• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4413 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۳ تير

گزيده سخنان سيد حسن نصرالله

بايد هر آنچه در توان داريم براي جلوگيري از بروز جنگ امريكا عليه ايران انجام دهيم

سيدحسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با شبكه خبري المنار درباره طيف وسيعي از موضوعات پيرامون لبنان، ايران، تحريم‌هاي امريكا عليه چهره‌هاي حزب‌الله و سالگرد جنگ 33 روزه صحبت كرد. چكيده‌اي از سخنان دبيركل حزب‌الله لبنان به شرح زير است:

مقاومت با وجود تحريم‌ها قدرتمندتر از هر زمان ديگري است و طي 13 سال گذشته، مقاومت چه از لحاظ كمي و چه كيفي بطور گسترده‌اي پيشرفت كرده و اين چيزي است كه اسراييل نيز به آن اعتراف دارد.طي 13 سال گذشته، نيروي انساني ما پيشرفت كرد و تعداد نيروي انساني تهاجمي ما چندين برابر شده است. در سال 2006 توانايي هجومي محدودي داشتيم. امروز توانايي هجومي منحصربه‌فردي داريم كه مجهز به سلاح‌هاي منحصربه‌فرد است. توانايي موشكي چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ نوع پيشرفت داشته و موشك‌هايي كه داريم سلاحي دقيق است. در زمينه پهپادها، در سال 2006 تعداد كمي از آنها را داشتيم اما امروز اين سلاح قدرتمند بوده و امكانات زيادي در اين زمينه در اختيار داريم.

هر آنچه دشمن صهيونيستي براي بهبود روحيه به كار برد، شكست خورد. به اسراييل توصيه مي‌كنم كه از ادبيات بازگرداندن لبنان به عصر حجر استفاده نكند، اين ادبيات توهين به لبنان است. در سال 2006 در بنت جبيل گفتم كه اسراييل از خانه عنكبوت نيز سست‌تر است و طي 13 سال گذشته اطمينانم به اين كلام افزايش يافت.

در نوار ساحلي سرزمين‌هاي اشغالي، از شهرك نتانيا تا اشدود كه طول آن 70 كيلومتر و عرض آن 14 الي 20 كيلومتر است، تعداد زيادي از شهرك‌هاي اسراييلي در اين نوار قرار دارند. اين نوار يا مربع كه 1200 كيلومتر مربع است تمامي مراكز دولتي اسراييل از جمله فرودگاه بن‌گوريون و انبارهاي سلاح و كارخانجات پتروشيمي و دو بندر تل‌آويو و اشدود در آن قرار دارد. تصور كنيم مقاومت كه هزاران موشك در اختيار دارد به اين منطقه دسترسي دارد. آيا با موشكباران اين منطقه، رژيم صهيونيستي مي‌تواند با پيامدهاي آن كنار بيايد؟ چه كسي مي‌تواند طرف ديگر را به عصر حجر بازگرداند؟حداقل حزب‌الله قادر است كه ويراني وسيعي را به اسراييل وارد آورد. رازي كه اسراييلي‌ها آن را نمي‌دانند را تا وقتي كه زمان آن فرا نرسد فاش نمي‌كنم و اين كلام را اسراييلي‌ها مي‌دانند.

ما ايمان داريم كه معامله قرن شكست خواهد خورد. اين طرح فاقد عناصري است كه به موفقيت منجر شود. شما هرگز هيچ فلسطيني يا مسلمان يا مسيحي و حتي عرب را نخواهيد يافت كه با دادن مقدسات اسلامي و مسيحي به اسراييل موافقت كند و اين نقطه ضعف اصلي در معامله قرن است. هر آنچه تا كنون حاصل شده پيروزي بزرگي براي سوريه و محور مقاومت و روسيه بوده و شكست بزرگي براي طرف ديگر و شكست سخت براي طرفي است كه مدعي جنگ جهاني عليه سوريه بود. ما با روسيه دوست هستيم و با آنها هماهنگي داريم البته از آنها دستور نمي‌گيريم و طرفي كه هماهنگي را انجام مي‌دهد وزارت دفاع سوريه است. از روس‌ها نمي‌شنويم كه آنها درباره خروج ايران يا حزب‌الله از سوريه قانع شده‌اند. آنها درك مي‌كنند كه به كمك ايران در سوريه همچنان نياز است. تا اين لحظه خروج ايران از سوريه در راستاي منافع روسيه نيست. برخي پايگاه‌هاي خبري درباره درگيري ميان نيروهاي روسي و ايراني در سوريه صحبت مي‌كنند و اين اخبار دروغ هستند. هماهنگي بزرگي ميان روسيه و ايران چه در زمينه نظامي و چه سياسي وجود دارد به كساني كه روي اختلافات ايران و روسيه حساب باز مي‌كنند مي‌گويم كه امروز ايران و روسيه از هر زمان ديگري به يكديگر نزديك‌تر هستند. به نتانياهو مي‌گويم كه هر آنچه مي‌خواهيد انجام دهيد ايران هرگز از سوريه خارج نخواهد شد.

من دايما با «بشار اسد» رييس‌جمهور سوريه ديدار مي‌كنم اما به دليل شرايط امنيتي زمان‌هاي اين ديدار را نمي‌گويم.

ايران هرگز آغازگر جنگ با امريكا نخواهد بود. امريكا نيز مي‌گويد كه خواستار جنگ با ايران نيست و بعيد است كه امريكا آغازگر جنگ با ايران باشد. امريكا مي‌داند كه جنگ با ايران بسيار پرهزينه خواهد بود. فرضيه ديگري نيز وجود دارد كه اوضاع متشنج شود و اين موضوعي است كه امكان وقوع آن وجود دارد اما دو طرف تلاش دارند كه تنش‌ها به جنگ منجر نشود.

دو طرف ايراني و امريكايي توجه زيادي به عدم كشيده شدن اوضاع به جنگ دارند. پس از سرنگون شدن پهپاد امريكايي، ترامپ تهديد كرد اما پس از آن گفت كه حمله را به تاخير انداخته است اما اين حرفي پوچ است. واقعيت آن است كه ايران نامه‌اي از طريق كشور سومي به امريكا ارسال كرد و در اين نامه آمده است كه «اگر هرگونه هدف در ايران يا متعلق به ايران را بمباران كنيد ايران نيز اهداف امريكايي را بمباران خواهد كرد. ترامپ پس از دريافت نامه ايران حمله را متوقف كرد.

ايران هرگز با امريكا به صورت مستقيم گفت‌وگو نخواهد كرد و اين موضوعي نيست كه مورد اختلاف مقامات ايران باشد بلكه موضع تمام مقامات ايران است. هيچ ايراني‌ را نمي‌يابيد كه بگويد بايد مذاكره كنيم. البته ايران هيچگونه مشكلي با تلاش‌هاي بين‌المللي براي رسيدن به يك راه‌حل ندارد. اما يك منطق ايراني وجود دارد كه امريكا بايد گام نخست را بردارد و آن برداشته شدن تحريم‌ها است.

ايراني‌ها از هر گامي كه كرامت آنها را حفظ كند استقبال مي‌كنند. ايراني‌ها تسليم محاصره و تحريم نخواهند شد و آنها اين تهديد را به فرصت تبديل خواهند كرد و از طريق آن توليد داخل را تقويت مي‌كنند. ايراني‌ها در راستاي تقويت روابط خود با كشورهاي همسايه گام بر مي‌دارند و در حال تقويت توانايي‌هاي خود براي رسيدن به پيشرفت اقتصادي هستند. انگليسي‌ها بيشتر از فرانسوي‌ها در راستاي مقاصد امريكا گام بر مي‌دارند. انگليسي‌ها مي‌گويند آن چيزي كه روي داده به تحريم‌ها عليه سوريه ارتباط دارد. اگر مسير سياسي شكست بخورد ايراني‌ها درباره اين موضوع سكوت نخواهند كرد.

در اين لحظه اطمينان دارم كه ايران براي انجام گفت‌وگو با عربستان مانعي ندارد انجام گفت‌وگو در راستاي منافع منطقه است. سعودي‌ها آزار و اذيت زيادي براي لبنان ايجاد كردند اما ما نيز مخالفتي با گفت‌وگوي ايران و سعودي‌ها نداريم و هيچ كسي با انجام اين گفت‌وگو به جز نتانياهو مخالفتي ندارد. حتي ملت يمن كه استخوان‌هايش
خرد شده است با انجام اين گفت‌وگو مخالفتي ندارد. مسووليت ما در منطقه اين است كه هر آنچه در توان داريم براي جلوگيري از بروز جنگ امريكا عليه ايران انجام دهيم چون اين جنگ ويرانگر و پيامدهاي آن بزرگ خواهد بود. كينه سعودي‌ها را بايد به كناري گذاشت. جنگ ويرانگر خواهد بود و آغاز جنگ ويرانگر به نفع چه كسي است؟ در لبنان برخي مي‌گويند كه بايد از جنگ فاصله بگيريم اما مي‌گويم اگر جنگي روي داد هيچ كسي نمي‌تواند خود را از آن دور كند.

هر كشوري كه در جنگ عليه ايران مشاركت داشته باشد بهاي آن را خواهد پرداخت. ايران طي تمام سال‌هاي گذشته پشتيبان تمام ملت‌ها و حكومت‌هايي بود كه در برابر توفان‌هاي امريكايي قرار داشت. در صورت بروز جنگ امريكا عليه ايران، كل منطقه شعله‌ور خواهد شد و ايران قادر است كه با قدرت و شجاعت اسراييل را بمباران كند.

در صورت بروز هرگونه جنگي، اسراييل بي طرف نخواهد بود و زماني كه جنگي عليه ايران آغاز شود يعني اين جنگ در كل منطقه آغاز شده است. تهديد به نابودي عربستان سعودي مانع از جنگ عليه ايران نبوده بلكه چيزي كه مانع از ورود امريكا به جنگ مي‌شود اين است كه مي‌داند تمامي نيروها و منافعش و اسراييل نيز در دايره آتش ايران قرار دارند. دولت كنوني امريكا در تلاش براي باز كردن كانال‌هاي ارتباطي با حزب‌الله لبنان است و ميانجي‌گراني را براي باز كردن اين كانال ارتباطي به كار گرفته است.

زماني كه كسي از اعضاي حزب‌الله لبنان در ليست تحريم‌هاي امريكا قرار مي‌گيرد با تبريك و تهنيت از وي استقبال مي‌شود. حزب‌الله لبنان از دهه هشتاد در ليست تحريم‌هاي امريكا قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون