• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4382 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۳ خرداد

چه كسي بهترين بازيكن فصل خواهد شد؟

معماي توپ طلا

حسين طالب‌پوراردكاني

 

 

اين فصل فوتبال هم تمام شد و ليورپول قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شد. بارسا در اسپانيا، سيتي در انگليس، يووه در ايتاليا، بايرن‌مونيخ در آلمان و پاري‌سن‌ژرمن در فرانسه قهرمان شدند. مانند هر فصل، يكي از مهم‌ترين بحث‌هاي دنياي فوتبال مربوط به بهترين بازيكن فصل و برنده توپ طلاست. طبق سنت هر ساله، برنده توپ طلا معمولا از تيم برنده ليگ قهرمانان اروپا انتخاب مي‌شود و اين تورنمنت نقشي كليدي در انتخاب بهترين بازيكن جهان دارد. شايد اگر فصل گذشته ليورپول قهرمان مي‌شد، انتخاب صلاح خيلي محتمل به نظر مي‌رسيد، اما رئال مادريد قهرمان شد و لوكا مودريچ موفق شد با كرواسي به فينال جام جهاني برسد تا توپ طلا به او برسد. در اين فصل اما اين معضل كمي جدي‌تر است. بهترين بازيكن اين فصل ليورپول ويرجيل فن‌دايك بوده، بازيكني كه هزاران دقيقه است هيچ مهاجمي نتوانسته از سدش عبور كند و با حضورش در ليورپول موفق شده اوضاع دفاع اين تيم را زير و زبر كند. اما آيا فن‌دايك واقعا بهترين بازيكن فصل بوده؟ كمي سخت است او را بهترين بازيكن جهان بناميم. لئو مسي با وجود حذف مقابل تيم فن‌دايك و محو بودنش در شب معجزه آنفيلد، فصل موفقي را از نظر فردي پشت سر گذاشته است. او آقاي گل لاليگا و ليگ قهرمانان شده و كفش طلاي اروپا را هم مال خود كرده است. از نظر آماري، هيچ بازيكني نزديك به مسي نيست، اما انتخاب فصل گذشته مودريچ نشان داد كه نقش عدد و رقم در انتخاب بهترين بازيكن جهان ارزشش را از دست داده و مسائل كيفي براي فوتبالي‌ها از اهميت بيشتري برخوردار است. غير از مسي و ويرجيل فن‌دايك، شايد اين فصل شاهد يك رقيب ديگر هم باشيم. بايد در نظر داشته باشيم كه چيزي تا كوپا آمه‌ريكا نمانده و اين تورنمنت مي‌تواند در انتخاب بهترين بازيكن جهان بسيار اثرگذار باشد.

اگر آرژانتين قهرمان شود، انتخاب لئو مسي به عنوان بهترين بازيكن سال 2019 حتمي خواهد بود. اما اگر برزيل قهرمان شود، آن موقع است كه يك رقيب جدي به رقابت فن‌دايك و مسي اضافه مي‌شود و آن هم آليسون بكر است. دروازه‌بان فوق‌العاده ليورپول كه اين فصل نقشي كليدي در موفقيت‌هاي اين تيم داشت. سال‌هاي سال است هيچ دروازه‌باني به اين عنوان نرسيده است. جان‌لوئيجي بوفون افسانه‌اي و مانوئل نوير يكي، دو باري در آستانه فتح توپ طلا بوده‌اند، اما بعد از لئو ياشين، هنوز هيچ دروازه‌‌باني موفق نشده اين جايزه را مال خود كند. نتيجه برزيل در كوپا آمه‌ريكا، شايد اين دروازه‌بان را بيش از پيش مورد توجه رسانه‌ها قرار بدهد.

اما آيا غير از اين سه نفر گزينه ديگري هم هست؟ ادن آزار، بازيكن چلسي كه در آستانه پيوستن به
رئال مادريد قرار دارد، عملكرد فردي خوبي داشته و بعيد نيست با عملكرد سه ماه اول فصل آينده‌اش بتواند به فهرست نهايي توپ طلا راه پيدا كند. اين فصل اولين فصلي خواهد بود كه بعد از سال‌ها كريستيانو رونالدو در فهرست سه نفره نهايي توپ طلا حضور نخواهد داشت. او در ليگ قهرمانان اروپا نااميد‌كننده ظاهر شد و حتي در سري آ هم موفق به كسب عنوان آقاي گلي نشد. عصر رونالدو در فوتبال تمام شده و بعد از اينكه فصل گذشته توپ طلا را نبرد، اين فصل به احتمال زياد در فهرست نهايي هم حضور نخواهد داشت و مي‌توان گفت رونالدو ديگر سردمدار فوتبال جهان نيست. براي نظر نهايي و قطعي بايد منتظر برگزاري كوپا آمه‌ريكا و البته مرحله پاياني ليگ ملت‌هاي اروپا باشيم. حضور هلند در مرحله پاياني اين تورنمنت جديد مي‌تواند به فن‌دايك كمك كند تا راي‌هاي بيشتري جمع كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون