• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4404 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۲ تير

در بازار نقل ‌و انتقالات فوتبال قاره سبز چه‌ خبر است؟

گرم‌ترين تابستان اروپا در پيش است

در يكي از داغ‌ترين تابستان‌هاي اروپا در دهه‌هاي اخير، بازار نقل و انتقالات فوتبال هم گرمايي فوق‌العاده داشته است. تيم‌هاي بزرگ با اهدافي مشخص وارد بازار شدند و شاهد چالش بزرگي بين باشگاه‌هاي بزرگ اروپايي با يكديگر نبوده‌ايم. اغلب باشگاه‌ها خريدهاي اصلي‌شان را خيلي زود انجام داده‌اند و مانند تابستان‌هاي گذشته، كارشان را به روز آخر نينداخته‌اند. شايد تنها باشگاهي كه بزرگ‌ترين خريدهايش را هنوز به سرانجام نرسانده است، بارسلونا باشد. در ادامه نگاهي كلي خواهيم داشت به نقل و انتقالات فوتبال در ليگ‌هاي برتر اروپايي.

 

اسپانيا؛ همچنان مقصد بزرگان

تيم‌هاي برتر اسپانيا همچنان در بازار حرف اول را مي‌زنند و هر سه غول لاليگا تابستان هيجان‌انگيزي را پشت سر مي‌گذارند. انقلاب تابستاني زيدان در رئال مادريد با خريد بازيكناني گمنام شروع شد و با قطعي كردن انتقال ادن آزار از چلسي به اوج خود رسيد. مادريد با توجه به عملكرد فصل گذشته، خروجي‌ها و ورودي‌هاي زيادي دارد و تيم رئال در سال بعد، تيمي دگرگون شده خواهد بود. البته مشكل اصلي مادريدي‌ها در جذب بازيكن نيست. آنها به راحتي اكثر گزينه‌هاي مدنظرشان را جذب كرده‌اند و طي هفته‌هاي آتي از بين پوگبا و اريكسن يكي به برنابئو خواهد آمد. اما اين تيم نياز دارد تا حداقل 5 بازيكن خود را بفروشد. اين معضل باعث شده تا خريدهاي جديد تيم مثل ادن آزار با پيراهن بدون شماره معرفي شوند. بازيكناني مثل لوكاس واسكس، ماريانو دياز، وايخو، كيلور ناواس و البته گرت بيل خروجي‌هاي احتمالي رئال هستند. كواچيچ و خامس رودريگس بازيكنان قرضي رئال در ديگر تيم‌ها هستند كه اولي با چلسي قراردادي قطعي بست و دومي در مسير ناپولي است.

در بارسلون، اوضاع كمي پيچيده‌تر و هيجان‌انگيزتر است. اين تيم در سه فصل اخير بيش از پانصد ميليون يورو از فروش بازيكن درآمد داشته و دستش براي خريدهاي نجومي باز است. اهداف بارسا در اين تابستان بسيار بزرگ هستند و به احتمال فراوان شاهد كهكشاني‌ترين بارساي تاريخ خواهيم بود. حضور آنتوان گريزمن در بارسا تقريبا قطعي شده و امضاهاي نهايي مانده است. اما سورپرايز بزرگ‌تر مديران اين تيم، بازگرداندن نيمار به نيوكمپ است. ستاره برزيلي از اوضاعش در پاريس راضي نيست و مي‌خواهد هر چه سريع‌تر به تيمي كه براي قهرماني ليگ قهرمانان مي‌جنگد، بپيوندد. اتلتيكو مادريد شاه‌ماهي جوان نقل و انتقالات اين فصل را مال خود كرده است. ژائو فليكس 19 ساله با انتقال 126 ميليون يورويي به جمع روخي‌بلانكوس پيوست تا اين تيم ركورد گران‌ترين خريد تاريخش متعلق به يك ستاره تين‌ايجر باشد.

 

سري‌آ؛ در خدمت مربي‌ها

در تيم‌هاي ايتاليايي بيش از اينكه مربي تصميم‌گير نقل‌وانتقالات باشد، مديران ورزشي هستند كه بازيكنان را جذب مي‌كنند و مربي‌ها افرادي هستند كه بايد از اين مهره‌ها به نحو احسن استفاده كنند. اما اين فرمول در حال تغيير است. اينتر و ناپولي، كاملا به خواست سرمربي‌هاي‌شان با بازيكنان وارد مذاكره مي‌شوند. اين موضوع براي فوتبال ايتاليا مي‌تواند يك تغيير مثبت باشد. حضور مربيان بزرگ كه در تيم‌هاي ليگ برتري «منيجر» بوده‌اند، اين امكان را به ايتاليايي‌ها داده تا با اين شيوه كار كنند. در فوتبال انگليس، مربي‌ها اغلب به جاي «سرمربي»، «مدير» خطاب مي‌شوند و علاوه بر مسائل فني، بر جذب بازيكنان و سياست‌هاي كلان باشگاه هم سيطره دارند. تجارب گرانبهاي كونته، ساري و آنچلوتي در ليگ برتر انگليس مي‌تواند به ساختار فوتبال ايتاليا كمك شاياني كند.

يوونتوس حضوري فعال در بازار دارد و تاكنون آدرين رابيو، پلگريني، آرون رمزي و مارتين كاسرس را جذب كرده است. ناپولي در آستانه عقد قرارداد با خامس رودريگس است و اينترميلان با گودين لاتسارو قرارداد امضا كرده است. كونته علاقه شديدي به لوكاكو دارد، اما مديران منچستر حاضر به فروش او با قيمت پيشنهادي نراتزوي نيستند. گزينه جانشين افعي‌ها، ادين ژكو مهاجم تيم آ.اس رم است. معضل اصلي اين تيم البته فروش بازيكناني مثل ايكاردي و ناينگولان است كه كونته اعتقادي به آنها ندارد. آث‌ميلان هم به خاطر مشكلات مالي فعلا در بازار حضوري چشمگير ندارد و بايد ديد در نهايت موفق مي‌شود لوكا مودريچ، صاحب فعلي توپ طلاي فوتبال را جذب كند يا خير. آ.اس رم به دنبال خريد ايگواين از يوونتوس است.

 

ليگ برتر؛ تلاش براي ثبات

عملكرد بسيار خوب تيم‌هاي انگليسي در ليگ قهرمانان سال گذشته و رقابت شانه به شانه و ركوردشكن ليورپول و سيتي در ليگ برتر به خوبي نشان مي‌دهد كه اوضاع تيم‌هاي بزرگ اين ليگ مساعد است. همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد، اولويت اصلي اين تيم‌ها حفظ ستاره‌هاي‌شان است. مشكلي كه سال‌هاي گذشته انگليسي‌ها را بسيار آزار مي‌داد و بهترين بازيكنان اين ليگ، به تيم‌هاي بزرگ‌تر اسپانيايي كه شانس بيشتري براي قهرماني ليگ قهرمانان داشتند، مي‌پيوستند. با افزايش درآمد تيم‌هاي انگليسي از حق پخش تلويزيوني، حالا خريد بازيكن از آنها از هميشه سخت‌تر شده است. بازار در انگليس آرام است. منچستريونايتد به ‌شدت براي حفظ ستاره‌هاي تيم تلاش مي‌كند. پوگبا در رسانه‌ها اعلام كرده مي‌خواهد از يونايتد برود و لوكاكو به درهاي خروج بسيار نزديك است. خريد آرون ون‌بيساكا، بهترين حركت شياطين سرخ در اين تابستان بود. او دفاع راست كريستال پالاس بود كه سال گذشته عملكردي بي‌نظير از خودش به نمايش گذاشت. يونايتد به دنبال هري مگواير است و براي جذب او به لسترسيتي 70 ميليون پوند پيشنهاد داده است. آرسنال به دنبال ويلفرد زاهاست و اختلاف بر سر رقم انتقال است. كريستال 80 ميليون يورو مي‌خواهد و آرسنال مي‌گويد 40 ميليون يورو مي‌دهيم. چلسي محروم، يكي از دو بازيكني كه مي‌توانست جذب كند را جذب كرد. شيرهاي لندني متئو كواچيچ را از رئال مادريد خريدند، اما گونسالو ايگواين را به يوونتوس پس دادند.

 

بوندس‌ليگا؛ خارج از مدار اصلي

مانند سال‌هاي گذشته فوتبال آلمان تابستاني آرام و بدون ركوردشكني را پشت سر مي‌گذارد. البته در لايه‌هاي بعدي، اصلا اين‌گونه نيست و استعدادهاي بزرگي در حال جابه‌جا شدن بين تيم‌هاي اين ليگ هستند. پرسروصداترين خريد اين فصل بازگشت متس هوملس از بايرن به دورتموند است. زردهاي وست‌فالن متئو موري را هم از بارسلونا به خدمت گرفته‌اند. بايرن با وجود اينكه اين فصل هم شانسي براي حضور در مراحل پاياني ليگ قهرمانان پيدا نكرد، به دنبال خريد نجومي نيست و قصد ندارد سياست‌هاي خودش را تغيير بدهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون