• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4382 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد

بحران تازه بعد از حملات تروريستي عيدپاك در سريلانكا

خبري از گردشگران نيست!

ترجمه: محمدجواد موسوي‌زاده

 

 

بمب‌گذاري‌هاي مرگباري كه سريلانكا را در يكشنبه عيد پاك مورد حمله قرار داد، بسياري از گردشگران خارجي را از رفتن به اين كشور جزيره‌اي ترسانده است.

سايت راهنماي سفر «لونلي پلنت»، انتشاراتي مخصوص كتاب‌هاي راهنماي مسافرت، از كشور سريلانكا در رده‌هاي نخست براي مسافران در سال 2019 نام برده بود؛ كشوري كه با سواحل زيبا، مخروبه‌هاي باستاني، حيوانات وحشي و پارك‌ها شناخته شده است.

اما در 21 ماه آوريل، بيش از 250 نفر در چندين حمله بمب‌گذاري شده در كليساها و هتل‌ها كشته شدند. در اين ميان 45 گردشگر خارجي از كشورهاي چين، اندونزي، امريكا و بريتانيا حضور داشتند. داعش مدعي شده كه انفجار‌ها كار اين گروه بوده و مسووليت آن را پذيرفته است.

از زمان رخ دادن اين حملات، سفر گردشگران خارجي به اين كشور شديدا كم شده است. در واقع بمب‌گذاري‌هاي انتحاري سازماندهي شده در 21 آوريل نه‌تنها زندگي‌ها را نابود كرد، بلكه معيشت سريلانكايي‌هاي كه كار آنها وابسته به گردشگري بود را تحت تاثير قرار داد. يكي از اين افراد محمد ماسفليك صاحب يك مغازه فروش سوغات در گاله (يكي از مكان‌هاي ديدني سريلانكا به شمار مي‌رود) پر از حكاكي‌هاي چوبي، نقاشي‌هاي محلي و كارت‌پستال‌هاست. او مي‌گويد: «از آن روز، من يك جنس هم نفروخته‌ام، گردشگري نيست و ما در يك بحران بزرگ قرار داريم.»

مقامات حوزه گردشگري سريلانكا مي‌گويند: تعداد زيادي از گردشگران خارجي كه براي سفر به اين كشور طي ماه‌هاي آينده برنامه‌ريزي كرده بودند، برنامه‌هاي خود را لغو كرده‌اند. مقامات گزارش داده‌اند كه در مجموع ورود گردشگر به سريلانكا حدود 80 درصد از زمان بمب‌گذاري‌ها كاهش يافته است.

صنعت گردشگري حدودا 4.9 درصد از توليد ناخالص ملي سريلانكا را تشكيل مي‌دهد. در سال 2018 دو ميليون و سيصد هزار گردشگر از اين جزيره بازديد كردند كه آورده‌اي حدودا 4.4 ميليارد دلار براي اين كشور داشت و اين رقم نسبت به سال 2017 نزديك به 12 درصد افزايش داشته است.

اما اين روزها و بعد از حملات تروريستي كارشناسان اين صنعت مي‌گويند كه ميزان اشتغال هتل‌ها در سراسر جزيره 85 درصد كاهش يافته و بيشتر سواحل، رستوران‌ها و مغازه‌ها در محيط‌هاي مورد توجه گردشگران هم اكنون خالي است. تعداد زيادي از مسافران خارجي معمولا از هيكادوا واقع در ساحل جنوب غربي بازديد مي‌كنند. اين منطقه از لحاظ شرايط موج‌سواري مناسب و آب تميز براي غواصي تفريحي شناخته شده است. خبرگزاري آسوشيتدپرس از اين منطقه در روزهاي اخير گزارشي تهيه كرد: تنها تعداد محدودي از 27 هتل اين منطقه هنوز باز و بيشتر غذاخوري‌ها در سراسر 6 كيلومتري ساحل بسته بودند. هتل ساحلي هيكادوا يكي از مكان‌هايي است كه هنوز فعاليت مي‌كند. در روز بمب‌گذاري تمام 50 اتاق مهمانان پر بود، هم‌اكنون تعداد كمي از افراد آنجا حضور دارند. سنجواني يكي از كاركنان هتل مي‌گويد: «اين يك فاجعه واقعي است، ما اكنون نمي‌دانيم بايد چه كنيم، از روز حمله تاكنون 31 هزار دلار كسب و كار ما ضرر ديده است و از دست رفتن درآمد، هتل را مجبور كرده كه نيمي از كاركنان خود را به خانه بفرستد. هيچ نگراني براي مقامات صنعت گردشگري ما بزرگ‌تر از ممنوعيت صادر شده سفر به سريلانكا توسط چند كشور بعد از حملات نيست. ممنوعيت سفر نگراني اصلي ماست و تا زماني كه از بين نرود يا كم نشود، ما نمي‌توانيم تبليغات بازاريابي براي جذب گردشگر را از سر بگيريم.»

او اميدوار است: «اگر اين ممنوعيت‌ها به زودي برداشته شود، وضعيت را امسال به حالت اوليه برمي‌گردانيم در غير اين صورت قطعا سال آينده اوضاع به شرايط سابق باز خواهد گشت.» برخي مقامات گردشگري مي‌گويند كه خسارت به صنعت بعد از اين بمب‌گذاري‌ها بدتر از جنگ داخلي 26 ساله «ببرهاي آزادي بخش تاميل ايلام» (يك گروه جدايي‌طلب نظامي در سريلانكا) و حكومت است كه يك دهه پيش به پايان رسيد، زيرا حداقل آن موقع خشونت بيشتر شامل شمال كشور مي‌شد اما در حال حاضر هيچ بخشي از جزيره از انفجارات در امان نمانده و همه جا تحت تاثير قرار گرفته است. پونمپروما متصدي شركت هتلينگ «هيكا ترنز» يكي از خوش شانس‌هاست. او مي‌گويد: «در حالي كه گردشگران خارجي عمدتا از سريلانكا دوري كرده‌اند، كسب و كار ما به دليل استفاده بسياري از افراد محلي از هتل، زنده مانده است به‌طوري كه برخي روزها دوسوم هتل‌هاي شركت پر مي‌شوند.»

اوكواتا رييس انجمن هتل‌هاي سريلانكا هم مي‌گويد: «بسياري از هتل‌ها نرخ تبليغي خود را 30 الي 50 درصد پايين‌تر اعلام مي‌كنند تا بتوانند با اين تخفيف‌ها گردشگر جذب كنند.»

يكي از گردشگران ساحل هيكادوا كه با آسوشيتدپرس گفت‌وگو كرد، مانند ساير گردشگران در اين محيط به نظر نمي‌رسد. الكسي كونچاينكو يك مربي ورزشي از اوكراين است. او آب نارگيل تازه خورد و از ساحل آفتابي لذت برد. او در اين گفت‌وگو مي‌گويد: «انفجار بمب مي‌تواند در هر زمان و هر مكاني رخ دهد، من از اينجا بودن نترسيدم و احتمالا به كشور برخواهم گشت! سريلانكا يك كشور فوق‌العاده است. اين اولين ديدار من از اين كشور بود و من قصد دارم به دوستانم براي آمدن به اين كشور توصيه كنم.» در نهايت خواسته‌هاي صنعت گردشگري سريلانكا از مقامات روشن است: تضمين شاخص‌هاي امنيتي سختگيرانه در مكان‌ها كه بازسازي اعتماد براي بازديدكنندگان بالقوه ايجاد شود، همچنين تحت فشار قرار دادن سياستمداران براي گذاشتن تفاوت‌ها به كنار و اتخاذ رويكرد دوجانبه (مورد حمايت دو جناح) براي امنيت ملي و اقدام سريع براي آنكه ممنوعيت‌هاي صادر شده جهت سفر به سريلانكا برداشته شود.

منبع اصلي: Associated Press ) AP)

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون