كميسيون مشترك برجام تاكيد كرد. در اين ديدار همچنين پلوتنر بر ادامه تعهد كشورش به برجام تاكيد كرد و گفت: كشورهاي اروپايي به تلاش‌ها و مشورت‌هاي خود براي تامين خواسته‌هاي ايران و حفظ برجام ادامه خواهند داد.

تكذيب سفر نخست‌وزير ژاپن به تهران

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اخبار رسانه‌ها در خصوص سفر نخست‌وزير ژاپن به ايران اظهار داشت: ايران و ژاپن از يك روابط تاريخي و دوستانه برخوردارند و همواره ميان مقامات دو كشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر وجود داشته است كه نمونه بارز آن ديدار سران دو كشور در اجلاس‌هاي بين المللي و سفر اخير وزير محترم امور خارجه كشورمان به ژاپن است. در همين راستا جناب آقاي دكتر روحاني از آقاي شينزو آبه از قبل براي سفر به تهران دعوت به عمل آورده‌اند كه ايشان هم در پاسخ گفته‌اند در زمان مناسب اين سفر انجام خواهد شد. لذا برخي مطالب و گمانه‌زني‌هاي منتشر شده دور از واقعيت است و اعتبار ندارد.

موضع فريبكارانه امريكا

سخنگوي وزارت امور خارجه كره‌شمالي، امريكا را به تلاش براي مقصر جلوه دادن كره‌شمالي براي شكست مذاكرات «هانوي» به وسيله پيش كشيدن «مساله‌اي كاملا بي‌ربط» متهم كرده است. به گزارش فارس و به نقل از رويترز، اين سخنگو علت اصلي شكست مذاكرات را اين‌گونه توصيف كرد: «دليل واقعي عقبگرد مذاكرات بين كره‌شمالي و امريكا در هانوي، موضع فريبكارانه و خودسرانه ايالات متحده و پافشاري بر روشي بود كه انجامش كاملا غيرممكن بود.» وي افزود: «امريكا قادر نخواهد بود با وسيله‌اي كه در ذهن دارد حتي يك اينچ ما را حركت دهد و هر چه اقدامات فريبكارانه و خصمانه را عليه كره‌شمالي افزايش دهد، واكنش ما تندتر خواهد بود.» مذاكرات ميان ترامپ و «كيم جونگ اون» رهبر كره‌شمالي، فوريه سال جاري ميلادي (اسفند ۱۳۹۷) در شهر هانوي پايتخت ويتنام انجام شد تا در مقابل خلع‌سلاح اتمي شبه‌جزيره‌كره، امريكا تحريم‌هايش را از روي كره‌شمالي بردارد. اما مذاكرات بدون هيچ نتيجه‌اي نيمه‌كاره رها شد. كيم تا پايان سال جاري ميلادي به امريكا مهلت داده تا با تغيير مواضع خود، پاي ميز مذاكره برگردد. در حال حاضر تنش ميان امريكا و كره‌شمالي رو به افزايش است. چندي پيش «پيونگ‌يانگ» آزمايش‌هاي موشكي خود را كه به ‌خاطر مذاكرات متوقف كرده بود از سر گرفت. امريكا نيز يك كشتي باري كره‌شمالي را به اتهام نقض تحريم‌هاي اعمال شده روي اين كشور توقيف كرد.

انفجار در مساجد كابل و كويته

وزارت كشور افغانستان روز گذشته خبر از يك انفجار در مسجدي در ناحيه نهم شهر كابل داد. به گزارش فارس، نصرت رحيمي، سخنگوي وزارت كشور افغانستان اين خبر را تاييد و اعلام كرد كه پليس بلافاصله به منطقه حادثه اعزام شده است. وي اضافه كرد: در اين حادثه «مولوي سميع‌الله ريحان» امام جماعت اين مسجد جان باخته است و 16 نفر ديگر زخمي شدند. رحيمي يادآور شد: اين حادثه در ساعت يك بعدازظهر بر اثر انفجار يك مواد جاسازي شده در منبر اين مسجد اتفاق افتاده است. تاكنون كسي مسووليت اين حادثه را برعهده نگرفته است. همچنين در اتفاقي ديگر، انفجار يك بمب در مسجدي در پاكستان روز جمعه 5 كشته و 13 زخمي برجاي گذاشت. به گزارش يورونيوز، اين انفجار در مسجدي در پاكستان رخ داد كه نمازگزاران براي اقامه نماز جمعه در آن حضور يافته بودند. انفجار در مسجدي در شهر كويته پاكستان در حالي رخ داد كه نمازگزاران براي نماز روز جمعه در اين مسجد حضور يافته بودند. عبدالقيم يكي از افسران پليس پاكستاني گفته است كه در زمان انفجار حدود ۱۰۰ نفر حضور داشتند و انفجار در نزديكي امام جمعه مسجد رخ داده است. تا لحظه تنظيم اين خبر هيچ گروهي مسووليت اين حمله را بر عهده نگرفته است. كويته مركز استان بلوچستان پاكستان است كه براي دهه‌ها صحنه خشونت گروه‌هاي جدايي‌طلب بلوچ در اين كشور بوده است. جدايي‌طلبان بلوچ پاكستاني معمولا زيرساخت‌ها و نيروهاي امنيتي را تاكنون مورد حمله قرار مي‌داده‌اند و حمله به مساجد سني اقدامي نادر به شمار مي‌رود.

اختلاف شديد ترامپ با دموكرات‌ها

رييس‌جمهور امريكا به دنبال تشديد تنش‌هاي اخير با دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان اين كشور، رييس اين مجلس را مورد حمله لفظي قرار داده و با انتشار ويديويي او را مورد تمسخر قرار داد. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا بعد از شكست مذاكراتي با قانونگذاران دموكرات مجلس نمايندگان امريكا در باره مسائل زيرساختي، نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان را مورد حمله قرار داد. ترامپ در اظهارنظري درباره مناقشه مربوط به تصويب يك بسته كمكي براي كشاورزان آسيب‌ديده از بابت جنگ تجاري با چين در امريكا گفت: من به شما مي‌گويم كه مدتي است نانسي پلوسي را زير نظر گرفته‌ام و او همان شخصيت قبل نيست و آن را از دست داده است. اين در حالي است كه ترامپ همچنين ويديويي را در توييتر از نانسي پلوسي منتشر كرده و وي را مورد تمسخر قرار داد. گفتني است كه روز چهارشنبه نشستي ميان دموكرات‌ها با ترامپ در كاخ سفيد برگزار شده كه بيش از 5 دقيقه نبوده و ترامپ در اين مدت به دموكرات‌ها بر سر موضوع استيضاح حمله كرده و به گفته نانسي پلوسي همه متعجب از رفتار ترامپ بوديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون