• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4397 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳ تير

متهم بانك سرمايه:

آدمي داشتيم كه با كُلت آمد تا مانع ضمانتنامه‌ها شود

يازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات تعدادي از متهمان بانك سرمايه روز گذشته برگزار شد. در ابتداي جلسه دادگاه قاضي مسعودي‌مقام با اعلام رسميت جلسه دادگاه مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آيين دادرسي كيفري را به متهمان تفهيم كرد و گفت:«در جلسه قبل آقاي هادي دفاعيات خود را ارايه دادند و قرار شد در اين جلسه ادامه دفاعيات خود را مطرح كند.» به گزارش ايلنا، متهم هادي در جايگاه قرار گرفت و گفت:«هفته پيش در مورد مساله مديريت بانك صحبت كرديم و عرض كردم در جلسه‌اي كه خدمت دوستان ذخيره فرهنگيان بوديم آقاي قندالي دكتر خاني را معرفي كرده بود كه مي‌خواهم يك نكته‌اي را در مورد بانك مركزي عرض كنم.»

او ادامه داد:«يك بار كه نزد آقاي فرشاد حيدري رفته بودم به من گفت كه دكتر سيف زنگ زده و گفته كه خاني را تاييد كنيد و ما هم تاييد كرديم و بعد از چند روز سيف، خاني را مي‌بيند و مي‌گويد مگر تو به بانك سرمايه نرفته‌اي؟ در اينجا معلوم مي‌شود كه توجه سيف به منوچهر خاني بوده و اشتباها تاييد شده است. بانك مركزي به ‌طور طبيعي تقريبا 6 ماه طول مي‌كشد كه صلاحيت فردي را بررسي و تاييد كند. لذا اگر ما و هر كسي بد درآمديم، بانك مركزي تاييد كرده است و بايد مسووليت خود را در قبال افرادي كه تعيين شده است، بپذيرند.»

اين متهم در بخش ديگري از دفاعياتش گفت: «جلوي ضمانتنامه‌هاي زيادي به مبلغ ۶۰۰ ميليارد تومان را گرفتيم، برخي به قوه قضاييه رفتند و براي وصول ضمانتنامه‌هاي صوري شكايت كردند. اسامي اين شركت‌ها نگين الماس سفير، مدائن كيش، پايدار كالاي پاسارگاد، فولاد كاويان و جاويدگشت آركا بوده است كه ما مجددا شكايت كرديم. جوسازي وحشتناكي را شروع كردند. آدمي داشتيم كه با كلت آمد در اداره كه مانع ضمانتنامه‌ها شود.»

در بخش ديگري از اين جلسه قهرماني، نماينده دادستان از متهم هادي پرسيد بر شركت‌هاي زيرمجموعه بانك سرمايه از جمله شركت توسعه ساختمان چه كسي نظارت مي‌كرد؟ كه او پاسخ داد: «بانك بازرسي دارد. همچنين ما به مجرد اطلاع از معاملات اعلام كرديم كه اين معاملات باطل شود و ما ديگر بايد چه كار انجام مي‌داديم. همه اين معاملات به دستور خاني، مديرعامل بانك انجام شده است. وقتي كه خاني دزد مي‌شود ما چه كار كنيم.»

او ادامه داد:«آنچه شما براي اتهامات من نوشته‌ايد، آنچه در حد اختيار من بوده لحاظ كنيد و از فهرست اتهامات من با لحاظ ميزان اختياراتي كه داشتم، مواردي را كم كنيد. مگر بانك سرمايه چقدر ظرفيت دارد كه اين همه ضمانتنامه صوري صادر كرده است؟ مقررات در اين زمينه بايد عوض شود. همچنين نسبت به مواردي كه ما تصويب كرديم سپس فهميديم كه قبل از مصوبات ما اقداماتي به مرحله اجرا در آمده ديگر بلااثر است.» متهم هادي گفت:«آقاي خاني به من گفت، سرپرست اداره حقوقي و ثبت قراردادهاي بانك سرمايه شوم و حتي حكمي را هم در اين رابطه براي من صادر كرد اما من اين مصوبه را پاره كردم. جالب آنكه كپي آن مصوبه در دست آقاي هادي رضوي بود و من هر چقدر فكر كردم، نفهميدم اين مصوبه كه من آن را پاره كردم چطور به دست رضوي رسيده است.» او ادامه داد:«همه جا شايعه مي‌شد كه من به دنبال خيريه هستم و ديگران در حال اختلاس هستند اما 100 ميليون به ستاد ديه و 50 ميليون و يك پانزده ميليون مجموعا پرداخت شد. آبروي خيريه را نبرند چون بانك‌ها در رابطه با امور خيريه مقررات دارند و مي‌توانند طبق مقررات فعاليت كنند. بانك سرمايه پولي نداشت و اگر داشت من چند ميلياردي گرفته بودم بنابراين، اين نامه باطل است.» متهم هادي در بخش ديگري از دفاعياتش با بيان اينكه هدف ما منافع بانك سرمايه بوده است، گفت: «ما به دنبال اين بوديم كه سندي درست كنيم و احيا كنيم. وكالت ميبد به نام ماست و پشت آن تباني نبوده است. اكنون كار متوقف شده و اگر متوقف نشده بود، پتروشيمي اصفهان ريخته‌گران را هم آورده بوديم و طلب‌ها را تسويه مي‌كرديم. بنا بوده اين كار انجام ‌شود. هر چقدر با آقاي جهانباني مذاكره كرديم يك انگشتر عقيق در دست داشت و و مرتب ذكر مي‌گفت و مي‌گفت يك ملك در مشكين‌شهر به شما مي‌دهم. حداقل اين است كه پول‌هاي ريخته‌گران را مستند كرديم و آدرس اموال را داريم. قصد تخلف و تباني نبوده است.» در اين بخش از جلسه دادگاه نماينده دادستان خطاب به متهم هادي اظهار كرد:«من حقيقت‌گويي شما را تصديق كردم اما دو ايراد اساسي در كار شما وجود دارد كه شما با توجه به نبود تخصص بانكي مسووليت پذيرفتيد و مصوبه‌اي كه شما امضا كرديد، مصوبه نامعقولي است و كلي است در حالي كه بايد جزئي باشد و با اين كار زمينه نفوذ ريخته‌گران پيش آمده است و پول را خارج كرده‌اند.» قهرماني گفت:«در مورد آقاياني كه آقاي هادي اسم مي‌آورند حتما پيگيري‌هاي لازم انجام خواهد شد و با كساني كه تفنگ به كمر به بانك مي‌آمدند، برخورد جدي صورت خواهد گرفت.»

متهم هادي هم گفت:«بنده بانكي نبودم و اين موضوع درست است اما اين ايراد به من و بانك مركزي مشتركا وارد است. آيت‌الله شاهرودي جلسه‌اي با نهادهاي نظارتي داشتند كه در آن فرمودند، كاري نكنيد كه همه محافظه‌كار باشند. مي‌خواهم بگويم بين كسي كه حداكثر تلاش خود را براي منافع بانك مي‌كند و كسي كه برايش اهميتي ندارد، فرق وجود دارد. من ۵۲ سال است كه براي نظام اسلامي كار مي‌كنم.» او در ادامه خطاب به نماينده دادستان گفت:«اي كاش دو سه سال موبايل و حساب‌هاي بانكي من و همسرم را چك مي‌كرديد. بنده روزي نيست كه به كسي در بيمارستان، زنداني يا گرفتار كمك نكنم. همين پريروز يكي به من زنگ زد و گفت سرطان دارد و بايد پاي او را قطع كنند، اگر شما تلگرام و واتس‌آپ و حساب‌هاي مرا چك كنيد، متوجه مي‌شويد كه من نمي‌توانم عاملا و عامدا اقدامي انجام داده باشم و حداكثر تلاش خود را براي بانك به كار گرفتم.» متهم هادي بيان كرد:«من منكر اين نيستم كه ما خطا نكرديم. قطعا ممكن است خطا كرده باشيم اما اخلال در نظام اقتصادي براي ما جاي تعجب دارد.»

قاضي مسعودي‌مقام گفت:«مفسدان اقتصادي از امثال شما استفاده خواهند كرد. بله انسان گاهي خوش‌نام است اما عدالت اقتضا مي‌كند با تخصص وارد كارها شويد. عدم تخصص موجب بروز ترديد و حتي جرم مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون