• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4378 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد

حكم دادگاه هلندي براي دستور قتل كلاهي

فرهاد عباسي‌نژاد

در دومين جلسه دادگاهي در هلند آقاي «نوفل» متهم به صدور دستور قتل علي معتمد (محمدرضا كلاهي‌صمدي 56 ساله و عضو سابق سازمان مجاهدين خلق- منافقين) در 15 دسامبر 2015 در شهر آلميره هلند شناخته ‌شد. كلاهي مسوول بمب‌گذاري محل ساختمان حزب جمهوري اسلامي و شهادت 73 نفر است. دادستاني هلند خواستار حكم حبس ابد براي اين فرد شده است. وي در مورد اينكه چرا او دستور قتل را داده نيز چيزي به دادگاه نگفته است. اين تبعه هلندي متهم است با پرداخت مبلغ 130 هزار يورو به دو فرد دستگير شده ديگر و تهيه خودرو و اسلحه دستور اين قتل را داده است. اين دو فرد قبلا در دادگاه محاكمه شده و به مدت 20 و 25 سال حبس در زندان محكوم شده بودند. پيام‌هاي تلفني و مكالمات بين اين افراد به عنوان مدرك عليه وي در دادگاه ارايه شده است. دادگاه دو فرد هلندي را به 25 و 20 سال زندان محكوم كرده بود. به عقيده قاضي دادگاه، آنوار ب. و مورئو م. به طور مشترك دست به برنامه‌ريزي و اجراي اين قتل زده‌اند. به گفته دادگاه، مظنونان افراد گمنامي بوده و اقدام به اين قتل كرده‌اند. پليس و نيروهاي امنيتي هلند حدود پنج هزار بزهكار را تحت نظر گرفتند و تلفن‌هاي شخصي آنها را شناسايي كرده تا در نهايت به اين دو نفر رسيدند.

استدلال وكيل ‌مدافع دال بر اينكه شواهد و مدارك مستقيمي براي محكوميت مظنونين وجود ندارد، توسط دادگاه رد شده است. به گفته قاضي دادگاه، بر اساس اطلاعات تلفن‌هايي كه مظنونان استفاده مي‌كردند و محتواي پيام‌هاي اين تلفن‌‌ها و مكالمات شنود شده، شواهد كافي براي محكوميت وجود دارد. علاوه بر اين، سكوت اين دو فرد در دادگاه كمكي به آنها نكرده است. با توجه به سوابق كيفري، مورئو م. به 25 سال حبس محكوم شده است. هر دو مظنون همچنين بايد زمان حكم زندان‌هاي قبلي‌شان را كه سپري نكرده‌اند، در حبس بمانند. به گفته دادستاني هلند دو مظنون تنها به خاطر پول و ارتقاي مقام در دنياي خلافكاران اقدام به اين قتل كرده‌اند. آنها مسووليت قتل را به عهده نگرفته و در دادگاه از پاسخ به سوالات خودداري كرده‌اند.

به گفته مقامات قضايي هلند، اين دو فرد توسط نائوفال ف. يك دلال قتل ساكن آمستردام اجير شده بودند. وي سال گذشته به جرم اقدام براي سازماندهي قتل فرد ديگري به 18 سال زندان محكوم شده بود. مظنونان هر گونه دخالت را رد مي‌كنند و مدارك مستقيمي در قالب تصاوير دوربين يا رديابي DNA وجود ندارد. به نظر اداره تحقيقات جنايي، اين دو از يك خودرو بي.ام.‌و سرقتي استفاده كرده و پس از قتل، با سرعت بالايي از محل فرار كرده و در مدت كوتاهي اتومبيل را آتش زده‌اند.

با توجه به تحقيقات انجام شده محتويات پيام‌هاي اين تلفن‌‌ها توسط پليس رمزگشايي شده‌اند و با بررسي يك سري از گفت‌وگو‌هاي رد و بدل شده بين جنايتكاران، اداره تحقيقات جنايي نتيجه مي‌گيرد كه مظنونان در اين قتل دست داشته‌اند. اين دو نفر در شب قبل از قتل، كارت بانكي يكي از مظنونان را براي پرداخت 1.5 ليتر بنزين در يك پمپ بنزين خارج از شهر استفاده كرده‌اند. از ديدگاه پليس، بنزين تهيه شده براي آتش زدن ماشين فرار استفاده شده است.

هر دو مظنون داراي سابقه جنايي نيز هستند. آنها قبلا به جرايمي از جمله قتل، اخاذي، سرقت خشن و داشتن اسلحه ممنوعه محكوم شده‌ بودند. مقامات قضايي هلند قبلا اعلام كرده بودند كه اين دو نفر تنها براي پول دست به اين قتل زده‌ و از گذشته كلاهي اطلاعي نداشته‌اند. يكي از دستگير‌شدگان از جمله 600 خلافكار مشهور آمستردام است و برادرش نيز سردسته يك باند خلافكار است. بر اساس چهره‌نمايي، گفته شده بود كه خانواده يكي از اينها ممكن است اصالتا از يكي از مستعمره‌هاي هلند به نام «آنتيك لس» باشد اما هر دو تابعيت هلندي دارند.

به گفته وزير حمايت حقوقي هلند در مجلس اين كشور از مكان هزاران مجرم در حالي‌ كه بايد مجازات زندان‌شان را طي كنند، بي‌خبر است. با توجه به آمار، حدود 11 هزار مجرم قبل از اينكه مجبور به گزارش به زندان شوند، ناپديد شده‌اند. از اين تعداد مجرم حدود 90 درصدشان در خارج از كشور هستند. حدود سه‌چهارم از آنها، به مدت كمتر از دو ماه زندان محكوم شده‌اند. اما مجرماني كه محكوم به تقريبا يك‌سال زندان شده‌اند هم وجود دارند. در آمستردام به طور آزمايشي افرادي كه براي دريافت كمك هزينه يا صدور گواهينامه رانندگي به شهرداري مراجعه مي‌كردند، بررسي مي‌شدند. اما به نظر مي‌رسد اين اقدامات تاثيرات كمي داشته است. اغلب محكومان پس از اعمال حكم توسط يك قاضي در هلند بازداشت نمي‌شوند. آنها مجبورند براي سپري كردن مجازات خود در يك زمان مشخص مراجعه كنند، اما بعدا اغلب آنها حضور پيدا نمي‌كنند. پليس هلند ظرفيت كافي براي جست‌وجوي آنها به طور مداوم ندارد.

دادستان‌ عمومي هلند در جريان محاكمه افراد متهم به قتل محمدرضا كلاهي، عامل انفجار حزب جمهوري اسلامي كه با نام علي معتمد در شهر آلميره زندگي مي‌كرده، گفته است كه تاكنون شواهدي مبني بر دست داشتن ايران در اين قتل پيدا نشده است. به ادعاي رسانه‌هاي هلند كلاهي 56 ساله پس از ورود به هلند نام خود را به علي معتمد تغيير داد و در يك شركت برق كار مي‌كرد. او با يك زن افغان ازدواج كرده بود و پسر او حدودا 20 ساله است . او در حال سوار شدن به ماشين سفيد خود براي رفتن به سر كار بود كه هدف گلوله قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون