• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4410 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۹ تير

استقبال توهين‌آميز از تيم واليبال ايران

مهمان‌نوازي امريكايي

علي كربلايي

 

 

پس از آنكه هواپيماي تيم ملي واليبال ايران در فرودگاه شيكاگو به زمين نشست، ملي‌پوشان و ساير اعضاي همراه از ديگر مسافران جدا شدند و در شرايطي بسيار بد، با اسكورت پليس و جداي از ساير مسافران به بخش بازرسي پاسپورت برده شدند. ماموران فرودگاه شيكاگو بابت اين رفتارشان هيچ توضيحي به ملي‌پوشان ندادند و ساعت‌ها آنها را در اتاقي جداي از ساير مسافران در فرودگاه نگه ‌داشتند. مسوولان فرودگاه، از واليباليست‌هاي ايراني زندگينامه، شماره تماس، محل خدمت سربازي خود و پدرشان و اينكه آيا در خانواده‌شان كسي كارمند يا مامور دولت حضور دارد يا خير، پرسيدند. ماموران هشت نفر را از سايرين جدا كردند و از آنها پسورد موبايل‌هاي‌شان را گرفته و گوشي‌هاي‌شان را چك كردند. ماموران با چك كردن اكانت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي اين افراد نسبت به انتشار بعضي پست‌ها از آنها سوالاتي پرسيدند. چك كردن موبايل اين هشت نفر بيش از دو ساعت
به ‌طول انجاميد.

تيم ملي واليبال ايران براي حضور در فينال ليگ ملت‌ها راهي امريكا شده است. تيم ملي واليبال امريكا بارها به ايران آمده و همواره با بهترين برخورد ممكن روبه‌رو شده و از قسمت CIP وارد خاك ايران مي‌شوند. اين رفتار خارج از عرف امريكايي‌ها، باعث واكنش گسترده مردم در فضاي مجازي و نيز مسوولان و ورزشكاران شده است. برخي از فدراسيون واليبال ايران انتقاد مي‌كنند كه چرا با وجود علم به اين موضوع و سابقه بد امريكايي‌ها در سال‌هاي گذشته، به فدراسيون جهاني و مسوولان برگزاري مسابقات هشدار نداده‌اند. ضمن اينكه پيش از اين برخورد هيچ‌كس از داخل فدراسيون به رسانه‌ها چيزي نگفته بود تا بتوان با حمايت رسانه‌اي از تيم ملي واليبال از اين اقدام امريكايي‌ها جلوگيري كرد. همچنين مشكلي در آستانه مرحله پاياني ليگ ملت‌هاي واليبال مي‌تواند تمركز ملي‌پوشان را ازبين ببرد و آنها را وارد بازي‌هاي غيرورزشي بكند.

امير خوش‌خبر، سرپرست تيم ملي واليبال ايران در اين باره به رسانه‌ها گفته: «ما به اين مساله اعتراض كرديم و آنها هم ناراحت شدند. من گفتم قانون براي همه يكسان است و نبايد براي تيم ايران تبعيض قائل شوند. اينكه نتوانسته‌اند شرايط مناسبي را به وجود بياورند تا تيم ايران همانند ساير تيم‌ها وارد خاك امريكا شود باعث شده ميزباني آنها زير سوال برود.»

مسوولان امريكايي اما معتقدند كه هيچ كارشكني در كار نبوده و همه ‌چيز طبق رويه عادي پيش رفته است. از نظر آنها اين رويه براي همه
پيش آمده و ايران مستثنا نبوده. اما فدراسيون جهاني واليبال در بيانيه‌اي اعلام كرد از گزارش‌هاي اعتراضي اعضاي تيم واليبال ايران نسبت به اين رفتارها آگاه بوده و از اين اتفاقات ناراحت است و بيان كرد هر چند خيلي از اعضاي هيات همراه تيم واليبال ايران براي زمان غيرمعقول معطل نشدند ولي كساني كه اين اتفاق براي آنها رخ داده حق دارند ناراحت شوند.

رييس فدراسيون جهاني واليبال نيز در نامه‌اي خطاب به فدراسيون ايران نوشته: «جناب آقاي داوري:

درخصوص نامه هفتم جولاي (16 تير) و در مورد مساله‌اي كه براي تيم ملي واليبال ايران در فرودگاه شيكاگو جهت ورود به فينال ليگ ملت‌هاي واليبال پيش آمد، من به نمايندگي از فدراسيون جهاني مراتب شرمساري خود را از اتفاق روي داده اعلام مي‌كنم. فدراسيون جهاني با همه مسوولان از جمله كميته بين‌المللي المپيك، كميته ملي المپيك امريكا و فدراسيون واليبال امريكا به طور دايم در حال رايزني بوديم تا ورود تيم ايران به خاك امريكا با سهولت هر چه تمام‌تر صورت گيرد، اما با شنيدن اين خبر كه تيم ايران به محض ورود با تاخير بسياري روبه‌رو شده است، بهت زده شديم. حتي ارگان‌هاي مذكور كه هماهنگي‌هاي لازم را انجام داده بودند نيز بسيار ناراحت شدند.

به شما اطمينان مي‌دهم كه در مورد اين مساله، با مسوولان مربوطه بحث و گفت‌وگو شد و
به دنبال راهكاري هستيم تا جلوي اين اتفاقات را در مسابقات آتي بگيريم.

از اينكه تيم ايران هم‌اكنون در محل استقرار خود در شيكاگو با امنيت كامل به‌سر مي‌برد، خوشحال هستم و براي آنها در مرحله فينال ليگ ملت‌هاي واليبال، آرزوي موفقيت داريم. اطمينان خاطر داريم كه تيم ايران نقشي كليدي در به نمايش گذاشتن واليبال درجه يك در جهان دارد و بهترين بازي‌هاي خود را به همه دنيا نشان خواهد داد.

با تشكر و احترام

آري گراسا

رييس فدراسيون جهاني واليبال»

در پي اين اتفاقات، سفير سوييس در تهران به وزارت امور خارجه ايران احضار شد تا در اين مورد توضيحاتش را ارايه كند.

صالحي اميري، رييس كميته ملي المپيك با انتقاد از اقدام دولت امريكا در زمان ورود ملي‌پوشان واليبال به خاك اين كشور عنوان كرد: باند بي‌منطقي در امريكا حاكم است كه تمام معادلات را زير پا و تصميمات ناصواب گرفته مي‌شود. بعد از اين مشكل نيز ما جلساتي براي اعتراض به اين اقدام آنها داشتيم و درنهايت به نظر مي‌رسد اين اقدام امريكايي‌ها بيشتر اقدامي رواني بوده است. ملي‌پوشان ما 20 دقيقه تا 2 ساعت معطل شدند و ما برهمين اساس رسما به كميته بين‌المللي المپيك اعتراض و آنها نيز به كميته ملي المپيك امريكا معترض شدند. ما پيگير اين اقدام امريكايي‌ها هستيم اما اگر تبليغاتي در اين خصوص انجام نداديم به معناي عدم پيگيري ما نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون