• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4409 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۸ تير

نخستين كاروان زايران ايراني حج تمتع عازم مدينه منوره شدند

گروه اجتماعي| نخستين كاروان زايران ايراني حج تمتع با شماره پرواز ۱۵۰۸ فرودگاه امام خميني(ره)، ديروز ايران را به مقصد مدينه منوره ترك كرد.

به گزارش ايرنا، اين كاروان در قالب ۱۶۶ زاير زن و مرد ايراني به همراه ۴۴ نفر عوامل اجرايي شامل نيروهاي ستادي، پزشكي و خدمات براي انجام مناسك حج راهي عربستان شدند.

بر اساس برنامه زمان‌بندي شده اعزام زايران ايراني در قالب مدينه اول از ۱۷ تيرماه تا ۹ مرداد ماه جاري انجام خواهد شد و زايران مدينه دوم نيز از ۲۴ تيرماه تا ۱۴ مرداد عازم جده مي‌شوند.

بر همين اساس حجاج ايراني از ۲۶ مردادماه تا ۱۷ شهريور نيز به كشور باز خواهند گشت.

اكبر رضايي؛ معاون حج سازمان حج و زيارت نيز در اين خصوص گفت: «امسال ۸۶ هزار و ۵۵۰ زاير ايراني در قالب ۵۷۵ كاروان از ۱۹ ايستگاه پروازي و در قالب ۸۵، ۱۳۵، ۱۴۵، و ۱۶۰ نفره راهي عربستان خواهند شد.»

علاوه بر اين، عليرضا رشيديان؛ رييس سازمان حج و زيارت در جمع خبرنگاران، با اشاره به عزت و كرامت و امنيت و آرامش زايران گفت: «اين بحث از ابتداي مذاكرات، جزء بند اول تفاهم‌نامه بود كه با وزير حج عربستان به امضا رسيد.»

او با اشاره به اينكه اين موضوع از مطالبات جدي جمهوري اسلامي ايران بود، افزود: «با توجه به اينكه رابطه سياسي و كنسولي ما در عربستان تعطيل است، در ايام حج ۱۰ نفر از پرسنل وزارت خارجه براي پيگيري امور كنسولي در عربستان مستقر خواهند شد. دفتر حج هم در عربستان شروع به كار كرد و كارگروه‌هاي مربوط به مسكن، تغذيه و تداركات، حمل و نقل و بهداشت، زودتر از موعد توانستند در منطقه مستقر شوند و توانستيم قرارداد‌ها را در زمان مناسب ببنديم.»

رييس سازمان حج و زيارت افزود: «سال گذشته ۸۱ هزار زاير داشتيم و امسال اين تعداد به ۸۴ هزار زاير افزايش يافته است و پرواز حجاج به مدينه از ديروز آغاز شد و پرواز‌هاي ما به عربستان طي ۲۹ روز انجام مي‌شود. بازگشت حجاج نيز از ۲۸ مرداد به مدت ۲۳ روز خواهد بود و تا ۱۷ شهريور طول خواهد كشيد. البته برخي از كاروان‌ها بيش از ۳۵ روز در عربستان خواهند بود و ما در حال برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي و خدماتي هستيم.»

او در پاسخ به سوالي در خصوص احتمال افزايش تعداد زايران اظهار كرد: «در اين باره هنوز جواب رسمي از طرف عربستان دريافت نكرديم، اما تمام سازماندهي براي اعزام زايران فراهم شده است ضمن اينكه در استان‌هاي تهران، مشهد، اصفهان، تبريز زايراني بودند كه تاريخ ثبت‌نام‌شان ۳۰ بهمن ۸۵ بود، اما كاروان خالي نداشتيم؛ با اين حال ما همچنان آمادگي داريم و مقدمات فراهم است تا اگر ظرفيتي اعلام شد براي مدينه بعد، سازمان‌دهي و اعزام داشته باشيم.»

رشيديان همچنين با تاكيد به ضرورت رعايت تمام نكات و آموزش‌هاي روحانيون و مديران كاروان توسط حجاج بيت‌الله الحرام، در مراسم بدرقه اولين گروه حجاج به مقصد مدينه، گفت: «تا امروز همه موارد به خوبي پيش رفته، اما نبايد فراموش كرد كه ما در يك كشور خارجي هستيم و بايد محدوديت‌هايي كه در اين كشور براي ما وجود دارد را بشناسيم. حج، يك عبادت جمعي و در حركت است و ممكن است در اين سفر مشكلات و مسائلي پيش بيايد، اقامت در ايام تشريق، در عرفات و مشعر و منا يك زندگي اردوگاهي است كه نيازمند به آمادگي روحي و جسمي و همكاري و سعه صدر است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون