• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4408 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۷ تير

يادداشت‌هاي افشا شده سفير بريتانيا در امريكا

شكاف در كاخ سفيد بيداد مي‌كند

ميثم سليماني| روز گذشته افشاي بخشي از مكاتبات سفير بريتانيا در امريكا با وزارت خارجه اين كشور در خصوص دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده سروصداي زيادي را در محافل مختلف و رسانه‌هاي دنيا ايجاد كرد. مكاتباتي كه نشان مي‌داد اصلا رويكرد سفير بريتانيا در امريكا نسبت به دولت كنوني نه تنها مثبت نيست بلكه كاملا نااميد‌كننده است. اصلي‌ترين جمله‌اي كه از كيم داروش، سفير بريتانيا در امريكا منتشر شد اين است كه ترامپ نادان است. او كه اين مكاتبات را به شكل محرمانه به وزارت خارجه بريتانيا ارسال مي‌كرد، گفته است كه رييس‌جمهور ناكارآمد است و با يك رسوايي دوره او به پايان مي‌رسد. سفير بريتانيا در واشنگتن، دونالد ترامپ را فردي بي‌رحم، نامطمئن و بي‌كفايت خوانده بود. گفته مي‌شود كه اين يادداشت‌ها به شكل سريالي به دفتر نخست‌وزيري نيز ارسال شده است. اين اسناد كه به دست نشريه ديلي‌ميل رسيده است ابعاد جديد از ديدگاه و تفكر سفير بريتانيا نسبت به امريكاي ترامپ ارايه مي‌دهد. به نوشته كيم داروش كه يكي از ديپلمات‌هاي بلندپايه بريتانيا محسوب مي‌شود براي ارسال‌ يادداشت‌هاي خود از كدهاي مخفي و مختصر استفاده مي‌كرده و تنها ترامپ را تشريح مي‌كرده است و او به لندن هشدار داده است كه كاخ سفيد به ‌شدت ناكارآمد است و ممكن است كه زندگي حرفه‌اي رييس‌جمهور با يك رسوايي به پايان برسد. در حال حاضر بسياري نگران هستند كه ممكن است انتشار اين گزارش و يادداشت‌ها روابط ويژه بريتانيا با امريكا را با چالش مواجه كند. او در گزارشي مستقيم از كاخ سفيد به نقل از منابع معتبر به يك درگيري اشاره دارد كه درگيري‌ها و هرج و مرج‌هاي جدي را در كاخ سفيد تاييد مي‌كند.

او هشدار مي‌دهد كه به نظر مي‌رسد ترامپ به نحوي با روس‌ها برخورد مي‌كند كه به آنها بدهكار است. او عنوان مي‌كند اقدامات رييس‌جمهور مي‌تواند سيستم تجارت جهاني را با مخاطره روبه‌رو كند. او اشاره مي‌كند رفتارهاي ترامپ مي‌تواند به يك رسوايي بزرگ و سقوط منجر شود.

اما نكته مهم ديگر اين اسناد مربوط به ساختار كاخ سفيد بود. او مي‌نويسد ما اعتقادي نداريم كه اين دولت مي‌تواند در مسير طبيعي شدن قدم بردارد. اختلال عملكرد و غيرقابل پيش‌بيني بودن آن ابتكارات را محدود مي‌كند. او همچنين عنوان كرد كه كاخ سفيد ترامپ صلاحيت اداره امور را ندارد.

با اين حال او اشاره‌اي به توانايي‌هاي دونالد ترامپ مي‌كند كه با وجود همه مشكلات و رسوايي‌هايي كه پيش روي او وجود دارد اما ممكن است به مانند آرنولد شوارتزينگر در قسمت آخر ترميناتور از دل آتش بيرون‌ آيد. كه مي‌توان آن را اشاره به پيروزي ترامپ در دور دوم انتخابات سراسري امريكا در سال 2020 دانست. او به سياستمداران ارشد در لندن هشدار مي‌دهد كه نگذاريد چنين اتفاقي رخ دهد. سركيم پس از سفر دونالد ترامپ به بريتانيا كه اين كشور به شكل خيره‌كننده‌اي از او و همراهان در كاخ باكينگهام ميزباني كرد و بنا شد تا يك قرارداد تجارت آزاد ميان دو طرف به امضا برسد، در يادداشتي مي‌نويسد: در حالي كه ترامپ و تيم او به شكل خيره‌كننده‌اي در انگليس با استقبال مواجه شدند، ترامپ پس از بازگشت مي‌گويد اين نتيجه شعار امريكا اول است. داروش از سال 2017 تاكنون در يادداشت‌هاي خود سياست همه‌چيز را در خصوص سياست‌هاي ترامپ در خاورميانه و برنامه‌هاي او براي انتخابات2020 را پوشش داده است. او در يك گزارش خود در خصوص يكي از اجتماعات ترامپ مي‌گويد، بهترين مسير براي ترامپ براي ورود به كاخ سفيد در دوره دوم تنها تكيه بر سفيد پوستان دانست و به احتمال زياد اگر ترامپ قصد راي آوري دارد همه آنها سفيدپوست خواهند بود. گفته مي‌شود كه در ماه ژوئن جلسه‌اي در شوراي امنيت ملي بريتانيا براي بررسي روابط دوجانبه با ايالات متحده برگزار مي‌شود و به نظر مي‌رسد كه مقامات يك تصوير مبهم و سبك رهبري آشفته از او را دارند. اما در تاريخ 22 ژوئن2017 داروش در نامه‌اي به مشاور امنيت ملي دولت شرايط را توضيح مي‌دهد نامه‌اي كه پيش از جلسه به وي ارسال مي‌شود او به‌شدت از تصوير مبهم از سبك رهبري ترامپ مي‌گويد و گزارش رسانه‌ها را از هرج و مرج در داخل كاخ سفيد تاييد مي‌كند و او مي‌گويد به اخبار جعلي كه از سوي ترامپ رد مي‌شود، بيشتر اعتقاد دارد.

همچنين برخي از اين پيام‌ها شامل تلگراف‌هاي ديپلماتيك است كه تحت عنوان «DipTel» شناخته مي‌شود كه به صورت روزانه به وزارت خارجه و دفتر نخست‌وزيري در مورد تصميم‌گيري‌ها در حوزه سياست خارجي امريكا ارايه مي‌شود. در يكي از حساس‌ترين اين پيام‌ها كه مربوط به ايران است، به موضوع جلوگيري و مقابله با برنامه تسليحات هسته‌اي ايران و همچنين از آشفتگي در تيم رياست‌جمهوري پس از حادثه تانكرهاي نفتي در تنگه هرمز اشاره مي‌كند. در يادداشتي كه روز 22 ژوئن فرستاده شده اشاره مي‌كند كه سياست امريكا در قبال ايران غيرواقع‌بينانه و آشفته است. او مي‌گويد: بعيد به نظر مي‌رسد سياست امريكا در مورد ايران به زودي در چارچوب هماهنگ قرار گيرد چرا كه يك شكاف عميق در دولت بر سر ايران وجود دارد. او همچنين در پيام‌هاي خود در خصوص ادعاي ترامپ مبني بر لغو حمله به ايران به دليل تلفات 150 نفر ايراني را مورد ترديد قرار داد.

با اين حال وزارت خارجه بريتانيا سعي كرده صحبتي از صحت يا رد اين يادداشت‌ها نكند. اما يكي از سخنگو‌هاي وزارت خارجه بريتانيا گفت: مردم بريتانيا انتظار دارند كه سفراي ما ارزيابي درست و بدون نقصي از سياست كشورهايي كه در آن حضور دارند، ارايه دهند. وي تاكيد كرد كه ديدگاه سفرا لزوما نظر وزير يا كل دولت نيست. او تاكيد كرد كه تيم ما در واشنگتن روابط بسيار خوبي با كاخ سفيد دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون