ادامه از صفحه اول
تصميمگيران پوشش زنان
به نظر ميآيد تنها راه رها شدن از اين دوقطبي ويرانگر كنار گذاشتن روشهاي قهري در مواجهه با پوشش زنان ايران باشد. چهبسا اگر گشت ارشادي نباشد، هيچ فيلمي از درگيري زنان ايران با ماموران نيروي انتظامي در رسانههاي بينالمللي و شبكههاي اجتماعي منتشر نخواهد شد. يعني با كنار گذاشتن روشهاي قهري از سوي ما اساسا دست براندازان خالي خواهد شد. در قانون نيز هيچ متر و اندازهاي براي پوشش زنان ايران درنظر گرفته نشده است و به نظرم بهترين اقدام تطبيق قانون با فرهنگ، عرف و هنجارهاي جامعه است. نيازي نيست جايي اعلام شود پوشش زنان از اين پس آزاد است؛ فقط كافي است مجموعه رويكردها و روشهاي قهري در مواجهه با پوشش زنان از دستور كار خارج شود. بهطور قطع قاطبه زنان ايران پوششي خارج از عرف و هنجارهاي جامعه امروز ايران را انتخاب نخواهند كرد، مشروط بر آنكه به حق انتخاب آنها احترام گذاشته شود. راهحل درازمدت اما تلاش براي رفع همه اشكال تبعيض عليه زنان ايران است. به همين دليل معتقدم هر قانوني در مواجهه با مسائل زنان ايران، بايد برآيندي از خواست و مطالبه اكثريت زنان ايران باشد، ضمن اينكه قطعا خواست اكثريت نميتواند نافي حق اقليت باشد، حتي اگر آن اقليت يك نفر باشد، بايد به حق انتخاب او نيز احترام گذاشته شود.
اسوه مدارا و گفت و گو
چنانكه پيشتر آمد، عصر حيات پربركت حضرت رضا(ع) مقارن با زماني بود كه گروههاي مختلفي از انديشمندان مسلمان و غيرمسلمان در فضاي آزاد و آرام به فعاليت علمي و درس و بحث ميپرداختند و فرصتهاي گوناگوني براي مباحثه بين ايشان فراهم بوده است. از جمله جلساتي كه توسط مامون و با حضور امام و نمايندگان و دانشوران اديان ديگر برگزار ميشده است. طي برگزاري اين جلسات، امام با وجود برخورداري از جايگاه ممتاز سياسي و روحاني با مخاطبين با عطوفت و مهرورزي برخورد ميكردند و در مسير بحث ابتدا به موارد توافقي ميان خود و گروه مقابل اشاره ميكردند. وقوف ايشان بر كتابهاي آسماني و آگاهي وافر بر جزييات آن كتب خود امتياز بزرگي در اين جلسات به شمار ميرفت. همچنين صبر و متانت امام، استفاده از نظرات و پاسخهاي گروههاي مقابل در تداوم بحث، حضور به موقع حضرت در جلسات، پرهيز از توسل به روشهاي غيراصولي براي چيرگي در بحث، احقاق حقوق و ترويج شعاير اسلامي و معارف شيعه در لابهلاي بحثها، استقبال از آرا و نظرات مخالفان، پرهيز از طولاني كردن بحثها و ارايه پاسخهاي مطول از مهمترين روشهاي گفتوگوي امام در اين جلسات بوده است.
معالاسف امروز كمتر نشاني از اين دو فضيلت رضوي در بسياري از ما و حتي پرچمداران نشر اين فضايل به چشم ميخورد. با وجود تاكيدات مكرر مقام معظم رهبري بر جذب حداكثري و دفع حداقلي، برخي از تريبونداران مذهبي و سياسي راهبردي كاملا متضاد را در پيش گرفته و گوش بر نصايح دلسوزان شيعه و مراجع عظام نيز بستهاند. كاش فرارسيدن ميلاد پربركت حضرت شمسالشموس و عرض سلامي خالصانه از راه دور و نزديك به محضر پرفيض ايشان، ما را باز به خود آورد.
جشن و حافظ و مردم
اما الان كدام كشور يا شهري را سراغ داريد كه جشنواره يا جشن برگزار نكند؟ و جالب اينكه هركدام اين جشنها هم با خطمشي و سياست خاص خود اداره ميشوند و شبيه به هم نيستند. اما جشن حافظ بسيار متفاوت است، براي آنكه از دل مردم بيرون ميآيد و تماشاگران آن مخاطبان عام هستند و مهمتر اينكه نگاه ايدئولوژيك و منتقدانه بر آن حاكم نيست. يعني تماشاگر عام طبيعيتر با اين جشن كه اتفاقا قدمت زيادي در تاريخ ما دارد ارتباط ميگيرد و اين نقطه قوت جشن علي معلم ماست كه مايل به گروه سياسي و اليت خوشفكر و محفلي جامعه نيست.