• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4403 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۱ تير

آقايان صداوسيما مسووليت‌پذير باشند

مرگ هنرهاي نمايشي در رسانه ملي

بابك احمدي

 

 

دو تن از مديران صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران در قالب اظهارنظرهايي جداگانه نسبت به ضرورت فعال‌سازي مجدد توليدات مرتبط با هنرهاي نمايشي اشاره كرده‌اند. در اظهارنظر نخست، حميد شاه‌آبادي معاون صداي رسانه ملي، در جلسه معارفه مديركل جديد هنرهاي نمايشي راديو و مدير راديو نمايش به نقش راهبردي و اهميت فعاليت‌هاي نمايشي در اين رسانه اشاره كرد. او كه تا همين چند سال قبل در مقام معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مشغول فعاليت بود، شناخت مناسبي از ظرفيت‌هاي هنرمندان عرصه هنرهاي نمايشي كسب كرده و حالا به درستي انتظار دارد: «راديو براساس ژانر نمايش شناخته شود.» شاه‌آبادي بر همين اساس گفته است: «مي‌توان با استفاده از تكنيك ورود
هر چه بيشتر نمايش به داخل شبكه‌ها و همچنين افزايش توليد با كيفيت نمايش‌هاي راديويي اقدامات لازم را انجام داد.» رويكردي كه متاسفانه در دوران مديركل تازه بازنشسته مركز هنرهاي نمايشي راديو تا حد زيادي به بوته فراموشي سپرده شد و راديو نمايش به عنوان يكي از شبكه‌هاي پرطرفدار راديو كه الزاما مخاطبان فعال -پيامكي- ندارد، كاهش شديد توليد راديوتئاتر را تجربه كرد. گرچه مي‌توان و بايد اين نقد را نيز به صحبت‌هاي معاونت سيما وارد دانست كه چرا تا امروز در زمينه تعداد نمايش‌هاي توليد شده و كيفيت آثار سنجش دقيقي صورت نگرفته كه رسانه‌ها امكان تحليل دقيق داشته باشند. اما رصد آثار نمايشي راديو از سوي خبرنگاران و فعالان عرصه هنرهاي نمايشي مويد ضعف شديد ساختاري، اجرايي و محتوايي نمايش‌هاي توليد شده در راديو ظرف چند سال اخير است.

در دومين اظهارنظر، مسعود معيني‌پور مدير شبكه چهار سيما در پاسخ به خبرگزاري تسنيم مبني بر اينكه «چرا تله‌تئاتر تلويزيوني ساخته نمي‌شود يا بستر ساخت آن براي تئاترهاي قديمي يا به قولي سازندگان تله‌تئاتر تلويزيوني فراهم نمي‌شود» مي‌گويد: «ما هم اين دغدغه را داريم و دنبال ساخت تله‌تئاتر هستيم و اصلا پيش از اين هم كنداكتور شبكه چهار به توليد تله‌فيلم‌ها و تله‌تئاتر معروف بود.» اشاره معيني‌پور به دوران اوج فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري شبكه چهارم سيما نيز صحيح است اما يك پرسش، ظرف يك دهه گذشته چه اتفاقي افتاد كه صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران چه در حوزه «صدا» و چه در حوزه «سيما» به ضعف شديد در حوزه توليدات نمايشي دچار شد؟ بخشي از پاسخ را بايد در اظهارات چندي قبل حميد ابراهيمي، مدير گروه ادب و هنر شبكه چهار جست‌وجو كنيم؛ «دوستان تئاتري مي‌توانند در تلويزيون نيز تله‌تئاتر كار كرده و اگر متن جديدي دارند به شبكه ارسال كنند اما در عين حال هنوز هيچ بودجه‌اي براي توليد تله‌تئاترها تعيين نشده و برآوردها همان‌طور باقي مانده است.» بله دوستان! رسانه ملي يك‌جا بايد متوجه شود كه رويكردهاي فرهنگي بعضا ايجاب مي‌كند استارت‌آپ‌ها و جريان‌هاي صاحب سرمايه كه امروز در تلويزيون ميدان‌دار شده‌اند از ماجرا دور بماند. به اين ترتيب بايد پرسيد سازمان چه وقت قصد دارد بودجه‌اي در جهت حمايت از توليد آثار نمايشي صرف كند؟ تا آن روز فعلا با مرگ هنرهاي نمايشي در رسانه ملي مواجه هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون