• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4378 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد

ادامه از صفحه اول

نه به بابك زنجاني‌ها

- فرض كنيم، نفت تمام شده، درآمد جايگزين پيدا كنيم

در شرايط فعلي كه بيش از 50 درصد بودجه كشور از نفت تامين مي‌شود، در كوتاه‌مدت نمي‌توان از صادرات غير نفتي بهره گرفت. پس بايد اين فرض را در نظر گرفت كه روزي ايران نفت نخواهد داشت اكنون نيز بايد اين‌گونه انديشيد كه نفت نداريم در نتيجه بايد به سوي در‌آمد‌هاي جايگزين حركت كنيم. در شرايط كنوني براي مقابله با تحريم‌ها نه به‌صورت غيررسمي بلكه بر اساس اولويت‌هاي ديپلماسي با ساير كشورها وارد گفت‌وگو شويم تا بتوانيم به طرق مختلف منابع لازم براي اداره كشور را تامين كنيم. نبايد از روش‌هاي گذشته در دور زدن تحريم‌ها استفاده شود زيرا هزينه‌هايي از آن مسير‌ به كشورمان تحميل مي‌شود كه جبران‌ناپذير است. هنوز بعد از گذشت سال‌ها پرونده بابك زنجاني به سرانجام نرسيده است.

- بانك‌ها از بنگاه‌داري خارج شوند

با صادرات محصولات كشاورزي يا توليدات داخلي مي‌توان ارز به كشور وارد كرد، مي‌توان عملا وابستگي به در‌آمد ارزي را كاهش داد. از سوي ديگر بايد به سمت سياست‌هايي گام برداشت كه بانك‌ها از بنگاه‌داري خارج شوند. اگر در بلندمدت بتوانيم صنايع پايين دستي را تقويت كرده و محصولات پتروشيمي را صادر كنيم، ضمن ايجاد اشتغال ارزآوري دو چنداني سهم كشورمان مي‌شود.

از تجربه جنگ استفاده كنيم

در زمان جنگ كشور با وجود محدوديت‌ها نفت را صادر مي‌كرد، اكنون نيز بايد با در نظر گرفتن محدوديت‌هاي مختلف به صادرات نفت پرداخت. البته اين صادرات نبايد باعث رشد بابك زنجاني‌ها شود بلكه بايد به سمت روش‌هاي ديگري گام برداشت. با فروش نفت به بخش خصوصي مي‌توان عملا گام‌هايي برداشت. اكنون مي‌توان زمينه‌هايي را فراهم كرد كه راه صادرات نفت افزايش يابد.

افراط‌گرايي از كاخ سفيد؛ تعديل از پنتاگون

لحن تند مقامات سياسي گرچه تاثير اجرايي بزرگ ندارد اما فضا را به سمت منازعه و جنگ كلامي سوق مي‌دهد. يكي از اتفاقات جالب در دولت امريكا اين است كه معمولا نهاد رياست‌جمهوري و وزارت خارجه تعديل‌كننده مواضع تند سازمان‌هاي اطلاعاتي و وزارت دفاع است. اما امروز بالعكس شاهد لحن تند و خشونت‌طلبانه كاخ سفيد و وزارت خارجه هستيم و در برابر وزارت دفاع امريكا با صدور بيانيه‌هايي مبني بر اينكه برنامه‌اي براي جنگ جديد وجود ندارد، سعي مي‌كند مواضع تند كاخ سفيد را تعديل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون