• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4409 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۸ تير

گزارش خبري

خوزستان

با زلزله مسجد‌سليمان لرزيد

گروه اجتماعي| انگار بختك زلزله و سيل قرار نيست دست از سر ما بردارد. بعد از زلزله شديد سرپل ذهاب و بعد از آرامشي دوساله و تنها بعد از چند ماه از سيلي كه 23 استان كشور را درگير كرد، ديروز مردم مسجدسليمان زلزله نسبتا شديدي را تجربه كردند كه شايد اگر كمي نزديك‌تر به سطح زمين بود، خسارت‌هاي فراوان و جبران‌ناپذيري را به وجود مي‌آورد. زلزله‌اي با بزرگي 7/5 ريشتر و در عمق 17 كيلومتري زمين، ۱۹ كيلومتري مسجدسليمان، ۲۹ كيلومتري قلعه خواجه و ۳۷ كيلومتري ايذه در استان خوزستان. با اين وجود اين حادثه خوشبختانه تنها يك فوتي داشته كه آن هم پيرمردي بوده كه زلزله باعث شده تا سكته كند. بعد از وقوع اين حادثه اسماعيل نجار رييس سازمان مديريت بحران كشور با اعلام آماده‌باش تمامي دستگاه‌هاي امدادي در پي زلزله مسجدسليمان گفت: به دنبال وقوع زلزله ۵.۷ ريشتري حوالي مسجدسليمان سازمان مديريت بحران كشور تمامي تيم‌هاي امدادي و دستگاه‌هاي خدماتي را به حالت آماده‌باش درآورد. او با بيان اينكه تيم‌هاي ارزياب دقايقي پس از زلزله به مناطق متاثر از زمين لرزه اعزام شدند، گفت: برابر گزارش‌هاي اوليه تاكنون - عصر روز گذشته - ۴۰ نفر در پي اين زمين لرزه مصدوم شدند كه بيش از نيمي از آنان خدمات درماني را به شكل سرپايي دريافت كرده‌اند.

نجار با ذكر اينكه متاسفانه تاكنون يك نفر نيز جان خود را از دست داده كه دليل آن نيز وحشت ناشي از زمين لرزه و سكته بوده است، گفت: آماده‌باش دستگاه‌هاي امدادي و ارزيابي‌ها همچنان ادامه دارد. در همين زمينه مرتضي سليمي رييس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نيز در گفت‌وگو با ايسنا رسما اعلام كرد: طبق ارزيابي‌هاي صورت‌گرفته و اعلام فرمانداري‌ها در شهرستان‌هاي لاي، انديكا، گتوند، شوشتر، ايذه و باغملك خسارات و صدمات جاني و مالي گزارش نشده است.

حال مصدومان زلزله مسجدسليمان وخيم نيست

اما وضعيت مصدومان اين حادثه چگونه است ؟ سوالي كه رييس مركز اورژانس و فوريت‌هاي پزشكي خوزستان در پاسخ به آن گفت: حال هيچ يك از مصدومان وخيم گزارش نشده است. دكتر محمدامين زرگر در آخرين اظهارنظر در مورد مصدومان اين حادثه؛ تعداد مصدومان زلزله مسجدسليمان را ۶۴ نفر اعلام كرده و گفت: برخي از اين مصدومان در ايذه و يك نفر در باغملك بودند كه توسط تكنيسين‌هاي اورژانس ۱۱۵ به مراكز درماني انتقال يافتند.

او افزود: هفت نفر از اين مصدومان به صورت سرپايي درمان شده‌اند و مابقي در مراكز درماني بستري هستند.

خسارتي به تاسيسات نفتي مسجدسليمان وارد نشده

مسجدسليمان اولين كانون نفتخيز ايران است و امروز هم نقش موثري در تامين اين ثروت سياه دارد. با اين حال گويا خوشبختانه زلزله ديروز آسيبي جدي به تجهيزات نفتي اين منطقه نيز وارد نكرده است. قاسم صالحي رييس روابط عمومي نفت و گاز مسجدسليمان با اشاره به وقوع زلزله در اين شهرستان گفت: خوشبختانه هيچ خسارتي به تاسيسات نفتي واقع در مسجدسليمان وارد نشده است.

گذشته از نفت، مسجدسليمان و خوزستان يكي از مناطق پرحجم از نظر آثار تاريخي و باستاني است كه به نظر مي‌رسد در اين حادثه صدمه چنداني نديده‌اند. احمدرضا حسيني معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌‌دستي و گردشگري استان خوزستان در اين زمينه گفت: بر اساس بازديدهاي ميداني تاكنون هيچ گزارشي از آسيب به موزه‌ها، اشيا و بناهاي تاريخي مسجدسليمان بعد از زلزله به اين اداره كل اعلام نشده است. او با بيان اينكه در حال حاضر محوطه يا اثري كه در وضعيت اضطراري قرار داشته باشد در مسجدسليمان وجود ندارد، تاكيد كرد: آثار تاريخي در مسجدسليمان وسعت زيادي دارند به همين دليل، هنوز پايش‌ها به صورت كامل انجام نشده‌اند. شهرام اميد مدير موزه نفت مسجدسليمان نيز در همين زمينه اعلام كرد: بر اساس بررسي‌ها كه تاكنون انجام شده در ديوار، كف محوطه و هر چه به سازه كالبدي بناي موزه مربوط است با آسيبي مواجه نشده‌ايم، حتي ريختگي در ديوارها نبوده است اما هنوز تاسيسات اصلي موزه امكان بررسي كامل نداشته‌اند.

او با بيان اينكه هر چند هنوز خطر آسيب در اين سازه ديده نشده است، گفت: حتي هيچ ويتريني نيز در موزه شكسته نشده است.

وضعيت دو فرودگاه آبادان و اهواز پس از زلزله

راه هوايي بي‌شك مهم‌ترين شاهراه كمك به آسيب‌ديدگان در هر حادثه طبيعي است. در حادثه ديروز، به گفته فرشيد گليج مديركل دفتر مقررات فرودگاهي مديريت بحران و پدافند غيرعامل شركت فرودگاه‌ها و ناوبري هوايي ايران هم آسيبي به دو فرودگاه آبادان و اهواز وارد نشده و اين دو فرودگاه همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهند. او در مورد خسارات وارده به فرودگاه‌هاي اهواز و آبادان نيز خاطرنشان كرد: هيچ يك از اين فرودگاه خسارت نديده بلكه صرفا ۲۰ ثانيه در زمان وقوع زلزله آن هم در نقاطي مانند برج مراقبت با لرزش مواجه شدند و در حال حاضر هر دو فرودگاه آمادگي كامل دارند كه در صورت قطعي برق با استفاده از موتورهاي ديزل برق خود را نيز تامين كنند. با اين حال گزارش‌ها از مناطق زلزله‌زده همچنان ادامه دارد و شايد اين آمار و ارقام كه تا هنگام تهيه اين گزارش اعلام شده بود، تغيير كند.

وجود مشكلات قضايي براي پلمب پلاك‌ قرمزها

 

فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفت: «براي پلمب منازل پلاك قرمز مشكلات قضايي وجود دارد كه درصدد رفع آنها هستيم.»

سردار حسين رحيمي در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با اجراي پلمب پلاك‌هاي قرمز برخي مناطق جنوب تهران اظهار كرد: «تا زماني كه در مناطق مختلف شهر تهران پلاك‌هاي قرمز وجود داشته باشد، پليس نيز حضور دارد و اجازه فعاليت اين منازل را نخواهد داد و با پشتيباني مراكز قضايي با اين منازل برخورد خواهد كرد. ممكن است در نقاط مختلف كشور به ويژه نقاط حاشيه‌اي منازل پلاك قرمز شكل گرفته باشند، چرا كه عرضه مواد مخدر در حاشيه شهر‌ها صورت مي‌گيرد. اما پلاك‌هاي قرمز در نقاط مختلف كشور شناسايي شده‌اند و برنامه‌هايي نيز براي اجرايي شدن طرح مقابله با آنها تدبير شده است.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون