• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4410 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير

هادي احمدي، مديركل دفتر بافت و بناهاي تاريخي

رفتار با گردشگر براي ما اولويت دارد، نه پاركينگ

گروه اجتماعي |نشست خبري «دومين سالگرد ثبت جهاني يزد» با حضور سيدمصطفي فاطمي، مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، جمال‌الدين عزيزي، شهردار يزد و سيدهادي احمدي، مديركل دفتر بافت و محوطه‌هاي تاريخي روز سه‌شنبه ۱۸ تير در محل سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد.

به گزارش «اعتماد» مصطفي فاطمي فيروزآبادي، مديركل ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري يزد در ابتداي اين نشست گفت: «امروز برپا كردن شهري وسط كوير و بدون آب امري غيرمنطقي به نظر مي‌رسد. اما بيش از هزار سال پيش چنين اتفاقي رخ داد و هزاران كيلومتر آن طرف‌تر تونلي را كندند و با قنات آب را به مركز كوير آوردند. در آن زمان تنها داشته شهر آب و خاك بود و با همين آب و خاك تمام بناهاي شهر مثل، تالارها، خانه‌ها، قلعه‌ها، مساجد، هشتي‌ها، بادگيرها و بازارها همگي با خشت ايجاد شدند.» فاطمي با اشاره به اينكه همزيستي يزد با طبيعت و با اديان مختلف خود نشاني از نبوغ بشري است به توضيح روند ثبت پرونده شهر يزد در ميراث جهاني پرداخت و گفت: «با اينكه نام شهر يزد از 15 سال پيش هميشه در فهرست ثبت ‌جهاني بود، اما چون تجربه ثبت يك شهر را در فهرست ميراث جهاني نداشتيم هر بار سراغ پرونده‌هاي ساده‌تر مي‌رفتيم.»

فاطمي با اشاره به افزايش تعداد گردشگران شهر يزد از رقم 93 هزار نفر در سال 1391 به 130 هزار نفر در سال 1397، و افزايش حجم سرمايه‌گذاري در شهر يزد تاكيد كرد: «پس از ثبت جهاني شهر يزد در ميراث جهاني، تقريبا هر دو روز يك بار درخواست سرمايه‌گذاري در شهر را داشتيم. تعداد بوم‌گردي‌ها به‌شدت افزايش يافته و قريب به دو هزار مكان تاريخي و خانه تاريخي در سال گذشته بازسازي شد و اين آمار به تنهايي يك سوم آمار كل كشور است. ارزش بافت تاريخي را افزايش داد و قيمت در بافت تاريخي به بيش از هزار درصد رسيد.»

فاطمي نبود مديريت يكپارچه شهري و سنتي‌بودن برنامه‌ريزي شهري را يكي از مشكلات كار دانست و با اشاره به افزايش حجم مرمت‌ها در بافت تاريخي شهر يزد اذعان داشت: «اگر تا دو سال پيش نگران تخريب بافت تاريخي بوديم، امسال نگران مرمت‌هاي نامناسبيم به شكلي كه در سال 97 تعداد اخطارها به 1500 اخطار رسيده است.»

جمال‌الدين عزيزي، شهردار يزد در اين نشست با اشاره به خدماتي كه شهرداري به گردشگران و ساكنان بافت تاريخي ارايه داده است، مساحت عرصه بافت را 196 هكتار و حريم آن را 665 هكتار دانست. عزيزي به تصويب طرح هادي حفاظت محور يزد توسط شوراي عالي معماري استان اشاره كرد و گفت: «يزد به خاطر اقداماتي كه انجام نداده است تبديل به ميراث جهاني شد.» در ادامه هادي احمدي، مديركل دفتر بافت و بناهاي تاريخي با تاكيد سخن عزيزي گفت: «مشكلي كه در بسياري از نقاط كشور داريم جلوگيري از كارهاي در دست و به دست شهردارهاي و مسوولان شهري است. از مسوولان شهري شهرهاي تاريخي خواهش مي‌كنم كاري نكنند و همين كار بزرگ‌ترين خدمت به مردم و مملكت است.» وي با اشاره به اينكه شايد تحريم‌ها فرصتي براي اصلاح برخي زيرساخت‌ها در صنعت گردشگري كشور باشد، گفت: «آموزش رفتار درست با گردشگر براي ما اولويت بيشتري به نسبت احداث پاركينگ براي‌شان دارد.»

در جلسه پرسش ‌و‌ پاسخ با خبرنگاران مصطفي مفيدي يكي از ارزش‌هاي شهر يزد را همزيستي اقوام مختلف در كنار هم دانست و در مورد وضعيت حضور مهاجران افغانستاني در بافت تاريخي يزد گفت: « با اينكه امروز سكونت افغان‌ها به خاطر افزايش اجاره‌بها و ملك در اين منطقه به‌شدت كاهش يافته است، اما در گذشته 60 درصد ساكنين بافت افغاني بودند و امروز اين عدد ناچيز است.» احمدي نيز در پاسخ به همين سوال به نقش اين قشر در حفاظت از بافت تاريخي در سال‌هاي متروك ماندگي آن اشاره كرد و تاكيد داشت: «اين قشر در نگهداري و مراقبت از امنيت اين بافت موثر بودند.» در ادامه فاطمي درباره بودجه شهر تاريخي و جهاني يزد گفت: «امسال ۶ ميليارد تومان اعتبار داشته‌ايم كه
۵۰۰ ميليون تومان آن اختصاص پيدا كرده است. عمده كارها در بافت توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود.» در تكميل همين حرف احمدي اشاره داشت: «اعتبارات ابلاغي و اختصاصي با هم متفاوت است. ۵ ميليارد و ۷۰۰ ميليون تومان بودجه استاني ميراث فرهنگي بوده است. يونسكو نيز به كشورهاي عقب‌افتاده كمك مي‌كند ولي ما جزو اين كشورها نيستيم اما در مواقع بحران به ما كمك كارشناسي مي‌كند. امسال نيز ۱.۵ ميليون يورو از طريق اتحاديه اروپا براي تعيين برخي ضوابط با همكاري كرسي خشت يونسكو در نظر گرفته شد كه قسط به قسط پرداخت مي‌شود.» فاطمي با ابراز اميدواري نتايج ثبت جهاني شهر يزد را مثبت قلمداد كرد و اذعان داشت: «قبل از ثبت جهاني شاهد تخريب‌هاي متعددي بوديم اما ثبت تعداد اين تخريب‌ها را كم كرد به طوري كه در سال 97 آمار تخريب نداشتيم.» فاطمي در پاسخ خبرنگاران مبني بر اينكه تغيير كاربري‌هاي متعدد ممكن است اصالت اين بافت را تحت‌تاثير قرار دهد به تغيير نوع زيست در اين بافت اشاره داشت و گفت: «محدوديتي در ظرفيت صندلي و تخت در اين منطقه اعلام كرده‌ايم تا ساكنان اين منطقه بتوانند علاوه بر زندگي در خانه‌ها و حفظ هويت خود، بتوانند تعدادي از اتاق‌ها را در اختيار مهمانان قرار دهند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون