• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4403 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۱ تير

با حضور وزير نيرو

عمليات انتقال پساب از تصفيه‌خانه فاضلاب به شركت فولاد مباركه كليد خورد

اشاره: طرح انتقال پساب از تصفيه‌خانه فاضلاب شهرستان مباركه به شركت فولاد مباركه با حضور دكتر رضا اردكانيان، وزير نيرو آغاز شد.

با اجراي اين طرح كه با سرمايه‌گذاري 70 ميليارد توماني شركت فولاد مباركه و مشاركت شركت آب و فاضلاب استان اصفهان انجام شد، سالانه حدود 16 ميليون مترمكعب پساب تصفيه شده 9 شهر اطراف مباركه به اين شركت تحويل مي‌شود. فولاد مباركه با سرمايه‌گذاري در اين طرح گام مهمي در راستاي بهداشت عمومي، حفظ محيط‌زيست و كاهش نياز آبي فولاد از زاينده‌رود برداشت. حميدرضا عظيميان، مديرعامل شركت فولاد مباركه در سخناني با اشاره به اينكه فولاد مباركه نتيجه سرمايه‌گذاري دولت در استان اصفهان است، گفت: مجتمع فولاد مباركه با سهم 50‌ درصد‌ي از توليد 24 ميليون تني فولاد كشور، دومين شركت بورسي ايران و تنها توليدكننده انواع ورق‌هاي فولادي كشور است. وي با بيان اينكه توليدكنندگان گسترده‌اي در نقاط مختلف كشور محصولات فولاد مباركه را استفاده مي‌كنند، گفت: محصولات توليدي فولاد مباركه به ‌كل كشور ارسال مي‌شود و در اين شركت با حدود 24 هزار نفر پرسنل از سنگ تا رنگ را توليد مي‌كنيم و به طور مستقيم و غيرمستقيم بيش از 350 هزار نفر در كل كشور با فولاد مباركه مرتبط هستند. عظيميان با اشاره به نقش فولاد مباركه در عرصه اقتصاد كشور تصريح كرد: ما در سال نزديك به هزار و 500 ميليارد تومان ماليات پرداخت مي‌كنيم. وي با اشاره به فعاليت مجتمع فولاد مباركه در 3 دهه اخير گفت: در اين سه دهه فعاليت ما به دليل مشكلات كم‌آبي كشور براي توليد فولاد با مشكل روبه‌رو بوده‌ايم و از سال 80 تاكنون با اصلاح روش‌ها، بازچرخاني آب و... مصرف آب را به كمترين ميزان ممكن كاهش داده‌ايم و اين درحالي است كه توليد محصولات فولادي شركت طي اين مدت چند برابر شده است. عظيميان با اشاره به راه‌هاي صرفه‌جويي آب در فولاد مباركه عنوان كرد: در راستاي صرفه‌جويي در مصرف آب انتقال پساب‌هاي 9 شهر اطراف به مباركه و تصفيه و ‌استفاده از آن را با همكار‌ي شركت آب و فاضلاب استان اصفهان در دستور كار قرار داديم كه امروز شاهد افتتاح اين طرح مهم هستيم و به قطع نقش مهمي در كاهش نياز آبي به زاينده‌رود خواهد داشت. مديرعامل فولاد مباركه با بيان اينكه استانداردهاي شركت را در مصرف آب به حداقل رسانديم، افزود: اگرچه بدون آب حيات فولاد معني ندارد ولي ما نگاه بخشي نمي‌كنيم و كنار مسوولان آب هستيم. وي ادامه داد: انتظار داريم طرح انتقال آب فولاد مباركه از محل سد چم آسمان و به وسيله لوله محقق شود تا براي دريافت ميزان آب تخصيصي با مشكلات كمتري روبه‌رو شويم. وي با بيان اينكه درحال حاضر 50 درصد اين طرح اجرا شده، اظهار اميدواري كرد كه با همكاري و همدلي مسوولان آب استان و كشور بقيه اين طرح امسال اجرا شود.

مديرعامل فولاد مباركه در ادامه سخنانش با اشاره به حمايت اين شركت از طرح‌هاي انتقال آب در استان گفت: فولاد مباركه در راستاي مسووليت‌هاي اجتماعي خود اعتباري حدود 480 ميليارد تومان براي تكميل پروژه سد كوهرنگ 3 تعهد كرده كه تاكنون 64 ميليارد تومان آن پرداخت ‌شده است. وي با بيان اينكه تونل كوهرنگ 3 از نظر اعتبار مشكلي ندارد، خاطرنشان كرد: كوهرنگ 3 مشكلي از نظر اعتبار نخواهد داشت و به محض ارسال گزارش مالي شركت آب منطقه‌اي اصفهان در اسرع وقت پرداخت مي‌شود. وي به پرداخت حدود 120 ميليارد تومان براي خسارات كم‌آبي در استان هم اشاره كرد و گفت: حداقل انتظار دولت از فولاد مباركه عدم توقف توليد است كه كاركنان و مديريت فولاد مباركه با كار جهادي خود تلاش مي‌كنند اين صنعت همچنان فعال و پويا به كار خود ادامه دهد.

اجراي 334 كيلومتر شبكه فاضلاب در شهر مباركه طي 5 سال با مشاركت فولاد مباركه

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان اصفهان نيز در اين مراسم از طرح انتقال پساب از تصفيه‌خانه فاضلاب به شركت فولاد مباركه به عنوان يكي از شگفتي‌هاي استان اصفهان براي وزارت نيرو ياد كرد و گفت: موضوع فاضلاب شهرهاي حاشيه زاينده‌رود هميشه چالش بهداشتي و زيست محيطي بوده، از سوي ديگر عدم وجود منابع دولتي براي اجراي اين پروژه‌ها را داشتيم، بر اين اساس پس از پيگيري‌هاي به عمل آمده و توجه به راهبرد سازگاري با كم‌آبي در وزارت نيرو، از سال 92 موضوع بازچرخاني و استفاده از پساب‌ها را در فولاد مباركه شروع كرديم. هاشم اميني با بيان اينكه براساس تفاهمنامه‌اي با شركت فولاد مباركه عمليات اجرايي پروژه تصفيه و بازچرخاني فاضلاب 9 شهر را در قالب قرارداد بيع متقابل شروع كرديم، اظهار داشت: بيش از 30 سال بود درحال اجراي اين پروژه‌ها بوديم، ولي با انعقاد اين قرارداد در مدت كوتاهي توانستيم پروژه‌ها را به نتيجه برسانيم. وي به حجم توليد پساب در اصفهان اشاره و اعلام كرد: درحال حاضر 172ميليون مترمكعب پساب در اصفهان توليد مي‌شود كه معادل 5 هزار و 450 ليتر در ثانيه است كه از اين ميزان پساب توليدي معادل 16 ميليون مترمكعب به شركت فولاد مباركه انتقال مي‌يابد.

سرمايه‌گذاري 1200 ميليارد ريالي فولاد مباركه براي اجراي شبكه فاضلاب مباركه و لنجان

اميني با بيان اينكه شركت فولاد مباركه با سرمايه‌گذاري در اجراي شبكه فاضلاب منطقه مباركه در قالب قرارداد بيع متقابل با آبفا اصفهان موفق به تخصيص پساب اين منطقه به اين واحد صنعتي شد، گفت: در سال 92 سرمايه‌گذاري 1200 ميليارد ريالي شركت فولاد مباركه در قالب قرارداد بيع متقابل ميان شركت آبفا اصفهان و فولاد مباركه صورت گرفت كه به موجب آن مقرر شد، قريب به 500 كيلومتر شبكه فاضلاب در شهرستان‌هاي مباركه و لنجان اجرا شود. وي با اشاره به سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در اجراي شبكه فاضلاب منطقه مباركه گفت: سرعت اجراي شبكه فاضلاب با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در منطقه مباركه 18 برابر ميانگين 19 سال گذشته بوده است.

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان ساخت: طي سال‌هاي 73 الي 92 فقط 70 كيلومتر شبكه فاضلاب در مباركه اجرا شد، درحالي كه از سال 93 تا 97 بيش از 334 كيلومتر شبكه فاضلاب در اين منطقه اجرا گرديد. وي افزود: اين پروژه به لحاظ حجمي و ريالي يكي از پروژه‌هاي بسيار مهم سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در سطح استان بوده كه به دنبال قرارداد اوليه آن اجراي حدود 220 كيلومتر شبكه فاضلاب در مباركه و 270 كيلومتر در شهرستان لنجان به انضمام احداث يك تصفيه‌خانه در شهر سده و ورنامخواست در بازه زماني 2 تا 3 سال در دستور كار قرار گرفت. وي به اجراي شبكه فاضلاب در شهرهاي ديزيچه، زيباشهر و طالخونچه پرداخت و تصريح كرد: در قرارداد اوليه بيع متقابل ميان شركت آبفا و فولاد مباركه كه در سال 92 منعقد شده بود اجراي شبكه فاضلاب شهرهاي زيباشهر، ديزيچه و طالخونچه ديده نشده بود كه با رايزني‌هاي صورت گرفته در سال 96 با حضور وزير نيرو وقت عمليات اجراي شبكه فاضلاب اين شهر‌ها نيز آغاز شد. مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان اصفهان عنوان كرد: به موجب الحاق قرارداد بيع متقابل ميان فولاد مباركه و آبفا اصفهان، اجراي 167 كيلومتر شبكه فاضلاب در شهرهاي ديزيچه و زيباشهر با سرمايه‌گذاري 559 ميليارد ريال در دستور كار قرار گرفت. مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان اصفهان در پايان خاطرنشان كرد: با بهره‌برداري از اين طرح، پساب فاضلاب در اختيار فولاد مباركه قرار مي‌گيرد و مي‌توان گفت: پساب فاضلاب به عنوان يك منبع آبي تلقي و در مصارف صنعتي استفاده مي‌شود.

مباركه با 400 كارخانه جزو شهرستان‌هاي داراي آمار بيكاري بالاست

همچنين نماينده مردم مباركه در اين مراسم با بيان اينكه شهرستان مباركه با وجود بيش از 400 كارخانه جزو بالاترين آمار بيكاري بوده، گفت: سعي شده اين آمار كاهش يابد و از مديران صنايع خواستاريم در بحث بومي‌پذيري اهميت ويژه داشته باشند. زهرا سعيدي مباركه اظهار داشت: از اولويت‌هاي ما در مجلس شوراي اسلامي از ابتدا تاكنون بحث پروژه‌هاي مرتبط با وزارت نيرو از جمله فاضلاب بوده است. نماينده مردم مباركه در مجلس با اشاره به پروژه‌هاي فاضلاب شهرستان خاطرنشان كرد: سعي شد يكي از مباحث عمده براي تكميل پروژه فاضلاب ساير شهرها و آغاز پروژه فاضلاب شهر طالخونچه اختصاص داده شود كه در دو الي سه سال پيش هم جلسه‌اي در وزارت نيرو در خصوص مشكلات برخي از پروژه‌هاي روستايي انجام شد. سعيدي با اشاره به بهره‌مند شدن بسياري از روستاها از آب شرب، عنوان كرد: مردم بعضي روستاها چندين سال از نعمت آب شرب مطلوب برخوردار نبودند، ولي اكنون از آب شرب استفاده مي‌كنند. نماينده مردم مباركه با بيان اينكه شهرستان مباركه با وجود بيش از 400 كارخانه جزو بالاترين آمار بيكاري بوده، اظهار داشت: سعي شده اين آمار كاهش يابد و از مديران صنايع خواستاريم در بحث بومي‌پذيري اهميت ويژه داشته باشند. فولاد مباركه از مجموعه‌هاي بسيار مهم در توليد و اشتغال كشور است.

تلاش مي‌كنيم فولاد مباركه دغدغه تامين آب نداشته باشد

وزير نيرو نيز در اين مراسم با تقدير از تلاش‌هاي فولاد مباركه در عرصه توليد و اقدامات زيست محيطي گفت: فولاد مباركه يكي از مجموعه‌هاي بسيار مهم در بحث توليد و اشتغال كشور است و اميدواريم بتوانيم آب مورد نياز اين صنعت را تامين كنيم. رضا اردكانيان ضمن قدرداني از دست‌اندركاران اجراي اين پروژه مهم و تاثيرگذار اظهار داشت: آب مايه حيات است و حيات هم جلوه‌هاي مختلفي دارد و خداوند بزرگ فرموده من آب را به اندازه براي شما نازل مي‌كنم. وي با بيان اينكه وضعيت اقليمي كشور خشك و نيمه خشك است، افزود: اگر از آب به نحو صحيحي استفاده كنيم به عنوان يك منبع حياتي مي‌توانيم حتي در شرايط متنوع آب و هوايي و اقليمي حيات پايدار و مستمري داشته باشيم. وزير نيرو رها نكردن پساب در طبيعت، در معرض خطر قرار ندادن بهداشت عمومي و حفظ محيط‌زيست را از فوايد استفاده از پساب فاضلاب تصفيه شده در صنعت دانست و گفت: با اين وجود با توجه به شرايطي كه داريم اين كار، ما را در آغاز مسيري قرار مي‌دهد كه معضل تامين آب را به شكل پايدار در كشور حل مي‌كند.

6.5 ميليارد متر مكعب مصرف آب شرب و بهداشتي كشور

وزير نيرو با اعلام اينكه درحال حاضر ميزان مصرف آب شرب و بهداشتي جمعيت كشور سالانه حدود 6 و نيم ميليارد مترمكعب و ميزان پساب توليدي 4.3 ميليارد مترمكعب است، گفت: پساب توليدي به شكل خام براي تغذيه سفره‌هاي زيرزميني مفيد نيست، اين درحالي است كه دانش امروز و فناوري‌هاي موجود توصيه به كيفيتي از تصفيه و رهاسازي براي تغذيه سفره‌ها يا مصارف مجاز از پساب تصفيه شده، مي‌كند. وي يكي از مطمئن‌ترين منابع براي صنايع در مناطق خشك و كم آب را پساب تصفيه شده فاضلاب عنوان كرد و افزود: از هر طريق به فكر تامين آب باشيم كه برگرفته از عدم وضعيت قطعي در تامين آب مورد نياز شرب و بهداشت است تا زماني كه جمعيت هست، مصرف شرب و بهداشت هم هست و توليد پساب مي‌كند به طور قطع حجم بالايي از پساب را خواهيم داشت و براي تامين معيشت مردم، توليد و گردش اقتصادي و توسعه كشور صنايع مي‌توانند از پساب به عنوان مهم‌ترين منبع استفاده كنند. وي ادامه داد: يكي از نمودهاي تحقق اين موضوع مجتمع عظيم فولاد مباركه است كه به درستي و هوشمندانه روي اين موضوع سرمايه‌گذاري كرده است به طوري كه با آرامش خاطر مي‌توانيم به سرمايه‌گذاري‌هاي لازم در جاهايي كه شرايط زيست محيطي اجازه مي‌دهد به توسعه صنايع و صنايع تبديلي روي بياوريم. اردكانيان با تاكيد بر اينكه تلاشي كه به عمل آمده موجب قدرداني است، گفت: وظيفه خود مي‌دانيم كه در جهت حل تنگناها و مشكلاتي كه دارند با مطالعات لازم كه از ملزومات هر امري است، مشكلات را حل كنيم به نحوي كه اين صنعت عظيم دغدغه‌اي از حيث تامين آب مورد نياز نداشته باشد. وزير نيرو با بيان اينكه استفاده از پساب تصفيه شده صرفا براي حل مشكل تامين آب نيست، گفت: رها نكردن پساب در طبيعت، در معرض خطر قرار ندادن بهداشت عمومي و حفظ محيط‌زيست از فوايد استفاده از پساب فاضلاب در صنعت است با اين وجود با توجه به شرايطي كه داريم فايده ديگري با فاصله خيلي زياد وجود دارد كه اگر توجه كنيم تازه در آغاز مسيري قرار مي‌گيريم كه معضل تامين آب صنايع را به شكل پايدار در كشور حل مي‌كند. وزير نيرو از توجه به قيمت واقعي آب به عنوان مهم‌ترين فايده استفاده از پساب فاضلاب ياد كرد و افزود: توجه به قيمت واقعي آب به اين معنا نيست كه انتظار داشته باشيم دولت يارانه بدهد و مصرف‌كننده اصلي آب يعني بخش كشاورزي در شرايطي كه الگوي كشت مناسب نيست، قيمت واقعي آب را بپردازد بلكه به اين معناست كه در مسيري قرار ‌بگيريم كه محصولات كشاورزي هم از ارزش لازم برخوردار باشند و با آب كمتر از همين مقدار بتوانيم محصول خوبي به دست آوريم. وزير نيرو با بيان اينكه امروز 1 مترمكعب آب به بخش صنعت به قيمت 800 تومان عرضه مي‌كنيم، اظهار داشت: اين درحالي است كه قيمت تمام شده پساب تصفيه شده هر مترمكعب 14 هزار تومان است. نمي‌گويم بايد آب 14 هزار توماني به صنعت بدهيم بلكه اين هزينه بابت حفظ بهداشت و محيط‌زيست پرداخت مي‌شود اما حداقل اين كمك را به ما مي‌دهد در جايي كه صنعت را با آب 800 توماني مي‌چرخانيم آيا بهره‌وري لازم را دارد و اين دغدغه را در ذهن برنامه‌ريزان كشور در بخش‌هاي مختلف ايجاد مي‌كند.

وي ادامه داد: وقتي بدانيم قيمت واقعي آب چقدر است بالاخره چاره‌اي مي‌انديشيم كه معيشت كشاورز و شرايط سخت آن لحاظ شود، يعني به جاي اينكه 10 هزار مترمكعب براي هر هكتار برنج‌كاري مصرف كنيم در برخي مناطق تا 50 هزار مترمكعب از آب براي كشت برنج استفاده مي‌شود كه اين موضوع آسيب‌پذيري ما را بالا و تاب‌آوري ما را كم مي‌كند. وزير نيرو با تصريح بر اينكه خوشبختانه مجموعه فعاليت‌ها در راستايي است كه در مسير صحيحي رو به جلو هستيم، گفت: سازوكار كميته‌هاي استاني سازگاري با كم‌آبي به اين صورت است كه به اين مسائل توجه كرده و همكاري‌هاي بين بخشي مورد توجه قرار گيرد. اردكانيان با تاكيد بر اينكه امروز لازم است هر كدام در سنگرهاي انفرادي قرار نگيريم و بدانيم مساله جمعي و مشترك است، افزود: بايد بدانيم كه كار صنعت و كشاورزي و محيط‌زيست به هم گره خورده است و ان‌شاء‌الله با حضور مديران هوشمند و حمايت دستگاه‌هاي اجرايي بيش از پيش در استفاده صحيح از آب بتوانيم بهره‌وري را در كشور بالا ببريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون