• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4403 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۱ تير

جنگنده‌هاي اسراييل غيرنظاميان را در خاك سوريه هدف قرار دادند

حمله كور

ميثم سليماني

 

 

وقتي اخبار مربوط به حملات رژيم اسراييل به خاك سوريه طي سال‌هاي اخير به شكل متداول و پراكنده منتشر مي‌شود، شايد براي بسياري اين سوال مطرح شود كه اين اقدامات با چه هدفي صورت مي‌گيرد، يا اينكه حتي اسراييلي‌ها برآوردي از موفقيت عمليات‌هاي خود در سوريه دارند يا اينكه اين حملات به شكل كور صورت مي‌گيرد؟ در پاسخ به اين سوال مي‌توان به حمله بامداد روز دوشنبه جنگنده‌هاي صهيونيستي به خاك سوريه اشاره كرد كه رسانه‌هاي دولتي اعلام كردند كه در اين حمله اسراييل افراد غير‌نظامي جان خود را از دست دادند كه طبق گزارش‌ها در بين اين افراد يك كودك نيز بوده است.

به گزارش الجزيره گفته مي‌شود كه جنگنده‌هاي اسراييلي موشك‌هايي را به سمت موقعيت‌هاي نظامي ارتش سوريه در حمص و حومه دمشق در سوريه شليك كردند كه البته بيشتر به نظر مي‌رسد در اين حملات اين غيرنظاميان بودند كه مورد هدف قرار گرفتند و علاوه بر 4 كشته 21 نفر ديگر نيز كه غيرنظامي بودند مجروح شدند.

به گفته ارتش سوريه اين حملات طبق روال گذشته از آسمان لبنان صورت گرفته است. اما سخنگوي ارتش اسراييل هيچ نظري در خصوص گزارش‌ها و اخبار مربوط به اين حمله ارايه نداد و گزارش‌ها در خصوص تلفات غيرنظاميان را نيز نه تاييد و نه تكذيب كرد. طبق گزارش ارتش سوريه سيستم دفاع هوايي سوريه توانسته تعدادي از موشك‌ها را رهگيري و آنها را منهدم كند و ميزان آسيب‌ها را نيز تا حد زيادي كاهش دهد. طبق گزارش الجزيره اسراييل طي سال‌هاي اخير صدها حمله به سوريه انجام داده است كه گفته مي‌شود هدف اين حملات بيشتر مواضع ايران و حزب‌الله در سوريه بوده است كه اسراييل آن را بزرگ‌ترين تهديد براي خود مي‌داند. اما هيچ‌گاه به‌طور رسمي مشخص نشده كه آيا حملات اسراييلي‌ها آسيب و مانعي براي عملكرد حزب‌الله و ايران در سوريه بوده است يا خير. ايران و حزب‌الله طي سال‌هاي گذشته در كنار بشار اسد از دولت قانوني اين كشور حمايت كردند و اسراييل نگران آن است كه سوريه تبديل به يكي از اصلي‌ترين مراكز ضديت با رژيم اسراييل شود. سازمان ديدبان حقوق بشر سوريه نيز به گاردين مدعي شد: اين حملات بيشتر در نزديكي مقرهاي ايران در اطراف دمشق بوده و همچنين يك مركز تحقيقاتي و يك فرودگاه نظامي در غرب شهر حمص نيز مورد هدف قرار گرفته كه گفته مي‌شود ايران و حزب‌الله در اين دو منطقه مستقر بودند. گفته مي‌شود حمله پيشين اسراييل به سوريه در روز دوازدهم ژوئن رخ داد كه بيشتر مناطق جنوبي سوريه مورد هدف قرار گرفت. اما با توجه به تلفات غيرنظامي حمله اخير و همچنين جان‌باختن يك كودك نمي‌توان اين حملات را به صورت هدفمند به مراكز نظامي دانست.

موشك سرگردان

پس از حمله اسراييل به مواضع دولت سوريه در دمشق و حمص اخباري منتشر شد مبني بر اينكه يك موشك به منطقه قبرس شمالي برخورد كرده و موجب يك آتش‌سوزي بزرگ در اين منطقه شده است. در ابتدا گمانه‌زني‌هاي متعددي در خصوص اين انفجار مطرح بود. برخي آن را موشك‌هاي اف-16 اسراييل مي‌دانستند و برخي ديگر موشك‌هاي ضد هوايي سوري؛ طبق گزارش‌ها اين موشك در اوايل صبح دوشنبه به يكي از كوهستان‌هاي منطقه قبرس برخورد كرده و باعث ريزش كوه شده است. طبق بررسي‌ها مشخص شده كه لاشه اين موشك مربوط به سامانه اس-200 سوري است كه 200 مايل دورتر در قبرس فرود آمده است. احتمالا اين موشك كه بنا بوده موشك‌هاي اسراييل را مورد هدف قرار دهد به ناگاه با عبور از هدف اصلي به هدفي اشتباهي برخورد كرده است. نيروهاي سوري از موشك‌هاي ضد هوايي براي دفاع در برابر حملات هوايي اسراييل به دمشق و حمص استفاده كردند.

طبق گزارش‌ها انفجار در ساعت يك بامداد به وقت محلي صورت گرفته است و گفته مي‌شود بخشي از تپه‌هاي منطقه آتش گرفته است. به گزارش ديلي ميل ساكنان حتي در 12 كيلومتري شهر نيكوزيا پايتخت قبرس صداي اين انفجار را شنيده‌اند. اين منطقه يكي از توريستي‌ترين مناطق قبرس به حساب مي‌آيد. وزيرخارجه قبرس نيز گفت بلافاصله پس از اتفاق، پليس و پرسنل نظامي تحقيقات خود را آغاز كرده است. او تصريح كرد كه اين اتفاق بر اثر تصادف بوده است كه در پاسخ به حملات صورت گرفته از سوي اسراييل اين موشك شليك شده است. طبق بررسي‌هاي اوليه روي اين موشك نشان مي‌دهد اين موشك مشابه يك موشك ديگر است كه در ماه جولاي 2018 در قاضي انتپ تركيه سقوط كرد. سامانه اس-200 يكي از سامانه‌هاي هوايي قديمي به حساب مي‌آيد كه براي اولين‌بار در دهه 1960 در شوروي سابق رونمايي شد و داراي يك موشك سطح به هواست كه به گفته تحليلگران مي‌تواند تا 250 مايل برد داشته باشد. در حال حاضر دو سامانه پيشرفته‌تر از آن نيز وجود دارد كه اس-300 و اس-400 نام دارد كه روسيه آنها را اكنون در سوريه مستقر كرده اما روس‌ها از آن در برابر حملات اسراييل استفاده نمي‌كنند و كماكان سوريه از سامانه قديمي خود براي مقابله با اين حملات استفاده مي‌كند. بر اساس ارزيابي‌هاي اوليه اين موشك دقيقا با سامانه اس-200 روسيه SA-5 كه در سيستم ناتو قرار دارد مطابقت مي‌كند. شايد بررسي بيشتر علايم باقي مانده از اين موشك مي‌تواند حقايق بيشتري را روشن كند. تحليلگران نظامي قبرس بر اين باورند كه اين موشك متعلق به ‌ سامانه اس- 200 روسي است.

 


افتتاح تونل غيرقانوني

در حالي كه بامداد روز دوشنبه جنگنده‌هاي اسراييلي به سوريه حمله كردند اما يك موضوع زير سايه اين اتفاق قرار گرفت و آن افتتاح تونلي غيرقانوني در بيت المقدس شرقي بود. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه عبري زبان «هاآرتص»، پس از اينكه مقامات اسراييلي اعلام كردند كه تونل حفر شده در شهر قدس را با حضور مسوولان برجسته امريكايي افتتاح خواهند كرد، ديويد فريدمن، سفير امريكا در تل‌آويو در كليپ ويديويي در افتتاح اين تونل در قدس اشغالي رويت شد. او در اين نوار ويديويي با يك چكش در حال زدن به ديواري براي گشودن اين تونل است. به نوشته اين روزنامه، جمعيت شهرك‌سازي «العاد» كه در راستاي يهودي‌سازي شهرك قديمي قدس و اطراف آن تلاش مي‌كند اين مراسم را سازماندهي كرده است. رسانه‌هاي اسراييلي اعلام كردند كه اين تونل يهودي از «بركه سلوان» تا ديوار «البراق» امتداد مي‌يابد و هدف اين اشغالگران اين است كه از طريق اين تونل مسير كوتاهي براي افراط‌گرايان يهودي براي انجام فرايض ديني‌شان در صحن‌هاي مسجدالاقصي ايجاد كنند. روزنامه هاآرتص پيش‌تر نوشته بود كه ديويد فريدمن و جيسون گرينبلات، فرستاده دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا به خاورميانه قصد دارند كه در مراسم افتتاح «جاده زائران» كه در واقع به عنوان بخشي از طرح يهودي‌سازي شهرك قديمي قدس اشغالي و اطراف آن است، شركت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون