• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4401 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۹ تير

اصلاحات قوه قضاييه به سينما هم مي‌رسد؟

سينماگران و قاضي‌القضات

محمد ايران‌دوست

 

 

چند ماهي از انتصاب حجت‌الاسلام ابراهيم رييسي بر مسند دستگاه عدليه كشور مي‌گذرد. در اين مدت كوتاه ايشان با سخناني اميدبخش ايجاد تغيير و تحول در بخش رويكرد و عملكرد قوه قضاييه را نويد دادند. همچنين حجت‌الاسلام رييسي در نشست‌هايي كه با برخي مسوولان و اقشار جامعه داشتند از چالش‌هاي بزرگ قوه قضاييه مانند حجم بالاي پرونده‌هاي قضايي، تقدم اقدامات پيشگيرانه، اطاله دادرسي‌ها، رعايت حقوق عامه، مبارزه با فساد سخن گفتند و نيز طي فراخواني در اينستاگرام اعلام كردند در انتظار نظرات راهگشا در خصوص ايجاد، اصلاح يا تكميل برخي رويه‌ها، رويكردها، دستورالعمل‌ها و آيين‌نامه‌هاي قوه قضاييه هستند. در اين راستا و با توجه به نقش مهم سينماگران در پيشرفت و توسعه كشور و كاهش ناهنجاري‌ها و چالش‌هاي آن نكات ذيل مطرح مي‌شود.

1- سينما با توجه به كاركردهايي كه در حوزه آموزشي، فرهنگ‌سازي و الگودهي دارد توانايي آن را دارد تا ماموريت‌هاي خطير دستگاه عدليه را تسهيل و تسريع كند و از چالش‌هاي رو به تزايد آن بكاهد. محصولات سينمايي قادرند با آگاه‌سازي و هشداردهي، تهديدات و بحران‌هاي حال و پيش رو در همه حوزه‌ها را با روايتي دراماتيك نمايان و متوليان جامعه را هوشيار و كارآمد كنند. اين هنر با جذابيت‌ها و تاثيرگذاري بالايي كه دارد مي‌تواند خلأها و آسيب‌هايي كه از نگاه مديران، بازرسان و رسانه‌ها مغفول واقع مي‌شود را در معرض تماشا قرار دهد و تبعات و پيامدهاي انتخاب‌ها و تصميمات متوليان و سياستگذاران امور را بر پرده سينماها عيان كند.

2- برخوردهاي قضايي آشكار و نهاني كه با برخي سينماگران در گذشته صورت گرفته خواسته يا ناخواسته بر توليدات آنان تاثير نامطلوب گذاشته و باعث شده توليد فيلم‌هاي بي‌محتوا و بعضا سخيف بر فيلم‌هاي باكيفيت و با ارزش پيشي گيرد و جنبه سرگرم‌سازي فيلم‌ها بر آموزنده بودن آنها ارجحيت يابد. همچنين صدور برخي احكام قضايي و محدوديت‌هاي سليقگي و غيرحرفه‌اي سينماگران را منزوي و خانه‌نشين كرده و موجب شده تصويري نامناسب از نظام اسلامي در سطح جهاني و محافل سينمايي پديد آيد.

3- در حال حاضر سينماگران سال‌هاست با چالش‌هاي عديده‌اي در بخش‌هاي توليد، اكران، پخش... دست‌وپنجه نرم مي‌كنند و همواره بخشي از توان و فرصت گرانبهاي آنان به جاي خلق آثار ماندگار صرف غلبه بر چالش‌ها مي‌شود. شايسته است با توجه به جايگاه و نقش بي‌بديل سينماگران در اصلاح و پيشرفت جامعه نشستي رييس قوه عدليه با آنان برگزار كند و براي برطرف كردن تنگناهاي حقوقي و قضايي سينماي ايران راهكارهاي لازم انديشيده شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون