• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4390 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۶ خرداد

شكست سنگين چپ يونان

محمود فاضلي

حزب حاكم «ائتلاف چپ» يونان پس از 4 سال پرفراز و نشيب سرانجام در انتخابات شهرداري‌ها و پارلمان اروپا متحمل شكست سختي از حزب محافظه‌كار «نئودمكراسي» شد و جريان چپ مدرن يونان را وارد يك دوره خاموشي و سكوت اجباري كرد. حزب محافظه‌كار از 13 ناحيه در كشور در 11 حوزه به پيروزي دست يافت. در پايتخت نيز آقاي باكوياني نامزد جوان حزب مخالف، با كسب 66 درصد آرا به برتري چشمگيري دست يافت. در شهر «تسالونيكي» دومين شهر بزرگ يونان، آقاي زرواس نامزد غير رسمي نئودمكراسي با 79/66 درصد به پيروزي دست يافت. براي نخستين بار در يونان يك شهروند يهودي به عنوان شهردار انتخاب شد. در شهر «پاتراس» آقاي پلتيديس از حزب كمونيست با كسب 70 درصد آرا مجددا به عنوان شهردار سومين شهر يونان انتخاب شد. ميزان مشاركت مردم يونان در دور دوم انتخابات 41 درصد اعلام شد.

پس از شكست سنگين چپ يونان در انتخابات، چيپراس نخست‌وزير و رييس حزب ائتلاف چپ مدعي شد حزب غير از پيروزي، باخت را نيز بلد است، آنچه مهم است اينكه بعد از يك باخت بتوان مجددا بر پاي خود ايستاد. اينك تمام نيروي خود را براي جنگ جنگ‌ها كه انتخابات پارلماني باشد، بسيج خواهيم كرد. اما رييس حزب محافظه‌كار يونان مدعي شد، وظيفه تمامي كساني كه به حمايت نئودمكراسي به پيروزي رسيدند، گام برداشتن در راستاي تحقق وحدت ملي است. حزب از استقلال مالي و تقويت اختيارات مديريت محلي حمايت مي‌كند، چرا كه در راستاي تقويت رشد اقتصادي، جذب سرمايه‌گذاري و ايجاد مشاغل جديد مديريت محلي را در كنار خود مي‌خواهيم. نتيجه انتخابات محلي نشانه وقوع تغيير بزرگ سياسي در كشور است و اينك نبرد بزرگ، انتخابات پارلماني است.

در پي انتخابات شهرداري‌ها و پارلمان اروپا نخست‌وزير يونان كه آن را راي اعتماد به دولت خوانده بود، خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام در ادامه تحولات داخلي اين كشور شد و آقاي پاولوپولوس رييس‌جمهور يونان درخواست نخست‌وزير اين كشور براي منحل كردن پارلمان و برگزاري انتخابات زودهنگام طبق بند 2 ماده 41 قانون اساسي را پذيرفت. او در حالي اين خواسته را مطرح كرد كه حدود چهار ماه به پايان دوره نخست‌وزيري‌اش زمان باقي است. دولت اعلام كرده است كه انتخابات جديد در هفتم ماه جولاي (16 تيرماه) برگزار مي‌شود. اين ديدار عملا آغاز كارزار انتخابات پارلماني در اين كشور 11 ميليوني است و احزاب سياسي يونان در آمادگي كامل انتخاباتي قرار داشته و برنامه‌هاي خود را به‌طور شفاف براي راي‌دهندگان تشريح خواهند كرد. حزب حاكم كه شكست سنگين را پذيرفته، بر اين بارو است يونان امروز با كشوري كه مديريت آن را در سال 2015 تحويل گرفتيم، كاملا متفاوت است. يونان كنوني ورشكسته و كشور برنامه‌هاي نجات مالي نيست. امكان و فرصت را داريم تا يونان فردا را بسازيم و بي‌عدالتي‌هايي كه در سال‌هاي گذشته بوده را جبران كنيم. خستگي، خشم و نارضايتي مردم قابل درك است اما بايد توجه كرد آيا تلاش براي خروج از بحران ارزش فداكاري‌ها را داشته يا خير.

دولت چپگرا اگرچه رقابت را به رقيب اصلي خود واگذار كرده، اما معتقد است در اين مدت دستاوردهايي نيز داشته است كه «حل مساله نام مقدونيه و برقراري حس امنيت در مرزهاي شمالي كشور، حمايت دايمي از موضوع قبرس در برابر اقدامات تحريك‌آميز تركيه، حمايت از اقليت يوناني در آلباني به عنوان پيش‌شرط عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا، توجه كامل به حقوق اقليت‌هاي يونان، ارتقاي همكاري راهبردي يونان با كشورهاي شرق مديترانه و تضعيف موقعيت تركيه نزد جامعه بين‌المللي» مهم‌ترين آن است. نخست‌وزير مدعي است چنانچه در انتخابات آتي پيروز شود، «نظام مالياتي عادلانه، مشاغل جديد با دستمزد بهتر، مبارزه با پديده عدم پرداخت حقوق كارمندان، افزايش حقوق كارگران و كارمندان و استخدام پرسنل جديد در بخش درمان، كاهش ماليات شركت‌ها و قانوني شدن ازدواج همجنس‌گرايان» را در سرلوحه اقدامات خود قرار خواهد داد.

بي‌ترديد هر حزبي كه در انتخابات آتي پارلماني اين كشور پيروز شود، مهم‌ترين دغدغه‌اش ادامه بحران اقتصادي اين كشور خواهد بود. حزب چپگرا معتقد است در مدت چهار ماه تا زمان برگزاري انتخابات احتمال دارد خطراتي براي اقتصاد يونان داشته باشد. از آنجا كه اقتصاد كشور به وضعيت عادي بازگشته هيچ دليلي ندارد اخلال در اين مسير ايجاد شده و تمامي زحمات و فداكاري‌هاي مردم با خطر رو‌به‌رو شود.

حزب چپ كه از هم اكنون دنبال هراس از بازگشت جريان راست سنتي در اين كشور است، دايما به عواقب منفي پيروزي حزب نئودمكراسي براي اكثريت مردم هشدار مي‌دهد. وزير دارايي مدعي است بايد تدابير هدفمند براي قشر متوسط به اجرا گذاشته شود، چرا كه همان‌طور كه در تمامي كشورهاي اروپايي و غربي شاهديم مردم به نسبت گذشته هزينه بيشتري بابت مسكن، آموزش، سلامتي و بيمه خصوصي پرداخت مي‌كنند. نتيجه انتخابات پارلمان اروپا نشان داد قشر متوسط از دولت ناراضي است، چرا كه بهبود شاخص‌هاي مالي در جيب مردم محسوس نبوده است. با توجه به برنامه نوليبرال حزب نئودمكراسي، احتمال پس‌رفتگي در زمينه‌هايي چون سلامتي، بهداشت و قانون كار بسيار جدي است.

در گزارش اخير كميسيون اروپا نيز نسبت به عواقب مالي تدابير اعلام شده دولت يونان هشدار داده شده است كه دولت يونان به‌رغم اينكه با احتياط وارد دوره بعد از برنامه‌هاي نجات مالي شد اما در ماه‌هاي اخير اجراي اصلاحات كند شده و اتخاذ برخي تدابير تحقق تعهدات يونان در برابر وام‌دهندگان اروپايي را تضمين نمي‌كند. حزب پيروز انتخابات اخير يونان نيز مهم‌ترين هدف خود را «پيروزي در انتخابات آتي، تشكيل دولتي باثبات، اجراي سياست اقتصادي متفاوت، ماليات كمتر، اصلاحات سريع‌تر و مدرنيزه كردن دستگاه دولتي» معرفي كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون