• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4389 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ خرداد

آن سوي اخبار

سالانه ۳۳ هزار ايراني زير ۵۵ سال به دليل فشار خون بالا مي‌ميرند

معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت گفت: «سالانه ۳۳ هزار ايراني زير ۵۵ سال به دليل سكته‌هاي قلبي و مغزي عمدتا ناشي از فشار خون بالا مي‌ميرند.»

به گزارش ايرنا، رضا ملك‌زاده افزود: «بايد به اين آمار، سال‌هاي از دست رفته عمر ايراني‌ها به دليل ناتواني‌هاي ناشي از فشار خون بالا را نيز افزود كه هم‌اكنون به دو ميليون سال رسيده و ۶۲ درصد نسبت به ۲۵ سال گذشته افزايش يافته كه عدد بسيار قابل‌توجهي است. علاوه بر اين، مرگ‌هاي ناشي از فشار خون بالا در ايران طي ۲۵ سال گذشته ۳۹ درصد افزايش يافته و فشار خون بالا مهم‌ترين عامل خطر سكته‌هاي قلبي و مغزي و مرگ‌هاي زودرس در ايران است. اگر جامعه پزشكي به آگاه‌سازي افراد از ابتلاي به فشار خون توجه كافي داشته باشد و مردم نيز آن را جدي بگيرند، شاهد كاهش ۲۵ درصدي مرگ‌هاي ناشي از سكته‌هاي قلبي و مغزي در ايران خواهيم بود.»

ملك‌زاده، در توصيه براي پيشگيري از ابتلا به پرفشاري خون گفت: «تمام بيماران به هر دليلي كه به مطب‌ها مراجعه مي‌كنند، از پزشك خود بخواهند كه فشار خون‌شان را كنترل كند و متقابلا، همه پزشكان نيز خود را ملزم بدانند فشار خون تمام بيماران مراجع خود را اندازه‌گيري كنند چراكه كنترل فشار خون به عنوان بيماري‌اي كه عمر انسان را كوتاه مي‌كند، از هر بيماري ديگري مهم‌تر است و چنين اقدام ساده‌اي نتايج بسيار مهمي در كنترل فشار خون خواهد داشت.» معاون وزير بهداشت با هشدار نسبت به اينكه نيمي از جمعيت ايران با رسيدن به سن ۵۵سالگي به فشار خون بالا مبتلا مي‌شوند، تاكيد كرد: «تمام افراد بايد از سن ۳۵سالگي فشار خون خود را چك كنند. اندازه‌گيري فشار خون بايد اساسا هر ماه يا دست‌كم هر دو يا سه ماه انجام شود و در اين بين، افراد مشكوك به فشار خون بالا در اولين فرصت به پزشك مراجعه كرده و تحت درمان قرار گيرند. فشارخون يك بيماري خاموش و بي‌علامت و به همين دليل، بسيار خطرناك و گاه مرگبار است.» معاون وزير بهداشت در توضيح عوامل موثر در ابتلاي فرد به بيماري فشار خون از مصرف بالاي نمك، بي‌تحركي يا كم‌تحركي، اضافه وزن و چاقي، چربي خون بالا، مصرف الكل، رژيم غذايي، منطقه محل سكونت، سبك زندگي، ژنتيك، آلودگي هوا، استرس و فشارهاي ناشي از آن و حتي برخي عوامل موثر در فرآيند رشد جنين و دوران كودكي نام برد و گفت: «افزايش شمار مبتلايان فشارخون در ايران، بيش از همه، متوجه مصرف زياد نمك و چاقي است. مصرف روزانه نمك در ايران بيش از دو برابر استاندارد جهاني است؛ به‌طوري كه در دنيا پنج گرم و در ايران ۱۱ گرم است. مصرف نمك بين زنان ايراني حدود سه برابر مردان است و بر پايه نتايج مطالعات ملي بار بيماري‌ها در ايران، در سال ۹۵، فقط 12 درصد مردم، مصرف نمك را در محدوده سالم رعايت كرده‌اند. علاوه بر اين، ۸۰ درصد ايراني‌ها تحرك بدني كافي ندارند و شمار افراد چاق و داراي اضافه وزن در ايران به ۲۹ ميليون نفر رسيده كه اين نيز هشدار جدي براي افزايش تعداد مبتلايان فشار خون است.» او درباره عوارض ناشي از ابتلا به پرفشاري خون گفت: «پرفشاري خون احتمال ابتلا به كم‌كاري كليه را به‌طور متوسط تا بيش از ۵۰ درصد افزايش مي‌دهد و هرچه متوسط فشارخون و وزن فرد مبتلا با سرعت بيشتري افزايش پيدا كند، خطر كم‌كاري كليه‌ها نيز بيشتر مي‌شود بنابراين اگر افراد، قادر به كاهش فشارخون و وزن خود نيستند، دست كم مي‌توانند مانع افزايش فشار خون و وزن شده و از خطر كم‌كاري كليوي بكاهند. بي‌خبري بسياري از مبتلايان به فشار خون از بيماري خود، عدم كنترل و درمان ناقص فشار خون افرادي كه از ابتلاي خود به اين بيماري آگاهند، يك مشكل جدي است و نتايج يك مطالعه در كشور نشان داده كه فقط ۵۰ درصد مبتلايان فشار خون كه از بيماري خود اطلاع دارند، فشار خون‌شان كنترل مي‌شود و در بين افرادي كه فشار خون‌شان كنترل مي‌شود نيز، فقط ۵۰ درصد درمان مي‌شوند. يكي از مشكلات موجود، انجام ندادن اقدامات درماني براي درمان، با وجود آگاهي از ابتلا به بيماري است و مشكل ديگر، نقص در روند درمان است؛ به طوري كه داروها به درستي و كامل مصرف نمي‌شوند.»

 

۴۸ درصد خانوارهاي فقير تهراني هيچ فرد شاغلي در خانواده ندارند

آمار نشان مي‌دهد؛ از ميان خانوارهايي كه زنان سرپرست آنها هستند ۳۰ درصد و خانوارهايي داراي سرپرست مرد ۱۳.۶ درصد دچار فقر هستند. به گزارش روابط عمومي معاونت برنامه‌ريزي، توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران، يكي از مهم‌ترين اسناد پشتيبان برنامه سوم توسعه شهر تهران، سند مربوط به «سند آينده‌نگاري كلانشهر تهران؛ سناريوهاي پيش‌رو در افق ۱۴۱۰» است. اين سند با هدف ارايه چشم‌اندازي از شرايط اجتماعي، اقتصادي، سياسي، محيطي و فناوري آينده و به منظور بهبود فرآيند تدوين راهبردهاي برنامه سوم شهر تهران، در قالب يك سند فرابخشي و راهنماي كلي فرآيند برنامه‌ريزي تدوين شده است. بخشي از اين سند به ميزان فقر در تهران اشاره دارد. بر اساس اين گزارش، ۱۱ درصد مردم تهران فقر درآمدي دارند و ۱۵.۵ درصد هم دچار فقر چندبعدي هستند. آمارهاي ديگري هم هستند كه مي‌گويد؛ ۳۰ درصد فقراي تهران، زنان سرپرست خانوار و ۵۶ درصد مردم تهران داراي سرپرست بي‌سواد هستند. اما بررسي ابعاد فقر درآمدي در خانوارهاي فقير هم نتايج قابل پيش‌بيني دارد؛ ۴۳ درصد خانوارهاي فقير مسكن ملكي ندارند، ۵۳ درصد خانوارهاي فقير سرپرست بيكار دارند و ۴۸ درصد خانوارهاي فقير هيچ فرد شاغلي در خانواده ندارند. در بخش ديگري از گزارش آمده است، ۳ دهم درصد پايتخت‌نشينان به حمام دسترسي ندارند، ۴۶ درصد كارگران تهراني بيمه تامين اجتماعي ندارند، ۲۰ درصد مردم مسكن مناسب ندارند و ۱۰ درصد هم سوءتغذيه دارند. ايجاد فضاهاي فراغتي، خدمات و فضاهاي متنوع شهري كه پاسخگوي نياز طبقات و فرهنگ‌هاي مختلف شهري باشد، توسعه خدمات مورد نياز سالمندان در سطح شهر، آمادگي براي رويارويي با بحران‌هاي بيشتر از جمله بحران آب شهر تهران، برنامه‌ريزي و طراحي توسعه شهر تاب‌آور در مقابل تغييرات اقليمي، توسعه فضاهاي مورد نياز زنان در سطح شهر و بسترسازي براي توسعه شهر هوشمند از جمله نتايج به دست آمده در اين تحقيق است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون