• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4403 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۱ تير

خبر

نگراني از آغاز درگيري‌هاي فرقه‌اي در لبنان

ميشل عون، رييس‌جمهوري لبنان به دنبال سوءقصد نافرجام به جان صالح الغريب، وزير مشاور در امور آوارگان اين كشور دستور داد جلسه شوراي عالي دفاع لبنان در كاخ رياست‌جمهوري در بعبدا برگزار شود. به گزارش ايسنا، ميشل عون همچنين تماس‌هايي را با مقامات لبنان انجام داده و خواستار كنترل اوضاع شد. او در عين حال از ارتش و دستگاه‌هاي امنيتي لبنان خواست تا اقدامات لازم را براي كنترل اوضاع اتخاذ كنند. از سوي ديگر سعد حريري، نخست‌وزير لبنان نيز با جبران باسيل، وزير خارجه و مسوولان حزب سوسيال ترقي‌خواه، حزب دموكراتيك لبنان و عماد عثمان، مدير كل نيروهاي امنيت داخلي و مدير اطلاعات ارتش گفت‌وگو كرد. شامگاه گذشته كاروان حامل صالح الغريب در منطقه جبل لبنان هدف تيراندازي افراد ناشناس قرار گرفت و 3 تن از محافظان او زخمي شدند؛ دو تن از محافظان اين وزير لبناني ساعتي بعد در اثر شدت جراحات جان خود را از دست دادند. اين درحالي است كه منابعي در حزب سوسيال ترقي‌خواه به رياست وليد جنبلاط اعلام كردند كه در جريان تلاش برخي جوان‌ها براي برداشتن تايرهاي شعله‌ور در منطقه «الشحار» كاروان صالح الغريب به اين محل وارد شد و در نتيجه عناصر همراه وزير شروع به شليك گلوله كردند. اين اتفاق زماني رخ داده كه منطقه مذكور به دنبال سفر احتمالي جبران باسيل به اين منطقه شاهد اعتراضات مخالفان او به ويژه حزب سوسيال ترقي‌خواه است به طوري كه حاميان اين حزب در اعتراض به سفر باسيل اقدام به بستن برخي از راه‌ها در اين منطقه كردند. البير سرحان، وزير دادگستري لبنان نيز تمامي طرف‌ها را به خويشتن‌داري فراخواند. در همين راستا شيخ نعيم حسن، رهبر معنوي دروزي‌هاي لبنان هم گفت كه در اين باره تماس‌هايي را با ميشل عون، نبيه بري رييس پارلمان لبنان و مقامات دروز داشته و آنها براي جلوگيري از خونريزي اقدام خواهند كرد. جبران باسيل براي ديدار با رهبر معنوي دروزي‌هاي لبنان و سفر به منطقه «كفرمتي» آماده مي‌شد اما پس از شكل‌گيري تنش در اين منطقه تصميم به لغو اين سفر گرفت. الغريب نيز به او ملحق شد و همگي تصميم به لغو اين سفر گرفتند و در لحظه‌اي كه الغريب در حال ترك منطقه بود به سمت كاروان وي شليك شد.

از سرگيري قريب‌الوقوع مذاكرات امريكا و كره شمالي

وزير خارجه امريكا گفت، انتظار دارد گفت‌وگو با كره شمالي بر سر برنامه تسليحات اتمي از اواسط ماه جاري ميلادي از سر گرفته شود. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري يونهاپ، اين اظهارات از سوي مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا پس از ديدار تاريخي ميان دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا و كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي در مرز دو كره مطرح شد. پمپئو به خبرنگاران در پايگاه نيروي هوايي اوسان در كره جنوبي گفت: از سرگيري گفت‌وگوها بين امريكا و كره شمالي در ژوييه و احتمالا ظرف دو يا سه هفته آتي صورت مي‌گيرد اما هنوز محل برگزاري آن مشخص نشده است. گروه‌هايي براي برگزاري اين نشست گردهم مي‌آيند و كار شروع مي‌شود. آنها به تبادل ايده‌ها مي‌پردازند. وزير خارجه امريكا همچنين گفت درباره بازگشت به ميز مذاكرات با كره شمالي هيجان دارد و ادامه داد: فكر مي‌كنيم كه ما يك نقطه پرش براي گفت‌وگوها داريم. من به حرف‌هاي كيم جونگ اون گوش داده‌ام. تيم مذاكره‌كننده امريكا به رياست استيون بيگون، فرستاده ويژه امريكا در امور كره شمالي خواهد بود و كره شمالي نيز مقام‌هاي ارشدي از وزارت خارجه را در اين مذاكرات وارد مي‌كند. من اطلاع دقيقي از وزارت خارجه كره شمالي ندارم كه چه كسي را مدنظر دارد اما احتمال دارد كه يكي، دو نفر از مقام‌هاي اين وزارتخانه در اين مذاكره حضور داشته باشند. پمپئو گفت كه تحريم‌ها عليه كره شمالي به قوت خود باقي است.

اعتراض شديد به فاميل‌بازي رييس‌جمهور امريكا

حضور نمايشي ايوانكا دختر دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا در نشست روزهاي شنبه و يكشنبه گروه ۲۰ در اوزاكاي ژاپن همچنين در منطقه غيرنظامي ميان دو كره به همراه پدرش موجب اعتراضات و انتشار تصاوير كنايه‌آميزي در فضاي مجازي با هشتگ #ايوانكاي- ناخواسته شده است. به گزارش ايرنا در پي انتشار تصاوير ملاقات نامتناسبي كه ايوانكا در آن ظاهرا تلاش مي‌كرد با سران چند كشور جهان وارد بحث و گفت‌وگو شود، تصاوير فتوشاپي از دختر رييس‌جمهوري ايالات متحده و مشاور ارشد او در لحظات جالب و برجسته تاريخي از هنگام امضاي اعلاميه استقلال ايالات متحده گرفته تا تسليم شدن ژاپن در پايان جنگ دوم جهاني در فضاي مجازي پخش شد. توفان توييت‌هاي ايوانكاي- ناخواسته پس از درخواست ارين ريان، روزنامه‌نگار امريكايي آغاز شد كه در يك توييت ايوانكا را كه قبلا صاحب كسب وكاري در دنياي مد بوده است در كنفرانس صلح يالتا در كنار چرچيل، روزولت و استالين به تصوير كشيده بود. ايوانكا در يك توييت ديگر به همراه مارتين لوتركينگ، رهبر سياهپوستان امريكا به تصوير كشيده شده همچنين تصاوير او در كنار كالين كپرنيك هنگام اداي احترام به سرود ملي در مراسم عروسي شاهزاده هري، نوه ملكه انگليس و در اتاق وضعيت كاخ سفيد واشنگتن هنگام دستگير شدن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده قرار داده شده است. ترامپ ماه آوريل تاييد كرده ‌بود كه در نظر داشته ايوانكا را نامزد رياست بانك جهاني كند همچنين گفت كه به نظرش ايوانكا سفير بسيار خوبي براي امريكا در سازمان ملل متحد خواهد بود. الكساندريا اوكازيو كورتز، نماينده دموكرات كنگره امريكا از نيويورك با انتقاد شديد از تصاوير ويديويي از تلاش ايوانكا براي پيوستن به جمع و ورود در گفت‌وگوهاي سران جهان شامل ترزا مي ‌نخست‌وزير انگليس، امانوئل ماكرون رييس‌جمهوري فرانسه، جاستين ترودو نخست‌وزير كانادا و كريستين لاگارد رييس صندوق بين‌المللي پول گفت: اين اقدام به جايگاه ديپلماتيك ما آسيب مي‌زند. او افزود:«ممكن است براي بعضي تكان‌دهنده باشد اما دختر كسي بودن باعث صلاحيت شغلي نمي‌شود. اين به جايگاه ديپلماتيك ما لطمه مي‌زند.» او همچنين نوشت: ترامپ بايد يك ديپلمات صاحب صلاحيت را با خود به اين اجلاس مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون