• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4409 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۸ تير

جهانگيري در دانشگاه الزهرا:

سليقه‌اي و سياسي كردن مسائل دانشگاه ضرر است

زنان در برخي حوزه‌ها از مردان سبقت گرفته‌اند

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري روز گذشته به دانشگاه الزهرا رفت تا در نشست يك روزه روساي دانشگاه‌ها و موسسات آموزشي و پژوهشي كشور شركت كند. هر چند صحبت‌هاي جهانگيري به دليل حضور در يك دانشگاه‌ زنانه كمي‌ رنگ و بوي برابري جنسيتي به خود گرفت و با تاكيد بر اين موضوع شروع شد اما اين صحبت‌ها به همين مساله ختم نشد و او با اشاره به اهميت نقش زنان و دانشگاه الزهرا در تربيت قشر تحصيلكرده گفت: دانشگاه الزهرا مختص به زنان است و بايد شرايطي داشته باشد كه از نظر امكانات ساختماني آزمايشگاهي و ساير ملزومات دانشگاهي در جايگاه برتري باشد. خوشبختانه در سال‌هاي اخير دختران و زنان ما در ميادين مختلف خوش درخشيدند. معاون اول رييس‌جمهور تاكيد كرد: امروز خانم‌هايي كه مسووليت قبول كردند، توانستند نمره قابل ‌قبولي بگيرند، اين يعني اگر فرصت برابر براي زنان وجود داشته باشد، آنها ظرفيت‌هاي خوبي دارند و شاهد هستيم در برخي از حوزه‌ها از مردان نيز سبقت گرفتند. در جلسه هيات دولت، آقاي غلامي اعلام كردند كه ۵۸ درصد داوطلبان كنكور دختران هستند كه اين نشانگر حضور جدي زنان در مسائل اجرايي، علمي و مديريتي كشور است.

جهانگيري در بخشي ديگر از سخنانش گفت: امريكايي‌ها از برجام خارج شدند، كشورهاي اروپايي، آژانس، شوراي امنيت هنگامي كه برجام تاييد شد، گفتند اين يك الگوي مناسب براي حل بحران‌هاي جهان است اما امريكايي‌ها نگذاشتند كه در دوران برجام و چه زماني كه از آن خارج شدند، مردم ايران از مزاياي آن بهره‌مند شوند. قبل از خروج هر روز تهديد مي‌كردند كه دوره بعد را تمديد نمي‌كنيم تا فضاي ناامن بين‌المللي عليه ايران ايجاد كنند و سرانجام در ارديبهشت سال گذشته رسما خارج شدند. وي با مقايسه تحريم‌هاي امروز امريكا با دوره‌هاي قبل گفت: اين تحريم با تحريم سال ۹۰ و ۹۱ تفاوت فاحشي دارد. شدت و حدت تحريم‌هاي امروز، نحوه اجراي آن و شرايط كشور با آن زمان تفاوت بسياري دارد. اين ‌بار امريكايي‌ها طوري تحريم كردند كه حتي در فاصله‌هاي بسيار دورتر از خاك آنها، اهداف آنها اجرايي شود و چيني‌ها، روس‌ها و كشورهاي شرق آسيا را وادار كردند تا با آنها همراه شوند.

معاون اول رييس‌جمهور تاكيد كرد: امريكا براي اولين ‌بار با تمام قدرتش وارد يك جنگ اقتصادي با يك كشور شده است، هدف آنها در مرحله اول فشار به مردم بود تا با ايجاد نارضايتي از درون كشور به سمت فروپاشي بروند و اگر اين اتفاق صورت نگرفت، اقتصاد ايران فلج شود اين موضوع را علني بيان كردند و بر همين اساس اعلام كردند كه ايران جشن ۴۰ سالگي انقلاب را نخواهد ديد. همزمان جنگ رواني را نيز آغاز كردند كه ما در اين حوزه يك مقدار فضا را از دست داديم و توانستند، شوك‌هايي به ما وارد كنند هر چند ما كم‌كم شرايط را به سمت ثبات پيش برديم و شروع به صحبت با اروپايي‌ها، روس‌ها و چيني‌ها كرديم و قبول كرديم يك سال در برجام بمانيم اما طرف مقابل كمترين حركتي كه در قالب برجام به آن متعهد بودند، انجام ندادند. وي با بيان اينكه طبيعتا هر صبري دوره‌اي دارد، گفت: نهايتا صبر ما نيز تمام شد و در شوراي امنيت ملي تصويب شد كه برخي تعهدات را تعليق كنيم. در ماده ۲۶ و ۲۷ اين اجازه براي ما وجود دارد كه از ۳۰۰ كيلو بيشتر اورانيوم را در كشور نگه داريم و غلظت غني‌سازي را به بيش از
۳.۶ درصد افزايش دهيم. جهانگيري افزود: ما اين تعهدات را لغو كرديم علاوه بر آن در برجام يك سري اتفاقات رخ داد كه مردم و دانشگاهيان بايد با حساسيت آن را دنبال كنند، البته در مذاكرات اخير بين سران، طرف‌هاي اروپايي اصرار داشتند كه يك هفته ديگر صبر كنيم. ما ۶۰ روز به آنها فرصت داديم حالا يك هفته بيشتر چه تاثيري مي‌تواند، داشته باشد؟ اكنون تا گام سوم ۶۰ روز ديگر فرصت دارند و بهتر است از آن استفاده كنند و ما دنبال تعامل و گفت‌وگو هستيم و در عين حال حقوق ملت و منافع كشور را در نظر داريم.جهانگيري در ادامه اين سخنان با تاكيد بر اينكه خلاقيت از طريق دانشگاه‌ها بالا مي‌رود، گفت: گفت‌وگو و نقد در دانشگاه‌ها صورت مي‌گيرد. ايفاي اين نقوش مستلزم شجاعت و مسووليت‌پذيري با پيشگامي روساي دانشگاه‌هاست‌. دانشگاه‌ها بايد از موانع عبور كرده و با حمايت دولت و نهادهاي حاكميتي پيش بروند. بايد نسبت به دانشگاه حسن ‌ظن باشد؛ بايد با حقوق و حرمت دانشگاه به رسميت شناخته شود. وي با اشاره به اينكه امنيتي ديدن مسائل دانشگاه و سليقه‌اي و سياسي كردن مسائل آن به ضرر دانشگاه است، خاطرنشان كرد: دانشگاهيان بايد پا پيش بگذارند. تجربه ما با 13 دانشگاه و روساي دانشگاه‌ها خيلي موفق بود. آنجا برخي كارگروه‌هايي تشكيل شد كه در نهايت دستور كار بخش‌هاي مختلف دولت شد.

جهانگيري با اشاره به اينكه اگر مردم سرنوشت خود را از سرنوشت نظام جدا بدانند خطرناك است، خاطرنشان كرد: حس تعلق و همبستگي اعتماد نخبگان در همه بخش‌ها مهم است. مقام معظم رهبري در سخنراني خرداد ماه مكرر تبيين كرده بودند كه راهبرد امروز جمهوري اسلامي در اين مقطع مقاومت است. براي اينكه تعبير اجرايي داشته باشيم بايد تاب‌آوري جامعه را در بخش‌هاي مختلف بالا ببريم. تاب‌آوري سياسي، اجتماعي، اقتصادي و مديريتي بايد برنامه‌ريزي شود. او با اشاره به تاثير تحريم‌ها بر معيشت مردم گفت: هدف امريكايي‌ها اين بود كه طبقات پايين دچار مشكلات و شوك رواني شوند. امروز همه مي‌دانيم، معيشت بر بخشي از مردم ما خيلي سخت مي‌گذرد. موضوع دوم در تحريم‌هاي اقتصادي امريكا، بودجه دولت است. ما خيلي تاكيد كرديم بايد وابستگي بودجه به نفت را كم كنيم و تاكنون كارهاي خوبي انجام شده اما متاسفانه هنوز وابستگي‌هاي جدي در اين زمينه وجود دارد.معاون اول رييس‌جمهور بيان كرد: سازمان برنامه طرح اصلاح ساختار بودجه را ارايه كرده و بايد به اين مساله توجه ويژه صورت بگيرد. خواهش من اين است كه اساتيد هم در اين موضوع بررسي‌هايي انجام دهند. به خصوص در تاب‌آوري سياسي و اجتماعي بايد به حد قابل قبولي از اعتماد و اميد به آينده برسد. اصلا خوب نيست كه جريان يا گروهي، جريان يا گروه ديگري را حذف كنند. بحث هم‌افزايي قواي سه گانه، اتخاذ رويكردي براي اينكه نظام تصميم‌سازي را اصلاح كنيم، اهميت ويژه‌اي دارد. تاب‌آوري مديريتي يعني در مقطع مناسب تصميم مناسب گرفته شود. مهم‌ترين رسالت دانشگاه اين است كه بايد فكر كنيم چه كار بايد كرد تا در شرايط تحريم‌ها در توسعه علمي كشور وقفه ايجاد نشود. نبايد اجازه دهيم نخبگان از كشور خارج شوند. ما به دنبال اين بوديم كه تصميمي بگيريم، معيشت اساتيد دانشگاه تامين شود و معترفيم كه حقوق كافي در كشور ندارند. جهانگيري در پايان خاطرنشان كرد: حلقه ارتباط دانشگاه با صنعت خيلي مهم است. همكاري وزارت نفت و صنعت و وزارت نفت با دانشگاه در مقطعي خوب بود. الان توليد داخل كشور و صنعت كشور به ‌شدت نيازمند اين است كه براي برون‌رفت از اين شرايط دانشگاه‌ها فكري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون