• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4390 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد

سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري مطرح كرد

محمدرضا خاتمي حرف‌هاي خود را ثابت كند ما پاسخگو خواهيم بود

عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري با خبرنگاران كه روز گذشته برگزار شد، نظرات شوراي نگهبان در رابطه با آخرين لوايح و مصوبات بررسي شده در اين نهاد را اعلام كرد. او با ارايه گزارشي از مصوبات ارسالي به شوراي نگهبان و اعلام نظرات اين شورا به دولت و مجلس شوراي اسلامي گفت: «لايحه‌اي داشتيم كه چندين بار بين مجلس و شوراي نگهبان رفت و برگشت داشت و آن هم لايحه حفاظت از خاك بود كه در نهايت عدم مغايرت اين لايحه با شرع و قانون اساسي اعلام شد.»

به گزارش ايسنا، كدخدايي در اين نشست درباره جزييات حضور پگاه آهنگراني در شوراي نگهبان و اينكه اين درخواست توسط چه كسي صورت گرفته بود و پاسخ او به پيشنهاد شوراي نگهبان براي نظارت بر انتخابات چه بود؟ توضيح داد: «ايشان به همراه آقاي كريمي يكي از همكاران رسانه‌اي در حال تهيه مستندي هستند و در اين راستا با افراد مختلفي مصاحبه انجام دادند. با من هم مصاحبه‌اي انجام شد. ان‌شاءالله مستند منتشر خواهد شد. پيشنهاد مذكور هم در پايان مصاحبه بود و گفته شد كه شوراي نگهبان به دليل نظرات مستند نگراني ندارد و مي‌تواند در انتخابات ناظر باشد.»

او همچنين درباره اينكه آيا از ناحيه افراد ديگري مانند پگاه آهنگراني درخواستي براي ديدار در شوراي نگهبان وجود داشته است و اينكه آيا رفع ابهام وجود داشته گفت: «بله، خيلي از دوستان درخواست دادند و ملاقات‌ها انجام مي‌شود و نيازي نيست كه رسانه‌اي شود. علت رسانه‌اي شدن حضور خانم آهنگراني ساخت مستند ايشان بود در رابطه با ساير موارد نيازي نيست كه اسامي ذكر شود. در مورد رفع ابهام اگر بپذيرند بله و اگر نخواهند بپذيرند، خير.»

سخنگوي شوراي نگهبان به سوالي در رابطه با جزييات كارگروه مشترك مجلس و وزارت كشور در رابطه با بررسي ايرادات شوراي نگهبان به قانون انتخابات پاسخ داد: «در اين زمينه اطلاعات بيشتري نداريم بايد از همان كارگروه مربوطه پيگيري شود.»

او همچنين با اشاره به نظر شوراي نگهبان براي برگزاري انتخابات الكترونيكي ادامه داد: «در اين زمينه اعلام نظر كرديم. اگر در وزارت كشور آمادگي براي برگزاري انتخابات الكترونيك وجود داشته باشد از ناحيه شورا مشكلي نيست و آمادگي وجود دارد.»

كدخدايي به اين سوال كه آيا استاني شدن انتخابات منجر به رانت نمي‌شود، پاسخ داد: «آنچه گذشت ديگر گذشته است.»سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به قانون انتخابات ادامه داد: «ملاك اصلي كار شوراي نگهبان قانون است. قانون انتخابات يك قانون كارآمد نيست تلاش‌هايي براي اصلاح صورت گرفت ولي متاسفانه نتايج مدنظر براي اجرايي شدن اين موضوع در انتخابات پيش‌رو صورت نگرفت.»

او در بخش ديگري از اين نشست خبري، به اين سوال كه آيا شكايت شوراي نگهبان از محمود صادقي در هيات نظارت بر عملكرد نمايندگان مغاير با اصل ۸۴ قانون اساسي نيست و اينكه آيا اين شكايت در صلاحيت آينده نماينده تاثير دارد، پاسخ داد: «ايشان صحبت‌ها و افتراهايي داشتند كه گفتيم بيايند توضيح دهند. طبق قانون اظهارنظر امكان دارد اما آيا مي‌تواند مرتكب جرم شود؟ اگر ثابت شود كه ادعاها دروغ بوده بله در صلاحيت آينده تاثير دارد.»

كدخدايي در رابطه با مباحث اخير اصلاح‌طلبان مبني بر اينكه اگر ليست‌شان تاييد نشود در انتخابات پيش‌رو شركت نمي‌كنند، عنوان كرد: «شوراي نگهبان بر انجام وظايف قانوني خودش تاكيد دارد مردم هم به اين حرف‌ها توجه نمي‌كنند. بيان اين حرف‌ها قرم‌قرم‌هاي انتخاباتي است و نزديكي‌هاي انتخابات از اين حرف‌ها مي‌زنند، اما مردم توجهي ندارند، ان‌شاءالله انتخابات پرشوري در اسفندماه خواهيم داشت.»

او به اين سوال كه «گمانه‌زني‌هايي كه اين روزها مطرح مي‌شود و از مشاركت اندك مردم در انتخابات سال جاري حكايت دارد، راهبرد و البته پيشنهاد شوراي نگهبان براي برگزاري انتخابات پرشور چيست؟» پاسخ داد: «به نظر من مردم گوش‌شان به اين چيزها بدهكار نيست. اينها حدس و گمان‌هايي است كه برخي سياسيون مطرح مي‌كنند. هميشه نزديك به انتخابات درباره اين موضوعات زياد صحبت مي‌شود اما خوشبختانه نزديك به انتخابات كه مي‌شود، مردم چون نظام‌شان را دوست دارند، علاقه‌مند هستند و براي نظام خود ايثار كرده‌اند، مشاركت‌شان هم پرشور و گسترده است. ان‌شاءالله انتخابات پيش‌رو هم به همين صورت خواهد بود.»

سخنگوي شوراي نگهبان همچنين با اشاره به نزديكي به سالگرد انتخابات سال ۸۸ و بازخواني انتخابات آن دوره در صفحات شخصي خود ادامه داد: «انتخابات رياست‌جمهوري سال ۸۸، انتخابات سالمي بود و درباره آن اعلام نظر هم شد كه پايان‌بخش همه مسائل بود. اگر در سالروز برگزاري انتخابات مطالبي را بازخواني مي‌كنيم، با هدف تقويت تاكيد بر سلامت آن انتخابات و آگاه‌سازي مردم است و كاري به اظهارنظرهاي گاه و بي‌گاه برخي افراد درباره آن نداريم. كشور ما كشوري آزاد است و بعضي افراد سخناني را بر زبان مي‌آورند كه گوش ما خيلي نمي‌شنود و اين گفته‌ها چندان هم معيار درستي ندارد.»

كدخدايي همچنين درباره اظهارنظر محمدرضا خاتمي در دادگاه و اينكه آيا براي شهادت دادن اقدامي انجام مي‌شود، توضيح داد: «ايشان حرف‌هاي خودشان را ثابت كنند ما پاسخگو خواهيم بود. نمي‌توان گفت دروغگو هستيد و بعد بيايد شهادت دهيد. اين مطلب خيلي هم براي ما اهميت ندارد و تمايل ندارم در اين رابطه صحبت كنم.»

سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به مقاله خود در روزنامه شرق و موضع‌گيري نسبت به مواضع ترامپ و تشريح پروژه ايران‌هراسي ادامه داد: «تكليف در حوزه بين‌الملل روشن است. سياسيون داخل امريكا هم رويكردشان اين بوده كه مديريت جديد ترامپ غيرقابل قبول بوده است. آنچه موجب موضع‌گيري‌ها مي‌شود، پايداري مردم ايران به حقوق خودشان است. طبيعي است كه اين اقدامات موفق نبوده و با توجه به رقباي سياسي ترامپ مانند خانم كلينتون و اعلام نظرشان در كتابي تحت عنوان what’s happen وضعيت مشخص است.»

به گفته او، تصويب لوايح FATF از حوزه اختيارات شوراي نگهبان خارج است و بايد موضوع تصويب اين لوايح از مجمع تشخيص مصلحت نظام پيگيري شود.

كدخدايي با اشاره به نظر شوراي نگهبان براي ورود به نظارت در شوراي شهر هم گفت: «ما توصيه‌اي در اين زمينه نداشتيم و قانون به ما اجازه توسعه اختيارات نمي‌دهد.»

او درباره افزايش اختيارات رييس‌جمهور هم توضيح داد: «اختيارات همه نهادها در چارچوب قانون اساسي است و اگر همه مسوولان به اختيارات تعريف شده عمل كنند، كشور گلستان خواهد شد.»

سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه در رابطه با آيين‌نامه ابلاغي بررسي اموال مسوولان و تاثير آن بر اعتماد‌سازي ميان مردم گفت: «سوالات در حوزه قوه قضاييه را از ما نپرسيد اما اين اقدام، اقدام خوبي است و هر جايي كه قرار باشد شوراي نگهبان كاري انجام دهد براي آن آماده است.»

كدخدايي در بخش ديگري از حرف‌هايش در اين نشست در تشريح ايراد شوراي نگهبان به بند ۹ لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان گفت: «اين بند گفته است كه اگر «در صورت سهل‌انگاري يا بي‌توجهي والدين اتفاقي رخ دهد» حالا اگر والدين عمدا جرحي ايجاد كنند هيچ مجازاتي ندارد و شوراي نگهبان چند قدم جلوتر است.»

او در پايان با بيان اينكه حضور نيروهاي بازنشسته در نهادهاي اجرايي برخلاف مصوبه قانوني است و استعفاي برخي از اين نيروها براي حضور در انتخابات مجلس است، گفت: «اينكه هنوز برخي افراد بازنشسته در نهادهاي اجرايي و دولتي حضور دارند جاي سوال است از اين‌رو اگر اين افراد برخلاف قانون در انتخابات حضور داشته باشند بدون شك اين روند در تاييد صلاحيت آنها تاثيرگذار خواهد بود.»

 


لايحه تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج با مردان خارجي رد نشده است

سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري‌اش با اشاره به لايحه اصلاح تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي گفت:«اين لايحه با قانون فعلي تفاوت چنداني ندارد و نظر هر دلسوزي را به خود جلب مي‌كند. فقهاي شوراي نگهبان معتقد بودند در ماده اول اين لايحه مسائل امنيتي حذف شده است. موارد ديگري نيز در رابطه با اين لايحه به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده است.» اين حرف‌هاي عباسعلي كدخدايي بلافاصله با تيتر «شوراي نگهبان لايحه تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج با مردان خارجي را رد كرد»، در برخي رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شد. اما به نظر مي‌رسد كه اين خبر درست نيست و تنها سوءتفاهمي است كه از سوي برخي خبرنگاران ايجاد شده است. لايحه اعطاي تابعيت به فرزندان از سوي شوراي نگهبان رد نشده است. بر اساس قانون بعد از اينكه لايحه پيشنهادي دولت از سوي هيات وزيران تصويب شود به مجلس داده مي‌شود و بعد با توجه به اصل 94 قانون اساسي، كليه مصوبات مجلس بايد به شوراي نگهبان فرستاده شود تا از لحاظ انطباق با موازين اسلامي و قانون اساسي مورد بررسي قرار گيرد و تا زماني كه شوراي نگهبان مصوبه مجلس را تاييد نكند آن مصوبه جنبه قانوني پيدا نمي‌كند. اگر شوراي نگهباني ايرادي به آن داشته باشد دوباره لايحه به مجلس رفته و بعد از اصلاح توسط شوراي نگهبان تاييد و تصويب مي‌شود. بنابراين هنوز شوراي نگهبان اين لايحه را رد نكرده و طبق گفته كدخدايي، شوراي نگهبان ايراداتي نسبت به آن داشته كه براي اصلاحش دوباره لايجه را به مجلس ارسال كرده است. چيزي كه طيبه سياوشي، نماينده مجلس هم درباره آن گفت:«شوراي نگهبان، لايحه اعطاي تابعيت به فرزندان حاصل از زنان ايراني و مردان خارجي را رد نكرده است. شورا دو ايراد شرعي به لايحه وارد كرده و قاعدتا در رايزني‌هاي آتي كميسيون‌هاي تخصصي اين دو ايراد رفع و لايحه مذكور به قانون بدل خواهد شد.»

فاطمه ذوالقدر، نماينده ديگر مجلس هم در اين باره به ايلنا گفت:«ايرادات شوراي نگهبان در دستور كار قرار دارد و طبق قرار قبلي هم مقرر بود روز يكشنبه با حضور مسوولان در كميسيون قضايي مورد بررسي قرار دهيم.»

او ادامه داد:«هنگامي كه ما نمايندگان تهران در شوراي نگهبان بوديم، آقاي كدخدايي گفتند به جز دو مورد حق اقامت به پدر خارجي و مشخص نبودن سن كودكان كه بايد محدودتر شود، ايرادات ديگري ندارد. ما اين ايرادات را به مجلس برگردانديم و نمي‌دانيم ايشان روي چه حسابي امروز حرف از رد اين لايحه مي‌زنند.»

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد:«شوراي نگهبان يك لايحه را چند بار مورد بررسي قرار مي‌دهد؟! يك بار نظر دادند و ايرادات به مجلس ارسال شد و ما هم قرار بود در كميسيون قضايي آن را برطرف كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون